07.03.2017

سخنگوی قوه قضاییه ایران: علیه یک عضو تیم مذاکره هسته‌ای اعلام جرم شده است

رادیوفردا: سخنگوی قوه قضائیه ایران خبر داد که برای پرونده عبدالرسول دری اصفهانی، عضو تیم مذاکره اتمی، قرار مجرمیت صادر شده و این پرونده به دادگاه رفته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا،غلامحسین محسنی اژه ای،روز یک شنبه ۱۵ اسفند در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران، درپاسخ به سئوالی درباره صدور کیفرخواست برای پرونده «د . الف»،عضو «دو تابعیتی»تیم مذاکره اتمی گفت که برای «این فرد قرار صادر شد و پرونده به دادگاه رفت».

آقای اژه‌ای نیز هفتم شهریورماه، بدون نام بردن از عبد‌الرسول دری اصفهانی گفته بود که یک نفر به عنوان «عامل نفوذی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران» بازداشت شده اما «اتهام او هنوز اثبات نشده است».

شهریورماه امسال رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از جانشین نماینده ولی فقیه در این نیرو از بازداشت یک عضو نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به اتهام «جاسوسی برای دشمن» خبر داده بودند.

در گزارش‌های بعدی نام این فرد «عبدالرسول دری اصفهانی» اعلام شد ولی وزارت امور خارجه ایران گزارش‌های منتشره در این زمینه را تکذیب کرد.

محمود علوی وزیر اطلاعات نیز روز سه‌شنبه چهارم آبان ماه در یادداشتی به مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس اعلام کرده بود که عبد‌الرسول دری اصفهانی بر اساس نظر کارشناسان این وزارتخانه جاسوسی نکرده است.

عبد‌الرسول دری اصفهانی در حال حاضر عضو غیرموظف هیئت مدیره بیمه آسیا و مشاور ولی‌الله سیف رئیس کل بانک‌ مرکزی ایران است.

پیشتر حمید بعیدی‌نژاد رئیس گروه کارشناسی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، داشتن تابعیت مضاعف عبدالرسول دری اصفهانی را رد کرده بود.

بازداشت یک ایرانی‌آمریکایی

سخنگوی قوه قضائیه روز یکشنبه همچنین از بازداشت یک فرد دوتابعیتی ایرانی‌آمریکایی خبر داد و وی را متهم کرد که با وعده گرفتن مجوز اقامت آمریکا، از تعدادی از افراد «۱۰ میلیارد تومان کلاهبرداری»کرده است.

آقای محسنی اژه‌ای به نام این فرد و جزئیات بیشتری درباره این پرونده اشاره نکرده است.

در حال حاضر چند ایرانی‌آمریکایی از جمله سیامک و باقر نمازی، رضا (رابین) شاهینی و کارن وفاداری در ایران زندانی‌اند.

سیامک و باقر نمازی به ۱۰ سال و رضا (رابین) شاهینی به ۱۸ سال زندان محکوم شده اند.

آفرین نیاسری و نزار ذکا دو زندانی دیگری هستند که تابعیت آمریکا را ندارند، اما اقامت دائم این کشور را دارند.

جرد جنسر، وکیل مدافع آمریکایی سیامک و باقر نمازی، خبر داده که دولت باراک اوباما در هفته‌های پایانی کار خود در قالب «مذاکراتی محرمانه» تلاش کرد تا زمینه آزادی این ایرانی‌ـ‌آمریکایی‌ها را فراهم کند، اما موفق نشد.

همزمان با اجرایی شدن برجام، در ۲۶ دیماه سال گذشته جیسون رضاییان خبرنگار نشریه واشینگتن‌پست، امیر حکمتی تفنگدار دریایی پیشین، سعید عابدینی، نوکیش مسیحی و نصرت‌الله خسروی رودسری، چهار شهروند آمریکاییِ ایرانی‌تبار از زندان‌های ایران آزاد شدند، و در قبال آزادی این زندانیان دولت آمریکا با آزادی هفت ایرانی زندانی در این کشور، موافقت کرد.

پس از آن مشخص شد که همزمان با آزادی این چهار زندانی از زندان‌های ایران، آمریکا معادل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد که بخشی از دارایی‌های مصادره شده ایران و مربوط به خریدهای تسلیحاتی ایران از آمریکا در زمان شاه بوده را با یک هواپیما به تهران فرستاده است.

این موضوع انتقاد جمهوریخواهان را به دنبال داشت و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در واکنش به انتقادها اعلام کرد که ‌ به دنبال رأی دیوان بین‌المللی لاهه در خصوص دارایی مسدودشده ایران، وکلا و مشاوران حقوقی توصیه کرده‌اند این پول پرداخت شود و گرنه در آینده می‌بایست میلیارد‌ها دلار خسارت به ایران پرداخت شود.

پس از آن مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه دوم مهر، طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن هرگونه پرداخت پول نقد به ایران ممنوع می‌شود و دولت این کشور ملزم شده است که کنگره را پیش از حل و فصل دعاوی مالی با ایران مطلع کند.

پرونده حمید بقایی مفتوح است

سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرد که پرونده حمید بقایی،معاون محمود احمدی نژاد در دوره ریاست جمهوری،همچنان مفتوح است اما این موضوع به تنهایی منجر به رد صلاحیت وی نخواهد شد و ممکن است نامزدی پرونده مفتوح داشته باشد و شورای نگهبان او را تائید صلاحیت کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا،غلامحسین محسنی اژه‌ای روز یک شنبه،۱۵ اسفند،در نشست مطبوعاتی گفت که پرونده حمید بقایی «مفتوح است و تصمیم نهایی درباره آن گرفته نشده است».

وی درعین حال اضافه کرد:« تشخیص صلاحیت از ناحیه شورای نگهبان الزاما به داشتن پرونده و یا نداشتن پرونده قضایی نیست چون ممکن است کسی پرونده داشته باشد و صلاحیت نیز داشته باشد و عکس آن نیز امکانپذیر است».

حامیان محمود احمدی‌نژاد ابراز امیدواری کرده اند که حمید بقایی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ تائید صلاحیت شود.

اسفندیار رحیم مشایی،رئیس دفتر محمود احمدی نژاد در دوره ریاست جمهوری،درباره احتمال رد صلاحیت حمید بقایی به دلیل پرونده مفتوح او گفته است که «می گویند بقایی پرونده دارد،چه کسی پرونده ندارد؟».

آقای بقایی که به عنوان یکی از نزدیک‌ترین یاران محمود احمدی‌نژاد مشهور است، خرداد سال گذشته به اتهام «اختلاس» بازداشت و در دی ماه همان سال آزاد شد.

وی اعلام کرده که «کاملاً مستقل از اشخاص، گروه‌ها، احزاب و جناح‌های سیاسی» قصد نامزد شدن در انتخابات را دارد.

آقای بقایی در دولت اول محمود احمدی‌نژاد، قائم مقام اسفندیار رحیم مشایی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود، و در دولت دوم آقای احمدی‌نژاد ابتدا رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و پس از آن در سال ۹۰ معاون اجرایی رئیس‌جمهور شد.

آقای احمدی‌نژاد پیش از نامزدی حمید بقایی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که در انتخابات آینده ریاست جمهوری از «فرد یا جناح و حزب و گروهی» حمایت نخواهد کرد. با این حال گزارشهایی درباره احتمال حمایت او از آقای بقایی منتشر شده است.

روز یک شنبه و به مناسبت روز درختکاری نیز فیلم هایی منتشر شده که در آن محمود احمدی نژاد،اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی همراه با یکدیگر درخت می کارند.

محمود احمدی‌نژاد روز یک شنبه همچنین با انتشار فیلمی به زبان انگلیسی حساب کاربری خود در توئیتر را معرفی کرد.

آقای احمدی نژاد روز شنبه با صدور بیانیه‌ای ‌ حسن روحانی را متهم به «ارائه آمار و اطلاعات کذب» درباره میزان موجودی «خزانه» کرده و نوشته بود که برخی «تعریف و تصوری قاجاری از خزانه» دارند.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روز یکشنبه در واکنش به این بیانیه، خطاب به آقای احمدی نژاد گفته است که «در دوران شما قدرت خرید مردم نابود شد».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates