06.01.2017

اعتصاب غذای آیت الله نکونام در زندان قم

ایران وایر: فقط اعتصاب غذا نکرده، داروهایش را هم کنار گذاشته است. او در طول شانزده روز اعتصاب غذا دو بار به بیمارستان منتقل شده اما هربار بدون تکمیل مراحل درمانی به زندان ساحلی قم بازگردانده شده است. آیت‌الله محمدرضا نکونام روحانی منتقد، مرجع تقلید شیعه و استاد مدرسه «فیضیه» قم از روز اول دی ماه و در اعتراض به “بی‌عدالتی‌‌های دادگاه ویژه روحانیت، فشار برای پذیرش شروط غیرشرعی غیرقانونی آن‌ها برای آزادی و محرومیت از پزشک و درمان بیماری‌هایش” اعتصاب غذا کرده است.

نزدیکان این روحانی نسبت به وخامت حال او هشدار داده‌اند. او سابقه سکته مغزی دارد و به بیماری‌های قند و فشار خون مبتلاست.

محمدرضا نکونام یکی از روحانیون دگراندیش حوزه است که به گفته شاگردان ونزدیکانش، نظرات و اندیشه‌هایش به مذاق روحانیون سنتی خوش نمی‌آید. او اولین بار دی ماه سال 93 در پی انتقاد از آیت الله مکارم شیرازی بازداشت شد. او در کلاس درس‌اش درباره مخالفت مکارم شیرازی با اینترنت پر سرعت گفته بود: «ما با این‌که این همه حلق اینترنت را فشار داده ایم و سرعت اینترنت‌مان در حد گاری است، بچه‌های مدرسه نرفته ما همه با اینترنت و کامپیوتر کار می‌کنند. من می‌گویم ما به جای حلزون شدن، سوار این قطار جهانی شویم. اینترنت یک قدرت است. خر مفت است، بپرید روی آن و بروید. بلد نیستید سوار شوید، بروید دنبال کارتان. اما این آقا نمی‌تواند از این سیستم، از این اینترنت، از این فیسبوک استفاده کند؛ می‌گوید همه اش حرام است.»

او پس از دستگیری به پنج سال حبس محکوم شد اما در زندان دچار سکته مغزی شد و به علت بیماری به بیمارستان منتقل و ۲۵ اسفند ۹۳ آزاد شد.

اواخر فروردین ماه 94 او در مصاحبه با روزنامه «قانون» از امر به معروف دولتی انتقاد کرد: «اگر در یک جامعه دیدید که مردم نمی‌خواهند یا نخواستند و لجبازی کردند، دیگر دخالت دولت کار را درست نمی‌کند. دیگر امر به معروف نیست، بلکه اجبار و زور است.» او در بخش دیگری از این مصاحبه تلویحا از حجاب اجباری انتقاد می‌کند و توضیح می‌دهد که در اسلام مسئله پوشش مطرح بوده و نه حجاب: «در کتاب فقهی ما «ستر‌المراء» مطرح است و حجاب مطرح نیست. وقتی یک جامعه اسلامی هنوز میان ستر و حجاب فرق نمی‌گذارد و فقط حجاب حجاب می‌کند، خب قهرا عریانی پیش می‌آید. افراط و تفریط این طور است.»

این مصاحبه منجر به بازداشت مجدد او شد و علیرغم وضعیت بد سلامتی اش تا ۵ تیرماه ۹۴ در زندان ماند. دور تازه آزادی آیت الله نکونام یک سال طول کشید و مجددا ۱۸ تیرماه ۹۵ توسط نیروهای امنیتی قم بازداشت شد. او در حالی بازداشت شده بود که با توجه به گذراندن یک سوم دوران محکومیتش، از آزادی مشروط برخوردار شده بود.

علت بازداشت مجدد او عدم توجه به شروطی بوده که دادگاه ویژه روحانیت قصد تحمیل داشته است.

علی یکی از شاگردان آیت‌الله نکونام است، او بارها در تجمع‌های اعتراضی که طلاب در حمایت از نکونام برگزار کرده‌اند، شرکت کرده و بارها به همین دلیل توسط مقامات امنیتی احضار و بازجویی شده است. علی می‌گوید: «حاج آقا در کلاس‌های درس هم از اسلام خشنی که در جامعه ریشه دوانده انتقاد می‌کند. او خیلی به روز است، علم روز می‌داند و به ما توصیه می‌کرد زبان بخوانیم، کامپیوتر یاد بگیریم و از جامعه عقب نمانیم. حتی توصیه می‌کرد فرش زیر پایمان را بفروشیم و در عوض لپ تاپ بخریم اما روحانیون سنتی اصلا از نظرات ایشان خوششان نمی‌آید.»

به گفته علی از روز آغاز اعتصاب غذای محمدرضا نکونام بسیاری از شاگردان او احضار شده‌اند: «حاج آقا مریض است و شاگردانش شب‌نامه‌هایی برای اطلاع رسانی از وضعیت ایشان در قم پخش کردند، خیلی‌ها را بردند که تجمع اعتراضی در حوزه شکل نگیرد.»

به گفته شاگردان آیت‌الله نکونام، او هیچ‌گاه ساکت ننشسته و از اتفاقات ناگوار جامعه چشم‌پوشی نکرده است. بارها از مراجع تقلید حکومتی انتقاد کرده، برای آیت‌الله خامنه‌ای نامه نوشته و مسائلی را از دیدگاه فقهی و اسلام توضیح داده است.

آخرین نامه‌اش را به محمدجواد لاریجانی نوشته و نسبت به عدم رعایت قانون و وضعیت حقوق بشر در زندان‌ها انتقاد کرده است. نزدیکان و شاگردان محمدرضا نکونام یک کانال تلگرامی برای اطلاع رسانی از وضعیت این روحانی راه‌اندازی کرده‌اند. در همین کانال گزارش داده‌اند دادگاه ویژه روحانیت چند شرط برای آزادی او تعیین کرده است. اول این که نکونام در نجف ساکن شود، مرجعیت شیعه را کنار بگذارد، از آیت‌الله خامنه‌ای و مراجع تقلید حکومتی انتقاد نکند، از انتشار کتب توضیح‌المسائل و دیگر کتاب‌هایش جلوگیری کند، دفتر مراجعات مردمی را ببندد، کرسی تدریس حوزه را ترک و ارتباطش را با شاگردان و دیگر اساتید حوزه قطع کند. علی می‌گوید: «حاج آقا زیر بار هیچ‌کدام از این حرف‌ها نرفته، او زیر بار ظلم نمی‌رود، این را همیشه سر کلاس هم می‌گفت، مسلمان واقعی ظلم را نمی‌پذیرد.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates