03.02.2017

بازماندگان هولوکاست در آمریکا علیه منع ورود مسلمانان تظاهرات کردند

دویچه وله: بازماندگان کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم در موزه هولوکاست شیکاگو گرد آمده و با سیاست محدودسازی ورود مسلمانان به آمریکا مخالفت کردند. آن‌ها به اعمال هر گونه محدودیتی بر اساس مذهب یا ملیت انسان‌ها اعتراض کردند.

شماری از بازماند‌گان هولوکاست (کشتار دسته‌جمعی چند میلیون یهودی در جنگ جهانی دوم) که اردوگاه‌های مرگ آلمان نازی را تجربه کرده‌اند علیه سیاست دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا و اعمال محدودیت در ورود شهروندان برخی کشورهای مسلمان به این کشور دست به اعتراض زدند.

آن‌ها از این سیاست به شدت انتقاد کرده و در روز پنج‌شنبه ۲ فوریه (۱۴ بهمن) به وقت محلی با تجمع در موزه هولوکاست شیکاگو به اعتراضی نمادین دست زدند. آن‌ها مخالفت خود را با هر گونه تلاشی که انسان‌ها را بر اساس مذهب یا ملیتشان محدود می‌کند اعلام کردند.

بیشتر بخوانید: دفاع ترامپ از منع ورود شهروندان هفت کشور به آمریکا

سوزان آبرامز، رئیس موزه هولوکاست گفت، تظاهرکنندگان خواستند با این کار همبستگی خود با “هر کسی که تحت تعقیب و زندگی‌اش در خطر است و کسانی که هیچ جایی ندارند تا فرار کنند” را نشان بدهند.

فریتسی فریتسشال، از بازماندگان هولوکاست به خبرگزاری فرانسه گفت، دولت آمریکا در سال‌های دهه ۳۰ جلوی ورود یهودیانی که از اروپا فرار کرده بودند را گرفت و آن‌ها را به حال خود رها کرد.

او افزود: «ما اجازه نداشتیم وارد آمریکا شویم چون ما یهودی بودیم و در آن زمان هیچ کشوری نمی‌خواست ما را بپذیرد.»

او که در آستانه ۹۰ سالگی است در اردوگاه مرگ آشوویتس ـ بیرکناو آلمان نازی بوده و از آن جان سالم به در برده است. فریتسشال می‌افزاید: «وضعیت امروز مثل دوران جنگ جهانی دوم نیست، ولی شباهت‌های واضحی با آن دوران دارد.»

تظاهرات علیه سیاست‌های ترامپ در لس‌آنجلس

آرون هلستر، دیگر بازمانده این جمع ترامپ را متهم کرد که با دستور منع ورود، همه مسلمانان را یک‌جا قرار داده و سوء ظن را به همه آن‌ها روا دانسته است. او گفت، نمی‌توان به خاطر وجود گروهی کوچک از تروریست‌ها که می‌خواهند ضرر برسانند هزاران نفر را از ورود منع کرد.

بیشتر بخوانید: تظاهرات در شهرهای آمریکا در اعتراض به پیروزی ترامپ

دونالد ترامپ هفته گذشته با صدور دستوری شهروندان ایران، عراق، لیبی‌، سومالی، سوریه، سودان و یمن را برای ۹۰ روز از داشتن ویزا برای ورود به آمریکا محروم کرد.

پناهجویانی که از همه نقاط دنیا به آمریکا رو می‌آورند نیز برای ۱۲۰ روز نمی‌توانند وارد این کشور شوند. پناهجویان سوری تا اطلاع ثانوی از ورود به آمریکا منع شده‌اند.

ترامپ گفته است می‌خواهد ساز و کاری برای بررسی سخت‌گیرانه‌تر بنا بگذارد تا “تروریست‌های اسلام‌گرای افراطی” از آمریکا دور بمانند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates