05.03.2017

خانواده مرحوم گلبارنژاد، پاداش روحانی را پس دادند

ایران وایر: دیروز، مراسم تقدیر «رئیس‌جمهور» از ورزشکاران مدال‌آور المپیک و پارالمپیک ریو، از خانواده مرحوم گلبارنژاد هم تقدیر شده بود.

«بهمن گلبارنژاد» جانباز جنگ ایران و عراق بود. در عملیات تجسس، پای چپش را روی مین از دست داد و البته بخشی از شنوایی‌اش هم از بین رفت. بعد از جنگ، به شیراز برگشت و تدریس را آغاز کرد. از سال ۱۳۷۰ سراغ والیبال نشسته، وزنه‌برداری معلولین و دوچرخه‌سواری رفت. در تمامی رشته‌ها هم به رده ملی رسید و کسب مدال کرد. تا این که در مسابقات المپیک ریو، به دلیل شیب و پیچ غیراستاندارد جاده مسابقات، از مسیر منحرف شد و جان خود را از دست داد.

تصور عمومی این بود که از خانواده «بهمن گلبارنژاد» مانند یک قهرمان ملی تقدیر خواهد شد. چیزی متناسب با همان چه کمیته جهانی المپیک برای «بهمن» در نظر گرفتند. مثلاً «فیلیپ کریون»، رییس کمیته بین‌المللی پارالمپیک در پیامی چنین گفت: «به‌راستی که این خبر واقعاً ناراحت‌کننده بود. جنبش پارالمپیک با خانواده بهمن، هم‌تیمی‌ها و نیز با کمیته ملی پارالمپیک ایران ابراز هم‌دردی می‌کند. خانواده پارالمپیک همگی اندوهگین هستند برای این تراژدی هولناکی که روی بازی‌های پارالمپیک بزرگ در ریو سایه انداخته است.»

«برایان کوکسن»، رییس انجمن بین‌المللی دوچرخه‌سواری نیز در توییتی، این حادثه را بدترین اتفاق ریو دانسته است. «کارلوس نازمن»، مسئول بازی‌های ریو هم با خانواده دوچرخه‌سوار ایرانی ابراز هم دردی کرده است.

پس از فوت بهمن، پرچم ایران و همین‌طور پرچم کمیته بین‌المللی پارالمپیک در دهکده بازی‌ها به حالت نیمه برافراشته درآمد. این نشانه‌ای از عزای یک تیم یا کاروان ورزشی در رقابت‌های بین‌المللی است. مقرر شده است در روز برگزاری مراسم اختتامیه، به نشانه احترام برای بهمن گلبارنژاد، یک دقیقه سکوت برقرار شد.

اما پس از مراسم تقدیر «حسن روحانی» از خانواده گلبارنژاد با واکنشی غیرمنتظره از سوی خانواده این قهرمان ایران روبرو شدیم. «بانک ورزش» نوشته است که خانواده رکابزن فقید پارالمپیکی کشورمان با انتشار نامه‌ای پاداش ۸۰ سکه‌ای اهداشده توسط رئیس‌جمهور در مراسم تقدیر از قهرمانان و مدال‌آوران المپیکی و پارالمپیکی را پس دادند.

دیروز مدال‌آوران طلا در المپیک ریو ۳۰۰ سکه به‌عنوان پاداش دریافت کردند و به مدال‌آوران نقره و برنز هم به ترتیب ۲۰۰ و ۱۲۰ سکه پرداخت شد. اما سهم گلبارنژاد و خانواده‌اش تعداد تعریف‌نشده ۸۰ سکه بود.

خانواده بهمن گلبارنژاد با انتشار بیانیه‌ای، از پس دادن این پاداش خبر دادند. این بیانیه را پایگاه خبری «بانک ورزش» منتشر کرده است.

«بهمن جان، به پاس زحمات بیست و چند ساله‌ات که در ورزش جانبازان و معلولین کشور کشیدی، به پاس افتخار آفرینی هایت، به پاس 16 مدال خوشرنگ جهانی‌ات که در دو رشته وزنه‌برداری و دوچرخه‌سواری کسب کردی و به پاس جانفشانی‌ات در مسابقات پاراالمپیک ریو 2016 و به پاس نیمه برافراشته کردن پرچم کشورمان ایران در اختتامیه پاراالمپیک که تنها پرچم کشور ما بود که به احترام تو در این مراسم نیمه برافراشته شد و به پاس جانبازی و رشادتت در میدان جنگ حق علیه باطل، هدیه‌ای به میزان 80 سکه بهار آزادی از نهاد ریاست جمهوری نصیب خانواده‌ات شد که متاسفانه ما حاضر به قبول این هدیه نشدیم، چرا که جایگاهی که برایت در نظر گرفتند به اندازه جایگاه نفر سوم المپیک و پاراالمپیک هم نبود.

جایگاهت حتی در حد قهرمانان ملت‌مان که در المپیک در حقشان ناداوری شد ولی در جایگاه‌های افتخاری اول و سوم قرار گرفتند هم نبود. ما افتخارآفرینی همه ورزشکاران المپیکی و پاراالمپیکی در مسابقات ریو 2016 که مایه مباهات ایران و ایرانیان شدند را گرامی می‌داریم، اما اعتقاد داریم که جایگاه تو هم هم ردیف این قهرمانان پر افتخار است، نه پایین‌تر از آنها. عزیزم، آسوده باش که جایگاهت در نزد پروردگارت، در نزد همرزمانت، در نزدجهان ورزش و IPC، در نزد خانواده‌ات و در نزد ملتت جایگاهی بس اعلاست.

همسر و فرزندانت».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates