08.05.2017

نخبگان اهل سنت «پس از مذاکره با نامزدها» در مورد انتخابات اعلام نظر می‌کنند

رادیوفردا: «نخبگان سیاسی و مذهبی» اهل سنت ایران توافق کرده‌اند که با تشکیل یک «شورای راهبردی»، پس از تبادل‌نظر با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره «مطالبات اساسی، و مشکلات اهل سنت» در مورد حمایت از آنها تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش سنی‌آنلاین، وب‌سایتی که اخبار و مسائل مرتبط با اهل سنت در ایران را پوشش می‌دهد، این «نشست راهبردی» روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت، به دعوت مولوی عبدالحمید روحانی سرشناس اهل سنت در زاهدان، برگزار شده و علما، دانشگاهیان و نخبگان سیاسی-اجتماعی اهل سنت از جمله نمایندگان کنونی و پیشین اهل سنت از چندین استان کشور در آن حضور داشته‌اند.

بر پایه این گزارش، در این نشست حاضران توافق کرده‌اند که شورایی «راهبردی» به نمایندگی از چهره‌های اهل سنت تشکیل شود تا به مذاکره با «نامزدهای اصلی دو جریان حاضر در انتخابات» به طرح مطالبات اهل سنت بپردازند.

این شورا قرار است به تدوین «مطالبات اساسی و مسائل و مشکلات مهم جامعه اهل سنت» که تأکید شده «برخی از آنها با دغدغه‌های دیگر شهروندان ایران مشترک است» بپردازند و آن را مبنای مذاکرات‌شان با نامزدها ریاست جمهوری قرار دهند.

در این گزارش اشاره‌ای به جزئیات موضوعات مورد بحث قرار گرفته و نیز مطالبات اهل سنت نشده، اما در روزهای گذشته اظهارات مولوی عبدالحمید، روحانی سرشناس و امام جمعه اهل سنت زاهدان، در رسانه‌ها بازتاب داشت که در آن «مشارکت در مدیریت‌های کلان کشور» و «تأمین آزادی‌های مذهبی» از مهم‌ترین خواسته‌های جامعه اهل سنت از رئیس‌جمهور آینده ایران عنوان شده بود.

آقای عبدالحمید گفته بود «درخواست جامعه اهل سنت آن است که از شایستگان اهل سنت در رده‌های مختلف اعم از وزارتخانه‌ها، معاونین رئیس‌جمهور، معاونین وزیران، سفارتخانه‌ها و مدیریت‌های استانی کار گرفته شود. نباید بین شایستگان اقوام و مذاهب تفاوت وجود داشته باشد؛ این حق ملت ایران و مطابق قانون اساسی کشور است».

مولوی عبدالحمید افزوده بود، «خواسته ما آن است که فردی انتخاب شود که برای ملت ایران، به‌ویژه جامعه اهل سنت که با مشکلات بیشتری مواجه است، مفید و مؤثر باشد».

اخیراً گزارش‌هایی از دیدار برخی روحانیون ارشد اهل سنت ایران با ابراهیم رئیسی نامزد اصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شد که در آن حاضران در نشست از «برخوردهای سلیقه‌ای با اهل سنت» انتقاد کرده بودند. خبرگزاری‌های اصولگرا در گزارش‌های خود از این نشست اظهارات بخشی از حاضران را در حمایت از آقای رئیسی بازتاب دادند.

آقای رئیسی در سفرهای خود به استان‌های کردستان و هرمزگان هم دیدارهایی با روحانیان اهل سنت داشته است.

در مقابل، برخی سایت‌های خبری گزارش‌هایی را در مورد حمایت مولوی عبدالحمید از حسن روحانی منتشر کردند که این گزارش از سوی دفتر او تکذیب شد.

دفتر این روحانی سرشناس اهل سنت، روز یکشنبه اعلام کرد که او تاکنون از هیچ یک از کاندیداها حمایت نکرده و پس از رایزنی نخبگان اهل سنت با همه کاندیداها در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد.

اهل سنت یکی از اقلیت‌های مذهبی ایران هستند که برآورد شده بین ۵ تا ۱۰ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

در طول چند دهه اخیر بسیاری از حقوق اجتماعی، از جمله عهده‌دار شدن پست‌های مدیریتی از آنها سلب شده، و آنها حتی در پایتخت کشور از داشتن مسجد و مراکز مذهبی هم محروم هستند. گرچه در دولت آقای روحانی برای نخستین بار یک سفیر اهل سنت منصوب شد.

برآورد برخی از منابع خبری نزدیک به اهل سنت حاکی است که تا شش میلیون نفر از آنها واجد شرایط رأی دادن هستند، گرچه به دلیل عدم شفافیت در آمارهای رسمی در این زمینه، امکان برآورد دقیق از جمعیت اهل سنت و حائزان شرایط رأی دادن در میان آنها، وجود ندارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates