23.02.2017

گزارش « اعتماد» از پايان ساز و كار سنتي وحدت در ميان اصولگرايان، خداحافظي با جامعتين

اعتماد: نماينده خميني‌شهر: ريیسی حضور در انتخابات را نپذیرفت

محسن رضايي: شايد بيايم

اصولگرايان بالاخره تعارف و رودربايستي را كنار گذاشتند و رسما جبهه مردمي نيروهاي انقلاب را جايگزين جامعتين كردند تا دست‌كم در دو انتخابات حساس سال ٩٦ ساز و كار تعيين كانديداي رياست‌جمهوري و كانديداهاي شوراي شهر را به يك تشكل تازه متولد شده به نام جبهه مردمي نيروهاي انقلاب بسپارند. حالا و در غياب نقش‌آفريني محوري جامعتين، جبهه مردمي نيروهاي انقلاب با نام‌هاي بزرگي مواجه است كه هر كدام‌شان با راي شكني دست كم در يك دوره باخت اصولگرايان سهيم بوده‌اند. سعيد جليلي، محسن رضايي و محمد باقر قاليباف نام‌هايي هستند كه اين روزها از سوي رسانه‌ها مدام تكرار مي‌شوند.
محمد باقر قاليباف كه در ماه‌هاي گذشته با دو بحران بزرگ واگذاري املاك شهرداري و حادثه دلخراش پلاسكو مواجه شده است پيش‌تر اعلام كرده بود تنها در صورتي كانديداي انتخابات مي‌شود كه تمامي نحله‌ها و شاخه‌هاي اصولگرا از او حمايت كنند. سعيد جليلي نيز كه اين روزها صريح‌تر و تندتر از هميشه دولت روحاني را نقد مي‌كند تاكنون هيچ چراغ سبزي به جبهه مردمي نيروهاي انقلاب نشان نداده و آنها سرخود و بدون هماهنگي با وي نامش را در ميان فهرست كانديداهاي احتمالي قرار داده‌اند. اصولگراها البته نگراني‌شان از راي شكني دوباره كانديداهاي اصولگرا را كتمان نمي‌كنند و اساسا جبهه مردمي نيروهاي انقلاب را راه انداختند تا به وحدت برسند. اگر چنين وحدتي دست يافتني نباشد موجوديت اين جبهه نيز زير سوال مي‌رود. اما محسن رضايي كه طي ماه‌هاي اخير همواره كانديداتوري خود در انتخابات رياست‌جمهوري آينده را منتفي اعلام كرده بود به يك‌باره روز گذشته گفت كه اگر با درخواست جبهه مردمي نيروهاي انقلاب مواجه شود در تصميمش تجديد نظر كرده و شايد بار ديگر در رقابت با حسن روحاني بخت خود را بيازمايد. در كنار اين سه نامزد شاخص كه مي‌توان آنها را ژنرال‌هاي اصولگرا ناميد، حزب موتلفه اسلامي از ماه‌ها پيش اعلام كرده كه كانديدايش سيد مصطفي ميرسليم است. آنها البته گفته‌اند به ساز و كار جبهه مردمي پايبند خواهند بود اما در مبارزات انتخاباتي شركت مي‌كنند. ساير نامزدهاي احتمالي انتخابات نيز همين كار را در دستور خواهند گذاشت. آنها مي‌خواهند تا روز پاياني انتخابات در صحنه حاضر باشند و در نهايت همه به نفع يك نفر كنار بروند. اتفاقي كه با توجه به سابقه رفتار سياسي كانديداهاي اصولگرا آنقدر دور از ذهن است كه از همين حالا مي‌توان تصور كرد جمعه ٢٩ ارديبهشت چند كانديداي اصولگرا در صحنه باقي بمانند و راي يكديگر را بشكنند. پس از قاليباف، جليلي، رضايي و ميرسليم نام عليرضا زاكاني هم به دفعات شنيده مي‌شود. او نيز يكي از كانديداهاي بالقوه جريان اصولگرا است كه نگراني تازه‌اي بر نگراني‌هاي آنان افزوده است. زاكاني در جبهه مردمي نيروهاي انقلاب مسووليت گردهم آوردن نيروهاي شهرستاني اصولگرا براي همايش ٣ هزار نفري امروز را به عهده داشته است. اين روزها در ميان اصولگرايان يك شايعه نگران‌كننده دهان به دهان مي‌گردد و در جلسات محفلي آنان مورد بحث قرار مي‌گيرد.
شايعه از اين قرار است كه زاكاني با مهندسي افراد شهرستاني حاضر در مجمع امروز افرادي را انتخاب كرده كه نزديك به خود باشند و در فرآيند راي‌گيري براي انتخاب كانديدا بالاترين راي را كسب كند. اصولگرايان تجربه تلخي از اين وضعيت دارند و فوبياي اختلاف دامن‌شان را رها نمي‌كند. آنها فراموش نمي‌كنند كه آخرين تلاش‌هاي سياسي مرحوم مهدوي كني براي ايجاد وحدت ميان كانديداهاي اصولگراي انتخابات ٩٢ به جايي رسيد كه پيرمرد انقلابي و سپيدموي اصولگرا حتي موفق نمي‌شد به صورت تلفني با كانديداها صحبت كند و آنها تماس‌هايش را بي‌پاسخ مي‌گذاشتند.

نام «جليلي» براي تعيين ١٠ نامزد به رأي گذاشته مي‌شود
سخنگوي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي از قرار گرفتن نام جليلي بين ٥٠ نفر معرفي شده به جبهه مردمي خبر داد و گفت: نام آقاي جليلي در روز مجمع ملي به رأي گذاشته مي‌شود تا مشخص شود آيا جزو ١٠ نفر نهايي هست يا خير. مرضيه وحيد دستجردي، سخنگوي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به تلاش‌هاي صورت گفته براي افزايش گستره همكاري گفتماني بين نيروهاي انقلاب، اظهار داشت: ما جلسات مثبت و سازنده‌اي با جبهه پايداري داشته‌ايم، برخي از اعضاي هيات موسس نيز با شخص آيت‌الله مصباح كه جايگاه بالايي در جبهه پايداري دارد، دو جلسه داشته‌اند. دستجردي با تاكيد بر اينكه اين دو جلسه بسيار خوب بوده است، ادامه داد: بنابراين به دنبال اين جلسات و همدلي‌هايي كه انجام شد، حجت‌الاسلام آقاتهراني سخنان اخير را مطرح كرد كه براي رسيدن به وحدت اميدواركننده بود. سخنگوي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي با ابراز اميدواري براي اينكه شاخص‌ها ما را به يك وحدت در كانديداتوري برساند از قرار گرفتن نام جليلي بين ٥٠ نفر معرفي شده خبر داد. دستجردي با بيان اينكه از بين ٥٠ نفري كه براي كانديداتوري معرفي شده يا اعلام كانديداتوري كرده‌اند، آقاي جليلي نيز مطرح هستند، يادآور شد: با اينكه آقاي جليلي اعلام نكرده است كه جبهه مردمي را قبول دارد اما نظر همه دوستان در هيات موسس اين بود كه نظر دوستان پذيرفته شود و نام آقاي جليلي روز پنجشنبه به راي گذاشته شود تا ببينيم آيا جزو ١٠ نفري كه بالاترين راي را مي‌آورد، هست يا خير.

جبهه مردمي انقلاب تكليف كند، به كانديداتوري فكر مي‌كنم
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام از احتمال كانديداتوري خود در انتخابات سال ۹۶ خبر داد و گفت كه اگر جبهه مردمي نيروهاي انقلاب كانديداتوري را به من تكليف كنند، درباره آن فكر خواهم كرد.
محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌وگو با مهر، در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه اگر جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي براي كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري به شما تكليف كند چه تصميمي مي‌گيريد، اظهار داشت: تاكنون نظرم تغييري نكرده است؛ البته به تكليف نيروهاي انقلاب احترام مي‌گذارم. ردكردن چنين تقاضايي براي من سخت است.
وي افزود: اگر به من تكليف كردند، درباره آن فكر خواهم كرد. البته اميدوارم فرد ديگري از نيروهاي انقلاب اين تكليف را به عهده بگيرد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين در پاسخ به اين سوال كه چه كسي از نيروهاي انقلاب اسلامي مي‌تواند چنين ويژگي‌هايي داشته باشد، عنوان كرد: دولت آينده بايد ضمن آنكه انقلابي باشد، بايد كارآمدي جمعي را به دولت وارد كند. هركدام از نيروهاي انقلاب كه بتواند برنامه داشته باشد و از تمامي ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي نيروهاي انقلاب بهره بگيرد و با يك تيم قوي كه هركدام در تراز يك رييس‌جمهور باشد به صحنه بيايد، قادر خواهد بود كشور را چند پله
بالا ببرد.

جمنا به جاي جامعتين محور ائتلاف اصولگرايان مي‌شود
سيدكمال سجادي، سخنگوي جبهه پيروان پيرامون اينكه‌ پيش از اين محوريت فعاليت انتخابات با جامعه روحانيت بود اكنون رويكرد جامعتين با اين جبهه چگونه است، گفت: اطلاعي از جامعه مدرسين ندارم كه به چه ميزان به انتخابات ورود مي‌كند اما آيت‌الله موحدي‌كرماني، دبيركل جامعه روحانيت مبارز از اين ساختار حمايت مي‌كنند و در اصطلاح جامعه‌شناسي جامعتين به عنوان گروه مرجع هستند كه نقش حمايت و هدايت‌كننده دارند. جبهه پيروان ۲۱ نفر را براي انتخابات شوراي شهر مشخص كرده است كه اين ليست را به جبهه مردمي نيروهاي انقلاب معرفي مي‌كند و آنها با اسامي كه گروه‌هاي ديگر معرفي مي‌كنند، ليست شوراي شهر اصولگرايان را انتخاب خواهند كرد. وي در گفت‌وگو با ايلنا درباره حمايت جبهه پيروان از جمنا، گفت: جبهه پيروان از جبهه مردمي نيروهاي انقلاب حمايت مي‌كند و نمايندگان جبهه پيروان در آن عضو هستند. او با بيان اينكه تشكل‌هاي عضو جبهه پيروان هم از جمنا حمايت كرده‌اند، افزود: اعضاي جبهه‌پيروان كه به مجمع عمومي جمنا دعوت شدند، قطعا در آنجا حضور پيدا مي‌كنند و در فعاليت‌هاي انتخاباتي به‌ويژه در ارتباط با انتخابات رياست‌جمهوري همكاري خواهيم داشت و خود را با سازو كار جمنا هماهنگ مي‌كنيم. سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري گفت: سازوكارهايي كه براي كانديداها تعريف شده در جمنا مورد بررسي قرار مي‌گيرد و در مجمع عمومي حدود ۲۵ نفر به عنوان هيات رييسه و شوراي مركزي انتخاب مي‌شوند كه برنامه‌هاي مربوط به دو انتخابات آتي را پيگيري مي‌كنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates