16.01.2017

نکات تازه درباره ابعاد امنیتی پرونده بابک زنجانی

ایران وایر: سازمان اطلاعات سپاه با همکاری رسانه هایی چون فارس و تسنیم در حال بازیگردانی یک پرده جدید از پرونده بابک زنجانی است.

۱) ۲۲دی ماه امسال خبرگزاری فارس به صورت خودجوش خبر داد که کمیته ایکس برنامه ریزی کرده که در آستانه انتخابات «یکی از نهادهای انقلابی کشور به بهانه ارتباط با بابک زنجانی مورد هجوم رسانه ای برخی جریان های سیاسی قرار گیرد».

۲) ۲۴دی ماه، وب سایت امنیتی! آمدنیوز خبر داد سه معاون سازمان اطلاعات سپاه (محراب، عظیم و افشاری) به دلیل فساد اقتصادی بازداشت شده و اکنون محراب با قید وثیقه آزاد شده اند. به نوشته این سایت، این افراد در زمینه قاچاق یک محموله بزرگ روغن نباتی دست داشته اند. نام محراب قبلا در ماجرای خرید دکل ها مطرح شده بود.

او زمانی از مهره های ارشد اقتصادی وزارت اطلاعات بود. سال ۸۸، محراب به عنوان مسئول پروژه فتنه مامور به سرپرستی تمام پرونده های دستگیری شد و حتی در بسیاری از بازجوهای مقامات ارشد اصلاح طلب به عنوان سربازجو ظاهر می شود. یک سال بعد به علت اختلاف با مصلح از وزارت اطلاعات اخراج و به به سازمان اطلاعات سپاه رفت و همچنین مشاور رییس قوه قضاییه شد.

۳) امروز، ۲۶ دی ماه سردار نجات، معاون سازمان اطلاعات سپاه اعلام کرد دخالت و بازداشت اعضای سازمان اطلاعات در مفاسد اقتصادی کذب است.

۴) امروز ۲۶ دی ماه همچنین نیروی انتظامی اعلام کرد علیرضا زیباحالت منفرد، یکی از مهره های مهم بابک زنجانی در مالزی در آمریکای مرکزی بازداشت و به ایران منتقل شده است. گفته شده او رابط بین بابک زنجانی و حسین کنگانی نژاد، بانکدار ۷۵ ساکن مالزی بود که مرداد ۹۲ ترور شد. وکیل بابک زنجانی به خبرگزاری تسنیم گفته این فرد «این فرد در عملیات اجرایی خرید و فروش نفت نقش اساسی داشت.» مصاحبه وکیل زنجانی با اندکی تغییر در خبرگزاری فارس هم منتشر شده است. خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه هم تایید کرده «درخواست استرداد متهم ابتدا به كشور مالزی ارسال و در آنجا دستگیر شد، لیكن استرداد وی ناكام ماند تا اینكه در كشور دیگری شناسایی و دستگیر گردید.» در جریان رسیدگی به پرونده بابک زنجانی، گفته شد بانکی که بابک زنجانی در مالزی معرفی کرده بود « توسط یک ایرانی – بحرینی تاسیس شده و اداره می‌شد. این شخص چندین‌بار سعی کرده بود در سیستم بانکی ایران نفوذ کند، اما موفق نشده بود ولی به محض برملاشدن مسایل بابک زنجانی او را در یک حادثه مرموز در پارکینگ مجتمع مسکونی‌اش در کوالالامپور ترور شده یافتند.» علیرضا زیباحالت منفرد همچنین از نزدیکان متهم ردیف سوم پرونده اعلام شده که حمید فلاح هروی نام دارد.

حمید فلاح هروی چون قبلا در ساتا و نهادهای امنیتی مشغول بود، رابط بابک زنجانی با نهادهای اطلاعاتی ایران بود و میزان نفوذ او در دولت احمدی نژاد چنان زیاد بوده که با معرفی حمید فلاح هروی و سایر اشخاص، بابک زنجانی موفق به اخذ مصوبه‌ای در هفتم تیر ٩١ از سه وزیر دولت احمدی‌نژاد (وزرای سابق نفت، اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت) و رئیس سابق بانک مرکزی می‌شود. این مصوبه رمز انفجار بابک زنجانی در اقتصاد ایران و اعتمادسازی گسترده در نهادهای دولتی و همه معاملات بعدی است.

۵) سردار نجات امروز خبر داده «در روزهای آتی خبرهای مهمی از برخورد با باندهای متخلف و بزرگ اقتصادی و شبکه های نفوذی مرتبط با سرویس های بیگانه به اطلاع مردم خواهد رسید.»

۶) حسن روحانی ۱۴ دی ماه گفت: «موضع دولت همواره این بوده است که برای تکمیل پرونده رسیدگی، باید متهم [بابک زنجانی] در اختیار وزارت اطلاعات قرار می‌گرفت.» در پاسخ به این موضوع، صادق لاریجانی گفت: «سال 94 آقای رئیس جمهور در جواب وزیر اطلاعات مطلبی نوشتند که خوب است در اختیار وزیر اطلاعات قرار بگیرد؛ من هم دو سه روز بعد این را برای دادستان ارسال کردم که پیشنهاد خوبی است و این کار را انجام دهید اما بعد مکشوف شد که موانعی سر این کار است و این موانع هم از ناحیه قوه قضائیه نبوده است.» او درباره موانع چیزی نگفت ولی به احتمال قوی منظورش این بوده که سازمان اطلاعات سپاه با این تغییر در روند رسیدگی به پرونده مخالف بوده است.

۷) سازمان اطلاعات سپاه با همکاری رسانه هایی چون فارس و تسنیم در حال بازیگردانی یک پرده جدید از پرونده بابک زنجانی است. سردار نجات ۷ دی ماه به عنوان معاون سازمان اطلاعات سپاه منصوب شده است. ورود سریع و علنی او به این پرونده نشان می دهد برای او در این مسیر و همچنین کلیت فعالیت های سازمان اطلاعات سپاه نقش مهمی تعریف شده است. پرونده بابک زنجانی بیش از اینکه اقتصادی یا سیاسی باشد، یک پرونده امنیتی است، جنگ خونین و پیچیده ای که کماکان ادامه دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates