24.04.2017

بیانیه احمدی نژاد و جنگ داخلی اصولگرایان

ایران وایر: محمود احمدی نژاد و حمیدرضا بقایی، دو کاندیدای ردصلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ دیروز،‌ ۳ اردیبهشت در بیانیه مشترکی نوشتند: «در انتخابات پیش رو از هیچ فردی حمایت نخواهیم کرد.»

احمدی نژاد ۲۳ بهمن ۹۵ هم در بیانیه ای نوشت: «از هیچ فرد یا جناح و حزب و گروهی حمایت نکرده و نخواهم کرد.» او ۲۹ اسفند۹۵ هنگامی که عهدش را شکست و از بقایی حمایت کرد، توضیح داد که صدور بیانیه ۲۳ بهمن هدف خاصی داشته است: «اخیرا نیز همان جناح سیاسی [اصولگرایان] در طراحی جدید [جمنا]، بحث اعمال فشار به اینجانب و برخی اعضای دولت قبل برای حمایت از کاندیدای موردنظر خودشان را دنبال می کردند که مجددا در بهمن ماه با صدور اطلاعیه ای راه را بر این کار مسدود کردم.»

بیانیه دیروز اما یک روز بعد از یک اتفاق تازه منتشر شده است؛ انتصاب علی نیکزاد به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی. نیکزاد، وزیر مسکن و شهرسازی دولت احمدی نژاد خودش کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود. او که کماکان از چهره های نزدیک به احمدی نژاد محسوب می شود، در انتخابات داخلی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) رای نیاورد و نتوانست کاندیدا شود.

او ۱۷ فروردین در جلسه انتخابات داخلی جمنا در سخنانی که کنایه به رئیسی محسوب شد، گفت: «بعضی ها [به جلسه] نیامدند،‌ شاید به دلیل آن بود که از رای خود مطمئن هستند یا شان خود را بالاتر می دانند.» در آن جلسه چهره هایی چون رئیسی و قالیباف غایب بودند.

با این وجود حالا نیکزاد، رئیس تشکیلات رئیسی شده و یک نماد انتخاباتی. او مجری طرح مهم مسکن مهر در دولت احمدی نژاد بوده که در دولت روحانی تقریبا متوقف شد و حاشیه هایی برانگیخت. نیکزاد به نوعی یکی از نمادهای انتخاباتی و سیاسی دولت احمدی نژاد است و حضورش در کنار رئیسی می تواند معنادار باشد. صدور بیانیه احمدی نژاد و بقایی دقیقا برای نفی چنین برداشت هایی است. آنها می خواهند به صراحت تاکید کنند حضور احمدی نژادی ها به دور رئیسی، نشانه حمایت از رئیسی نیست تا از انتقال پتانسیل اجتماعی و سبد رای خود به سوی رئیسی جلوگیری کنند.

در سوی دیگر، سعید جلیلی، مشهورترین منتقد حسن روحانی نیز پس از انصراف از کاندیداتوری به سرعت به سمت رئیسی رفت،‌ عکس خندان گرفت، اعلام بیعت کرد و وارد میدان شد تا از هرگونه مصادره سبد رای اش به سود کاندیداهای دیگر به ویژه محمدباقر قالیباف جلوگیری کند. ۲۸ فروردین ۹۵، روز اعلام انصراف جلیلی از کاندیداتوری، امیرحسین ثابتی، یادداشت نویس سایت رجانیوز – مهم ترین رسانه حامی جلیلی که اکنون حامی رئیسی است- نوشت: «تا قبل از انصراف جلیلی معتقد بودم او اصلح است اما حالا رئیسی را اصلح می دانم و به او رای می دهم تا بانیان املاک و حقوق های نجومی [قالیباف و روحانی] رای نیاورند.»

در واقع مثلث رئیسی، جلیلی و احمدی نژادی ها اکنون به شدت در تلاش از رشد رای یا موقعیت انتخاباتی قالیباف هستند، احمدی نژاد و بقایی به شدت در تلاش برای جلوگیری از رفتن رای شان به سمت این طیف هستند و تیم قالیباف به شدت در تلاش برای نشان دادن موقعیت برتر انتخاباتی او نسبت به رئیسی هستند. در نزدیک ترین روزهای مانده به مناظره های ۹۶، جنگ پنهان درون اصولگرایان با شدت هرچه تمام تر در جریان است و هیچکدام نمی گذارند دیگری نفس بکشد. وضعیتی که به اندازه کافی برای حسن روحانی خوشحال کننده است.

سایت الف وابسته به احمد توکلی امروز صبح با توصیف بیانیه دیروز احمدی نژاد و بقایی به عنوان «ضربه نهایی» نوشت: «این بیانیه و اعلام بی طرفی بدون تردید کمک به روحانی است. احمدی نژاد تصور می کند پیروزی روحانی در انتخابات باعث می شود از او یک قهرمان مظلوم در تاریخ ساخته می شود.»

نویسنده سایت الف می کوشد برای شکست احتمالی اصولگرایان مقصر پیدا کند ولی واقعیت ملموس اردوگاه اصولگرایان در انتخابات همان است که محسن رضایی در مناظره ۱۷ خرداد سال ۹۲ خطاب به سه کاندیدای مطرح آن روزهای اصولگرایان یعنی محمدباقر قالیباف، غلامعلی حدادعادل و علی اکبر ولایتی گفت: «مگر شما ائتلاف تشکیل ندادید، از این اختلاف نظرها پیداست که اختلاف نظر شما جدی است. این را برای ما توضیح بدهند که موضوع چه بوده و چرا اینطوری شده است؟» کسی به سوال محسن رضایی پاسخ نداده است، تاکنون.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates