06.05.2017

دومین مناظره؛ حمله قالیباف و میرسلیم به دولت روحانی

بی‌بی‌سی: دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ایران امروز، ۱۵ اردیبهشت، با محوریت موضوع‌های سیاست داخلی و خارجی و فرهنگ به طور زنده در تلویزیون ایران برگزار شد.

حسن روحانی، رئیس جمهور، و اسحاق جهانگیری، معاون اول او، تاکید داشتند که انتخاب رقیبان آنها به معنی بازگشت به دوران محمود احمدی نژاد است.

در مقابل رقیبان آنها مدیران دولت را متهم کردند که به جای رسیدگی به وضع مردم، به کسب و کار خود می‌پردازند.

در این مناظره ابراهیم رئیسی صریحتر از مناظره قبلی از دولت حسن روحانی انتقاد کرد.

صفحه ویژه؛ انتخابات ۱۳۹۶ ایران
پوشش زنده دومین مناظره ریاست جمهوری
راستی‌آزمایی مناظره دوم؛ ادعاها چقدر درست بود؟
مناظره دوم: افول جهانگیری و تلاش روحانی برای بازگشت

دومین مناظره انتخاباتی با اتهام محمدباقر قالیباف به دختر وزیر آموزش و پرورش آغاز شد. آقای قالیباف گفت “محموله مشکوک لباس” در خانه این وزیر پیدا شده است.

او گفت: “سوال این است که در یک وزارتخانه که مسئولیت آموزش وپرورش را دارد چرا توسط رأس آن واردات غیر ضروری حالا یا غیر قانونی یا قانونی انجام می‌گیرد.”

آقای قالیباف گفت: “این برای یک جامعه فرهنگی شرم‌آور است که وضع معلم و استادش این گونه باشد. خانواده‌ها به دلیل شرایط نامناسب مالی تقاضای جابه جایی شیفت‌های مدارس فرزندانشان را داشته باشند آن وقت وزیر آموزش و پرورش برود واردات کند و محموله بیاورد.”

حسن روحانی در پاسخ گفت: “فرض کنیم کسی تخلف کرده، محکمه باید تصمیم بگیرد این کار تخلف است یا نه.”
حق نشر عکس Mizan

“چه طور آقای قالیباف قبل از اینکه موضوع روشن شود، در برنامه زنده تلویزیونی به یک وزیر اتهام می‌زند؟”

او سپس نزدیکانش آقای قالیباف را به دست داشتن در حمله به علی مطهری، نماینده مجلس متهم کرد و گفت: “وقتی یک دانشگاه در شیراز نماینده مجلس را دعوت می کنند و دوستان شما با آجر به او که فرزند شهید مطهری است حمله می کنند، چطور می توانیم فرهنگ را ارتقا دهیم؟”

اسحاق جهانگیری نیز در رد اتهام مطرح شده از طرف آقای قالیباف گفت که دولت حسن روحانی “مظلوم” است. او گفت: “دختری این وزیر داشته، بیکار بوده، کار شرافتمندانه کرده، واردات انجام داده است. ارزش کل این لباس‌ها ۲۰۰ میلیون تومان بوده است. یک باره کلانتری می‌رود و می‌گیرد و این می‌شود موضوع مصاحبه معاون قوه قضائیه و کاندیدای ریاست جمهوری.”

مصطفی میرسلیم، دیگر نامزد محافظه‌کار نیز با مضمونی مشابه اتهام محمدباقر قالیباف، اعضای کابینه حسن روحانی را “کاسب” خواند و گفت: “دولت وظیفه اصلی و مهمش این است که اطلاعات را در خدمت مردم قرار دهد نه اینکه با آنها رقابت کند. بسیاری از وزرای شما که کاسبند به نفع خود از اطلاعات استفاده می‌کنند.”

“ضمن اینکه وزیر هستند کاسب هم هستند. اینها راه‌های غلط استفاده از امکانات است. هر کس وارد دولت می‌شود باید سراپای وجود را برای خدمت بگذارد و کاسبی را فراموش کند.”
بیلبوردهای تهران علیه برجام

حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در صحبت‌هایشان به نتایج مثبت توافق هسته‌ای اشاره کردند.

محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی نیز گفتند با وجود انتقادهایی که به توافق هسته‌ای وارد می‌دانند از اجرای آن حمایت می‌کنند.

اما حسن روحانی در موضع آقایان قالیباف و رئیسی تشکیک کرد و گفت: “افرادی که امروز کاندیدا هستند باید به طور خیلی صریح به مردم بگویند با برجام می‌خواهند چکار کنند و با دنیا چطور می خواهند تعامل کنند و برای اجرای برجام چه می خواهند بکنند. اگر برجام یک توافق مورد قبول است پس چرا این همه در خیابانهای تهران بیلبورد زدید و فحاشی کردید به مذاکره کننده، اگر می‌گویید میدان جنگ است که درست هم است، وقتی دیپلماتهای ما در مذاکره بودند شما چه کردید؟”

“رئیس جمهور رئیس جمهور ۱۰۰ درصد مردم است. کپی پردازی های ناشیانه نکنیم. یک جایی جنبش ۹۹ درصدی شده حالا چون سال ۹۶ است بکنیم ۹۶ درصدی؟ انشقاق جامعه امنیت را از بین می برد. آنجایی از برجام توانستیم استفاده کنیم که متحد بودیم. آنجا که می‌خواستند برجام را به هم بزنند، روی موشک شعار نوشتند، شهرهای زیرزمینی را نشان دادند تا برجام را به هم بزنند.”

اشاره آقای روحانی به آزمایش موشکی سپاه در یک مانور نظامی بود که روی آن شعار مرگ بر اسرائیل نوشته شده بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates