28.04.2017

از مینو خالقی تا شیوا امینی، حذف به خاطر «حجاب»


رادیوفردا: به نظر می‌رسد از حضور در تیم ملی فوتسال ایران در سال ۲۰۰۹ تا حضور در بازی‌های لیگ برتر فوتسال ایران در قامت بازیکن و مربی تا محرومیت از شرکت در تمامی مسابقات، فاصله‌اش تنها یک عکس است، عکسی که شیوا امینی در صفحه شخصی اینستاگرامش منتشر کرد.

عکس منتشر شده شیوا امینی را که بازیکن تیم ملی فوتسال زنان ایران بوده،نشان می‌دهد که در خارج از ایران با لباس ورزشی وبدون حجاب در حال بازی است. او حالا خبر داده است که مسوولان ورزشی او را به دلیل بازی دوستانه در خارج کشور که در آن بدون حجاب ظاهر شده بود، محروم کرده‌اند. خانم امینی تاکید کرده تماس و مکالمه با امور بانوان فدراسیون و حراست نیز بی نتیجه بوده‌است. او نوشته است:«متاسفم برای جامعه ورزشی که حجاب از ورزش برایش مهمتر است.»

فدراسیون فوتبال ایران روز پنج‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شیوا امینی از سال ۸۹ عضو تیم ملی فوتسال ایران نبوده است. این فدراسیون اعلام کرده است که سال ۸۹ به دلیل آسیب‌دیدگی، شیوا امینی در «اولویت انتخاب کادر فنی فوتسال برای تیم ملی قرار نگرفته است.» این فدراسیون هیچ توضیحی در مورد ادعای شیوا امینی مبنی بر لغو قراردادهایش با باشگاه‌های فوتسال ایران ارائه نکرده است.

«حذف» شیوا امینی، اولین برخورد از این نوع در سال جاری نبوده است. فروردین ماه سال ۹۶ نیز فدراسیون بیلیارد ایران چند بیلیاردباز زن شرکت‌کننده در مسابقات آزاد چین را به دلیل آن چه «عدم رعایت شئونات اسلامی» خوانده شده، به مدت یک سال از شرکت در همه مسابقات محروم کرد.

این کمیته به جزئیات آن چه «عدم رعایت شئونات اسلامی» خوانده اشاره‌ای نکرده است.

متاسفم برای جامعه ورزشی که حجاب از خودِ ورزش برایشان مهمتر است. با محروم کردن و حذف کردن کسانی مثل ما که همیشه به سربلندی ایران فکر می‌کردیم چه را می‌خواهید ثابت کنید، مگر خارج کشور هم قانون حجاب اجباری است که من باید رعایت می‌کردم؟

به نظر می‌رسد با اقبال بیشتر زنان و دختران جوان ایرانی به رشته‌های ورزشی و حضور بین‌المللی آنها، روند برخورد با ورزشکاران زن به دلیل رعایت نکردن حجاب اسلامی مورد نظر مراجع مذهبی شدت گرفته است. تنها در سال ۹۵ ورزشکاران زن ایرانی در رشته‌های شطرنج، بسکتبال و‌ کشتی با اعتراض و محرومیت‌های مختلفی روبرو شدند.

حجاب، هویت جمهوری اسلامی

محدودیت و حذف زنان ایرانی به دلیل رعایت نکردن حجاب مختص به زمین‌های ورزشی نیست. سال گذشته مینو خالقی، فعال محیط زیست و حقوق زنان نیز توانست آرای لازم در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را کسب کند اما شورای نگهبان، صلاحیت او را پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج، رد کرد. شورای نگهبان دلیل رد صلاحیت و ابطال آرای او را، انتشار تصاویری از خانم خالقی بدون حجاب در فضای عمومی اعلام کرد.

آسیه امینی، روزنامه‌نگار ساکن نروژ، معتقد است که حجاب زنان یکی از اولین دستورهای رسمی آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی پس از به قدرت رسیدن در ایران بوده است. دستوری که به تدریج با ماهیت جمهوری اسلامی ایران پیوند خورده است. آسیه امینی می‌گوید: «آیت‌الله خمینی همیشه مخالف حضور زنان در حوزه‌های عمومی بود. یادمان نرود که سالها پیش از انقلاب، دلیل خیلی از درگیری‌هایی که آیت‌الله خمینی با حکومت سلطنتی پهلوی داشت مسئله زنان بود. اولین باری که ایشان در حوزه‌های اجتماعی سیاسی وارد شد با مسئله حق رأی زنان بود. بعد از انقلاب هم ما می‌بینیم که اولین دستور عملی او در مورد حجاب است.» آسیه امینی معتقد است که از همان ابتدا جمهوری اسلامی سراغ یک موضوعی رفت که تا امروز نتوانسته از آن رها شود.

زنان ورزشکار و تغییر وجهه جمهوری اسلامی

موضوع حجاب زنان ایرانی زمانی پیچیده‌تر می‌شود که با امر ورزش همراه می‌شود. همراهی‌ای که حتی واکنش مسئولان سیاسی طراز اول کشور را نیز به دنبال دارد. در حالی که محدودیت‌های اجتماعی برای زنان ایرانی تا آنجا پیش رفته که آنها اجازه حضور در ورزشگاه‌ها برای تشویق مسابقات ورزشی مردان را ندارند، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران ۲۵ اسفند ماه گذشته بر عدالت ورزشی میان زنان و مردان ایرانی تاکید کرد و از مسئولان خواست تا «شرایط را به گونه ای فراهم کنند تا زنان، دختران و خواهران ما در فضایی امن، سالم و راحت و با اطمینان ورزش کنند.»

کارشناسان ورزش زنان در ایران اما معتقدند که تمایل مقامات اجرایی ایران نه برای ایجاد برابری میان زنان و مردان، بلکه استفاده بیشتر از پتانسیل بالای زنان ایرانی در مسابقات ورزشی و بالابردن پرچم جمهوری اسلامی در میادین جهانی است. کیمیا علیزاده تکواندو کار ایرانی، مرداد ماه سال ۹۵ موفق شد تا اولین مدال ورزش زنان ایران در تاریخ المپیک‌ها را کسب کند. هفتم اردیبهشت سال ۹۶ نیز تیم ملی تکواندو نوجوانان ایران، با درخشش دختران تکواندو کار و کسب ۶ مدال طلا از مجموع ۹ طلای تیم ایران قهرمان آسیا شد.

با این همه شیوا امینی عضو تیم ملی فوتسال زنان ایران و بازیکن لیگ‌ های برتر ایران، در صفحه اینستاگرام خود نوشته است:«هیچ وقت فکر نمی‌کردم که به خاطرِ یه تکه پارچه که سرم نبود یا پاهام پوشیده نبود آن هم درست در یک سفر شخصی و نه در زمان مسابقات رسمی، دیگر هیچ‌وقت نتوانم توی کشورم بازی کنم. متاسفم برای جامعه ورزشی که حجاب از خودِ ورزش برایشان مهمتر است. با محروم کردن و حذف کردن کسانی مثل ما که همیشه به سربلندی ایران فکر می‌کردیم چه را می‌خواهید ثابت کنید، مگر خارج کشور هم قانون حجاب اجباری است که من باید رعایت می‌کردم؟»

فدراسیون فوتبال ایران روز پنج‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شیوا امینی از سال ۸۹ عضو تیم ملی فوتسال ایران نبوده است. این فدراسیون اعلام کرده است که سال ۸۹ به دلیل آسیب‌دیدگی، شیوا امینی در «اولویت انتخاب کادر فنی فوتسال برای تیم ملی قرار نگرفته است.»این فدراسیون هیچ توضیحی در مورد ادعای شیوا امینی مبنی بر لغو قراردادهایش با باشگاه‌های فوتسال ایران ارائه نکرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates