04.05.2017

وقتی از دروغ سخن می‌گوییم، از چه حرف می‌زنیم، ترسیم دورویی مردی با سیمای فقر؛ ابراهیم رییسی


کلمه: چکیده : در مکتبی که مولایش شبانه و ناشناس آذوقه بر در خانه مستمندان می‌برد تا عزت‌ نفسی از بین نرود و ریایی شکل نگیرد، پیروانش برای انتخابات با پیرزنی رنجور در خانه‌اش عکس یادگاری می‌گیرند تا در تاریخ ریاکاری ثبت شود: ما به فکر مستمندان هستیم و به اینجانب رای دهید!…

کلمه – نرگس نامدار:

در مکتبی که مولایش شبانه و ناشناس آذوقه بر در خانه مستمندان می‌برد تا عزت‌ نفسی از بین نرود و ریایی شکل نگیرد، پیروانش برای انتخابات با پیرزنی رنجور در خانه‌اش عکس یادگاری می‌گیرند تا در تاریخ ریاکاری ثبت شود: ما به فکر مستمندان هستیم و به اینجانب رای دهید!

این عکس را کسی انداخته است که تولیت آستانی را دارد که بزرگ ترین موقوفه جهان است با ثروتی افسانه‌ای و البته معاف از مالیات، که اگر همان مالیات را پرداخت می‌کرد از شمار مستضعفان کشور کم می‌شد.

رییس چنین تشکیلاتی مقابل دوربین صدا و سیما نشست و گفت: « زندگی بنده با چشیدن طعم فقر همراه بوده است، من احساس فقر و محرومیت را چشیده‌ام.»

ابراهیم رییسی در ادامه این گفت‌و گو با رسانه ملی‌ افزود که: « اگر دولت بخواهد با مردم باشد، با روحیه اشراف‌‌گری نمی‌تواند. کسانی که الگوهای مردم هستند با اشرافی‌گری هیچ‌سازگاری ندارند.»

این مدعی پیرو امام علی‌(ع) که هوادارانش بر سیادت وی تاکید فراوان دارند و برای رسیدنش به مسند ریاست جمهوری کمپین صلوات برپا کرده‌اند، اما حاضر نیست از درآمد تشکیلاتی که به امانت در اختیارش قرار گرفته به نفع مدارس مناطق محروم ریالی را به عنوان مالیات پرداخت کند.

در آذر ماه سال ۱۳۹۳ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشستی علنی و در ادامه بررسی طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، با الحاق پیشنهادی از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موافقت کردند که در آن آمده بود “به منظور برقراری عدالت آموزشی و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی و تجهیز کلیه آموزشگاه‌های آموزش و پرورش با اولویت مناطق محروم و روستا‌ها، آستان قدس رضوی و آن دسته از مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام و سایر دستگاه‌های اجرایی که تا زمان تصویب این قانون مالیات پرداخت نکرده‌اند، موظف به پرداخت مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده شوند.”

در این طرح قید شده بود منابع حاصله صرفاً جهت توسعه عدالت آموزشی در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد تا بنا بر آیین‌نامه‌ای که به این منظور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، هزینه شود.

رییسی پس از آنکه تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده گرفت، در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای از وی خواست که معافیت مالیاتی آستان قدس همچنان برقرار باشد که با موافقت رهبری همراه شد.

رییسی و رهبری هر دو در حالی این فرار مالیاتی را رقم زدند که همچنان در بسیاری از استان‌ها کلاس در چادر و با کمترین امکانات برپا می‌شود و حتی دانش‌آموزان شین‌آباد همچنان از جراحت‌های سوختگی بر اثر آتش گرفتن بخاری نفتی، رنج می‌برند.

استانداردهای دوگانه نظام با اینکه شعار حمایت از مستضعفان را می‌دهد اما باز به سوی دانه درشت‌ها غش کرد.

وقتی از آستان قدس حرف می‌زنیم دقیقا از چه میزان ثروت حرف می‌زنیم؟

شاید ندانید ما درباره نهادی سخن می‌گوییم که تا ۱۴ سال پیش که آماری کوچک از این ثروت منتشر شد، هفت هزار هکتار از زمین های شهر مشهد – محدوده ای که تا سال ۵۳ خورشیدی- احداث شده بود و ۱۳ هزار هکتار از فضایی را در اختیار داشت که در طرح شهرسازی پیش بینی شده بود. فقط در استان خراسان حدود ۴ میلیون هکتار که به ۴۳۸ قطعه تقسیم شده به حرم تعلق دارد و بزرگ ترین بخش که به سرخس مربوط می شود از ۶۰ هزار هکتار فراتر است.

علاوه بر زمین‌های کشاورزی و تأسیسات دامپروری، حجم قابل توجهی از چاه‌ها، قنات‌ها و آب‌های زیرزمینی در سرتاسر ایران وقف آستان قدس رضوی است. بر اساس برآوردها، آستان قدس رضوی حدود ۴۰۰ صد هزار هکتار باغ و زمین کشاورزی در اختیار دارد. این موقوفات منحصر به خراسان نیست و در مناطق مختلف کشور از جمله استان‌های شمالی، کرمان، یزد، قزوین، تهران، فارس و اصفهان پراکنده است. به گفته سرپرست مؤسسه کشاورزی رضوی، سالانه ۳۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در این مؤسسه تولید می‌شود. مؤسسه دامپروری قدس رضوی بیش از ۱۳۰۰۰راس گاو دارد و می‌گوید ۲۵ درصد شیر صنعتی استان خراسان را تولید می‌کند. سرپرست مؤسسه باغات آستان قدس رضوی هم می‌گوید که حدود ۷۰۰ هکتار از اراضی شهر مشهد و حومه آن را باغات موقوفه آستان تشکیل می‌دهد.

همچنین، شرکت‌ها و موسسات اقتصادی تابعه آستان قدس رضوی که در قالب هلدینگ‌های گوناگون فعالیت می‌کنند عبارتند از: هلدینگ داروسازی، هلدینگ مالی، هلدینگ کشاورزی، هلدینگ عمران و ساختمان، هلدینگ صنایع قند، هلدینگ خودروسازی، هلدینگ صنایع غذایی، هلدینگ نساجی، هلدینگ دامپروری و سایر شرکت‌ها.

فقط سازمان اقتصادی رضوی مدیریت ۸۹ شرکت و مؤسسه را برعهده دارد که در ۴۴ مورد بیشتر از ۵۰ درصد سهام را در اختیار دارد.
این مؤسسه که تعداد کارکنان آن به حدود ۱۲ هزار نفر می‌رسد، برای کسب عنوان ‘بزرگ‌ترین مجموعه اقتصادی ایران’ با قرارگاه خاتم‌الانبیا متعلق به سپاه و بنیاد تعاون ناجا وابسته به نیروی انتظامی رقابت می‌کند. سازمان اقتصادی به گفته خود آستان قدس رضوی ‘یکی از بزرگترین هولدینگ‌های اقتصادی ایران به ویژه در شرق کشور’ به شمار می‌آید.

با این حال رییس کل چنین تشکیلاتی برای به دست آوردن رای، دست به دامان مستضعفانی می‌شود که با عکس کنار آنان و البته نشان دادن چهره و فقرشان، ژست تبلیغاتی بگیرد که ما به فکر شماییم.

مسوولان نظام ۳۸ سال پس از انقلابی که به نام مستضعفان رخ داد، برای کسب وجه مردمی باز هم سراغ همان کسانی می‌روند که اگر اختلاس‌ها و فسادهای اقتصادی اجازه می‌داد می بایست چهره فقر از آنان سالها پیش زدوده می‌شد. اما رانت‌خواری و دزدی‌ها مجال به رسیدگی به امور مستضعفین نمی‌دهد.

مستضعفان همان اسم رمزی است که فقط در انتخابات‌های مختلف برای انحراف افکار عمومی به کار می‌رود و پس از آن به دست فراموشی سپرده می‌شود.

۳۸ سال زمان کافی بود تا ردی از فقر و نداری کسانی که امام خمینی در جملات زیر از آنان سخن گفته است باقی نماند.

· طریق اسلامی این است که مستضعفین را حمایت کنند . (۲۰/۶/۵۹)

· این انقلاب مهم اسلامی رهین کوششهای این طبقه است، طبقه محروم، طبقه گودنشین، طبقه‌ای که این نهضت را به ثمر رساند و توقعی هم نداشت . (۱۶/۱/۶۰)

· این طبقه عزیز محروم که در ازای خدمتش غیر از خدا از کس دیگری چیزی نمی‌خواهد و ما همه رهین منت شما هستیم و اگر لایق باشیم، خدمتگزار شما . (۱۶/۱/۶۰)

· همه چیزهایی که ما داریم از این مردم است یا خصوصا از این مستضعفین، آن بالاییها به مردم کاری ندارند. (۲۳/۸/۶۰)

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates