24.04.2017

«ابلاغیه در مورد انتخابات شوراها در حوزه مسئولیت جنتی نیست»

دویچه‌وله: علی یونسی گفته است که ابلاغیه دبیر شورای نگهبان مبنی بر عدم مجوز ورود اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراهای شهر و روستا خارج از حوزه مسئولیت علی جنتی است و این قانون نیازی به تفسیر فقهی ندارد.

اگرچه شوراهای شهر و روستا در سرنوشت سیاسی و زندگی مردم اهمیت بسیار دارند و تا به حال نیز خبرهای مربوط به فساد یا عدم حضور افراد کاردان در آن‌ها، به مسائل داغ خبری در ایران تبدیل شده است، اما انتخابات این شوراها به نوعی زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته و اذهان عمومی را کم‌تر به خود مشغول کرده است.

با این حال ابلاغیه احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان مبنی بر “خلاف شرع” بودن حضور “افراد غیر مسلمان” در شوراهای شهر و روستا جنجال برانگیز شد و بحث در این باره هم‌چنان ادامه دارد. این ابلاغیه با واکنش رئیس و نمایندگان مجلس روبرو شد و اکنون نیز علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی با آن برخورد کرده است.

بیشتر بخوانید:احمد جنتی خواستار رد صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شوراها شد

یونسی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است که وظیفه شورای نگهبان تفسیر قانون اساسی است. او تاکید کرده است که دولت براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی به قوانین عادی عمل می‌کند و ابلاغیه‌‌ای که دبیر شورای نگهبان داده است، خارج از حوزه مسئولیت اوست. به گفته علی یونسی قانونی مانند قانون شوراها نیاز به تفسیر فقهی ندارد.

دخالت احمد جنتی در موضوع انتخابات شوراها پیش از این نیز با انتقاد اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتی‌ها روبرو شد. او ابلاغیه احمد جنتی را خلاف قانون اساسی ایران و مغایر اصل “عدالت و برابری” دانست. قاسم میرزایی نکو، نماینده دیگر مجلس نیز اخطار داد که “متاسفانه در حال حاضر نظارت استصوابی از میزان احوالات افراد به قوانین تسری پیدا کرده است” و بهرام پارسایی عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها نیز از ابلاغیه جنتی انتقاد کرد.

نهایتا هم صلاحیت نمایندگان چهار اقلیت در شهرستان تهران در هیات‌های اجرایی و نظارت تایید شد که سه نفر آن‌ها مسیحی هستند و نفر چهارم از اقلیت زرتشتی است.

بیشتر بخوانید:صلاحیت ۴ داوطلب از اقلیت‌های دینی در شورای تهران تایید شد

با این حال ایران محدود به تهران نیست. در انتخابات شوراهای شهر و روستای نقاط دیگر، از جمله شهرهای بزرگی مانند مشهد و تبریز صلاحیت بسیاری از داوطلبان اصلاح‌طلب برای نامزدی در انتخابات این شوراها رد شده است.

بیشتر بخوانید:هشدار اصلاح‌طلبان به اصلاح‌طلبان درباره انتخابات شوراها

بر خلاف انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و هم‌چنین ریاست جمهوری که صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان تایید می‌شود، تایید صلاحیت داوطلبان شوراهای شهر و روستا توسط هیات‌های نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا است، که زیر نظر مجلس فعالیت می‌کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates