04.04.2017

محسن رضایی نسبت به حملۀ نظامی آمریکا هشدار داد

رادیوفرانسه: محسن رضایی، فرماندۀ پیشین سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به سخنان اخیر فرماندۀ نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، ژنرال ژوزف وُتل، گفت که ایران، عراق و افغانستان نیست و هر گونه اقدام نظامی آمریکا علیه جمهوری اسلامی برای دولت واشنگتن پشیمانی در پی خواهد داشت.

فرماندۀ پیشین سپاه پاسداران اظهارات اخیر ژنرال وُتل را دربارۀ ایران اتهامات بی اساس خواند و مدعی شد که کلیه اقدام های جمهوری اسلامی در خلیج فارس و منطقه در جهت حفظ امنیت و صلح صورت می گیرد. محسن رضایی سپس از رهبران آمریکا خواست که با درسگیری از تجربۀ جورج دبلیو بوش مرتکب خطای مکرر نشوند و نگذارند متحدان آنان در منطقه (اسرائیل، عربستان…) به تعبیر محسن رضایی “پوست خربزه” زیر پای دولت آمریکا بگذارند.

در ٢٩ مارس گذشته، ژنرال ژوزف وُتل، فرماندۀ نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه، در برابر کمیسیون های تحقیق سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین و خطرناکترین تهدید ثبات و امنیت خاورمیانه یاد کرد و خواستار اقدام نظامی آمریکا علیه جمهوری اسلامی شد.

به تازگی ژنرال جیمز جونز، فرماندۀ پیشین ناتو و مشاور امنیت ملی دولت آمریکا کشورهای عرب خاورمیانه و خلیج فارس را به ایجاد ائتلافی نظامی، همانند ناتو، علیه تهدیدهای جمهوری اسلامی در منطقه فراخواند.

سایت خبری “العربیه” در مقاله ای تحلیلی، آخرین نشست اتحادیۀ عرب را در اردن تحولی بزرگ برای ایجاد چنین ائتلافی در منطقه و به منظور منزوی تر کردن جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد. “العربیه” می نویسد : در این نشست غالب سخنرانان سیاست های تهدیدآمیز و برتری طلبانۀ جمهوری اسلامی ایران را در منطقه مورد انتقاد قرار دادند و خواستار اتحاد و ائتلاف کشورهای عرب برای مقابله با این پدیده شدند.

در نشت امان، همانند رهبران عربستان و اردن، دبیر کل اتحادیۀ عرب، احمد ابولغیط، دخالت های ایران را در برانگیختن بحران های منطقه به ویژه در سوریه و دامن زدن به منازعات قومی و مذهبی و حمایت از تروریسم مورد انتقاد قرار داد.

“العربیه” می افزاید که حضور دبیرکل سازمان ملل، دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی، نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا و همچنین نمایندگان فرانسه و آمریکا در آخرین نشست اتحادیۀ عرب در اردن نشان می دهد که تصمیمات این نشست برای منزوی تر کردن جمهوری اسلامی از حمایت های گستردۀ بین المللی برخوردار است.

“العربیه” همچنین سفر اخیر نخست وزیر عراق، حیدر العبادی، به واشنگتن و ملاقات و گفتگوی او با رییس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، را در چارچوب ایجاد ائتلافی منطقه ای برای منزوی کردن تهران ارزیابی کرده و می نویسد : در این ملاقات دونالد ترامپ به نخست وزیر عراق یادآوری کرد که سیاست های واشنگتن در قبال منطقه و در قیاس با دورۀ اوباما دستخوش تغییرات اساسی شده است و به همین دلیل دستورات جدید واشنگتن را به دولت عراق ابلاغ نمود.

یک مقام عالیرتبۀ دولت آمریکا امروز دوشنبه سوم آوریل خبر داد که جارد کوشنر، داماد و همکار نزدیک رییس جمهوری آمریکا برای دیدار رسمی به عراق سفر کرده است. در این سفر، ژنرال جو دانفوررد، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، جارد کوشنر را همراهی می کند. مقامات آمریکا توضیحی در مورد جزئیات این سفر ارایه نکرده اند، هر چند به گفتۀ ناظران مبارزه با گروه “دولت اسلامی” قاعدتاً در کانون گفتگوهای مقامات آمریکا و عراق خواهد بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates