09.05.2017

“شهرداری تهران ۶ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار است”

دویچه‌وله: رئیس کل بانک مرکزی ایران گفته است که شهرداری تهران در حال حاضر شش هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار است. به گفته او زیرمجموعه‌های شهرداری تهران بخشی از همان “چهار درصدی‌های” مورد ادعای قالیباف هستند.

ولی‌الله سیف،‌ رئيس کل بانک مرکزی ایران،‌ روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت (۹ مه) در یک نشست خبری با اشاره به صحبت‌های محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، در مناظره انتخاباتی درباره فساد در سیستم بانکی گفت: «اکثر افرادی که در بانک‌ها به فعالیت مشغولند انسان‌های شریفی هستند. از آقای قالیباف انتظار می‌رفت که به جای این صحبت‌ها از نظام بانکی قدردانی کند.»

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، وی ادامه داد: «در حال حاضر شهرداری شش هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار است و در صورتی که نظام بانکی مساعدت نمی‌کرد پروژه‌های شهرداری اجرا نمی‌شد.»

آقای سیف شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران را یکی از عمده‌ترین بدهکاران نظام بانکی کشور دانست و گفت: «اینها در واقع بخشی از همان چهار درصدی‌های مورد ادعای قالیباف محسوب می‌شوند.»

محمد باقر قالیباف در شعارهای انتخاباتی خود مدعی شده که سرمایه کشور تنها در دست چهاردرصد است که به گفته او فاسد هم هستند. او مدعی است که نماینده ۹۶ درصد بقیه است.

بیشتر بخوانید: مناظره انتخاباتی؛ قالیباف در مخمصه، رئیسی در حاشیه

رئيس کل بانک مرکزی همچنین به تخلفات بانک‌شهر، بانک شهرداری‌ها اشاره کرد و متذکر شد که برخی اصول بانکی در آنجا رعایت نشده و شهرداری نیز در کار بانک دخالت می‌کند.

سیف همچنین این گفته را که بانک‌‌ها در حال ورشکستگی هستند نادرست نامید و گفت: «تنگنای مالی اقتصادی در فضای امروز کشور نباید تحت تاثیر انتخابات قرار گیرد و برخی عنوان کنند که بانک‌ها در شرف ورشکستگی هستند. هرچند بانک‌ها مشکل مالی دارند اما طی دو سال گذشته بسیاری از مشکلات حل و فصل شده و افزایش سرمایه خوبی در بانک‌های دولتی داشته‌ایم.»

به گفته رئيس کل بانک مرکزی نظام بانکی ایران طی چهارسال گذشته توانسته با استانداردهای روز منطبق شود و نیز در برقراری ارتباطات بانکی با سایر بانک‌ها نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

“دولت قبلی با دستبرد به بانک مرکزی یارانه را تامین کرد”

رئيس کل بانک مرکزی ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وعده برخی از کاندیداها برای یارانه ۲۵۰ هزار تومانی گفت: «در دولت گذشته با دستور وزیر اقتصاد و دارایی به جیب بانک مرکزی دست بردند و پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برداشت کردند تا بخشی از بودجه یارانه را تامین کنند.»

بیشتر بخوانید: “دروغ بزرگ” پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی

سیف همچنین گفت که رئيس‌جمهور قبلی سه هزار میلیارد دیگر هم از بانک مرکزی برداشت کرده که پرونده این برداشت غیرقانونی هم‌اکنون در جریان است.

برخی کاندیداها از جمله محمد باقر قالیباف وعده داده‌اند که در صورت رئیس‌جمهور شدن یارانه را تا سقف ۲۵۰ هزار تومان افزایش می‌دهند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره مسکن مهر که طرح محمود احمدی‌نژاد بود گفت که ۴۵ هزار میلیارد تومان برای آن خط اعتباری باز کرده و اسکناس بدون پشتوانه چاپ کردند اما در حال حاضر ۱۷۰ هزار واحد از این پروژه خالی و بدون متقاضی است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates