07.04.2017

حمله موشکی آمریکا به سوریه ‘تلفاتی داشته است’

بی‌بی‌سی: مقامات سوریه حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی دولتی در مرکز آن کشور را تایید کرده و گفته‌اند این حمله تلفاتی برجای گذاشته است.

بامداد جمعه، ۱۸ فروردین (۷ آوریل)، خبرگزاری دولتی سوریه با انتشار یک بیانیه رسمی، حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی این کشور را تایید کرد و به نقل از مقامات محلی، از تلفات این حمله خبر داد. در اطلاعیه‌ای که به نقل از “یک منبع نظامی” سوریه منتشر شده آمده است که “سحرگاه امروز، جمعه، یکی از پایگاه‌های هوایی ما در نواحی مرکزی کشور هدف حمله موشکی ایالات متحده قرار گرفت و تلفاتی برجای گذاشت و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که کشور او این حمله را انجام داده است.”

در ادامه این اطلاعیه آمده است که “باید توجه داشت که سازمان‌های تروریستی در مناطق متعددی از سوریه هدف ضربات شدید ارتش عربی سوریه قرار گرفته‌اند و تجاوزگری آمریکا بعد از وقایع شهرک خان شیخون در استان ادلب و در پی تبلیغات گسترده توسط کشورهایی صورت می‌گیرد که جنگ تروریستی علیه سوریه را رهبری کرده‌اند.”

این اطلاعیه می‌افزاید که ولادیمیر ساوروکوف، نماینده دایم روسیه در سازمان ملل پس از جلسه شورای امنیت هشدار داده بود که ایالات متحده باید از حمله نظامی علیه سوریه خودداری ورزد و تاکید کرده بود که چنین اقدامی “عواقب منفی” خواهد داشت. اطلاعیه ارتش سوریه به نقل از نماینده روسیه گفته است که “اگر عملیات نظامی صورت گیرد، مسئولیت آن با کسانی است که چنین اقدامات فاجعه‌بار و ابهام آوری را آغاز کرده‌اند؛ به عراق و به لیبی نگاه کنید، یعنی دو کشوری که دخالت نظامی غرب آنها را به هرج و مرج کشاند.”

خبرگزاری دولتی سوریه همچنین به نقل از استاندار حمص گزارش کرده که حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در این استان تلفاتی داده است اما در مورد شمار تلفات جزئیاتی منتشر نشده است. استاندار حمص گفته است که بخشی از پایگاه آتش‌ گرفته و تعدادی از زخمی‌های این حمله دچار سوختگی شدید شده‌اند. وی افزود که ارزیابی خسارات وارده به پایگاه مدتی به طول خواهد انجامید.

استاندار حمص گفته است که “هدف قرار دادن پایگاه نظامی سوریه اقدامی قابل تقبیح است” و افزوده که نیروهای مستقر در این پایگاه “نقشی اساسی در حمایت از عملیات علیه گروه دولت اسلامی در منطقه پالمیرا داشته‌اند و این حمله به منافع داعش خدمت کرده است.”

تلویزیون دولتی سوریه با پخش خبر حمله موشکی به پایگاه هوایی در حمص، گفت که سوریه “قربانی تجاوزگری آمریکا” شده است.

شب گذشته، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به کشته شدن بیش از هشتاد نفر، از جمله تعدادی کودک، در اثر آنچه که حمله شیمیایی توسط نیروهای دولتی سوریه خوانده بود، دستور حمله موشکی به پایگاه شعیرات در استان حمص را صادر کرد.

پیشتر او گفته بود که دولت سوریه با کاربرد اسلحه شیمیایی، “از چندین خط قرمز عبور کرده” و هشدار داد که نظر او نسبت به موقعیت بشار اسد تغییر یافته و در نظر دارد در واکنش به این حمله، دست به اقدام بزند. قبل از این حمله، به نقل از برخی از مقامات دولتی آمریکا گزارش شده بود که هدف ایالات متحده در سوریه شکست داعش است و تغییر رژیم در اولویت قرار ندارد.

پس از انتشار گزارش تلفات شیمیایی خان شیخون، مقامات دولت ترامپ از رویکرد باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق نسبت به کاربرد اسلحه شیمیایی در سوریه انتقاد کرده و او را عامل جسور شدن بشار اسد در حمله به مناطق شهری و کشتار غیرنظامیان دانسته بودند. در تابستان سال ۲۰۱۳، گزارش شد که ارتش سوریه در یک منطقه تحت تصرف شورشیان اسلحه شیمیایی به کار برده که دست کم یکصد کشته برجای گذاشته است در حالیکه آقای اوباما کاربرد چنین تسلیحاتی را “خط قرمز” آمریکا اعلام کرده بود.

این واقعه بدون واکنش نظامی آمریکا و با توافق با روسیه برای خلع سلاح شیمیایی دولت سوریه پایان یافت.

مقامات سوری مسئولیت حمله روز سه‌شنبه به خان شیخون را تکذیب کردند و روسیه هم گفت که نیروی هوایی سوریه به یک انبار مهمات و کارگاه اسلحه‌سازی شورشیان حمله کرده بود که محل انبار تسلیحات شیمیایی بود و انفجار این انبار باعث تلفات غیرنظامیان شد. روز گذشته، مقامات ترکیه گفتند که بررسی زخمی‌های حمله خان شیخون و کالبدشکافی اجساد قربانیان تایید کرده است که علیه آنان اسلحه شیمیایی به کار رفته و افزودند که دولت سوریه عامل این حمله بوده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates