24.02.2017

رئیس ستاد ارتش آمریکا: علیه داعش همه گزینه‌ها روی میز است

بی‌بی‌سی: دانفورد نفوذ ایران در منطقه را “بدخواهانه” توصیف کرده است
جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته است که گزارشی در مورد نحوه مقابله نظامی با دولت اسلامی – داعش – در دست تهیه است و در اختیار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری قرار خواهد گرفت.

ژنرال دانفورد در سخنرانی در موسسه بروکینگز گفت که این گزارش حاوی “تمامی گزینه‌های نظامی موجود است” و تصمیم گیری نهایی در مورد انتخاب این گزینه‌ها برعهده رئیس جمهوری خواهد بود. در پاسخ به سئوالات مکرر در این مورد که آیا گزینه‌های مورد نظر شامل پیاده کردن نیروی زمینی در عراق یا سوریه خواهد بود یا نه، وی تنها گفت که: “تمامی گزینه‌ها روی میز است.”

دونالد ترامپ کوتاه مدی پس از آغاز دوره ریاست جمهوری خود به ستاد مشترک سی روز فرصت داد تا امکانات نظامی شکست داعش را بررسی کند و گزارشی را برای “تسریع” در جنگ با این گروه به او ارائه دهد.

رئیس ستاد مشترک در سخنان خود گفت که این گزارش، “یک گزارش سیاسی-نظامی است و با کمک و مشارکت شرکای ما در وزارت خارجه، وزارت خزانه داری و جامعه اطلاعاتی” تهیه می‌شود و علاوه بر داعش “حاوی توجه به سایر سازمان‌های تروریستی است.” اشاره ژنرال دانفورد به گروه‌ها و تشکیلاتی است که ایالات متحده آنها را سازمان تروریستی می‌خواند و از جمله شامل شبکه القاعده، جنبش حماس و گروه حزب الله لبنان می‌شود.

در حال حاضر شماری از نظامیان آمریکایی به صورت مستشار به نیروهای عراقی، کرد عراقی و برخی گروه‌های مخالف حکومت سوریه کمک می‌کنند اما رسما از درگیری مستقیم در عملیات جنگی خودداری کرده‌اند هر چند گفته می‌شود که در مواردی، از جمله در عملیات موصل، از نزدیک صحنه عملیات را زیر نظر داشته‌اند.

دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی بر لزوم شکست داعش تاکید نهاد و نظراتی را در این زمینه مطرح کرد. از جمله او از ایجاد منطقه امن پرواز ممنوع در داخل خاک سوریه حمایت کرده است تا جنگ‌زدگان سوری بتوانند بدون واهمه از حمله نظامی، از جمله از سوی نیروهای دولتی، به این مناطق پناه ببرند. برخی از کارشناسان گفته‌اند که ایجاد چنین مناطقی نه تنها نیازمند اعزام نفرات بیشتری به منطقه است بلکه در صورت از سرگیری عملیات هوایی روسیه در سوریه، می‌تواند به برخورد با روسیه منجر شود.

ماه گذشته برخی از رسانه‌های آمریکایی گفتند که قرار است رئیس جمهوری به ستاد مشترک نود روز فرصت دهد تا نظر خود را در مورد ایجاد منطقه امن گزارش کند.

ژنرال دانفورد گفته است که شرایط جنگ با داعش “بسیار پیچیده است و هر اقدامی، تبعات متعدد دیگری را در پی دارد و ما نمی‌خواهیم گزینه‌هایی را ارائه دهیم که با حل یک مشکل، مشکلات دیگری را ایجاد کند.”

در مورد حضور ایران در سوریه، رئیس ستاد مشترک با یادآوری اظهارات مایکل فلین، رئیس سابق شورای امنیت ملی آمریکا در مورد ایران، گفت که “من از آن زمان تا کنون تغییری در رفتار ایران مشاهده نکرده‌ام و از دیدگاه من، صادرات عمده ایران عبارتست از نفوذ مخرب در سراسر منطقه.” وی افزود: “این انگاره رفتاری طی سال‌های متعدد ادامه داشته است.”

اوایل ماه جاری، مایکل فلین در انتقاد از آزمایش موشکی ایران گفت “ما امروز رسما به ایران اخطار می‌دهیم.” آقای فلین بعدا به دلیل ابهاماتی که در مورد ارتباط او با سفیر روسیه ایجاد شده بود از سمت خود کناره گرفت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates