13.05.2017

آیا روحانی درباره پرونده قالیباف و دولت رئیسی گاف داد؟

ایران وایر: حسن روحانی در مناظره سوم دو حمله مهم به ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف کرد که ظاهرا مانند یک شمشیر دولبه است.

۱) رئيسی دوباره پیشنهاد کرد روحانی با احمدی نژاد مناظره کند تا تکلیف تنش های بین دو دولت روشن شود. روحانی گفت دولت رئيسی همان دولت احمدی نژاد است و باید با خودش مناظره کند. بسیاری از تحلیل گران اعتقاد دارند احمدی نژاد از یک سبد رای پایه قابل ملاحظه در جامعه ایران برخوردار است و اگر به میدان آمده بود، رقیب جدی روحانی می بود. اما آیا انتساب دولت رئیسی به دولت احمدی نژاد می تواند کمک به رئيسی باشد و مردم حامی احمدی نژاد را بیشتر به سمت رئيسی سوق بدهد؟ جواب منفی است، به دلیل اینکه اولا این سبد رای صرفا در انحصار احمدی نژاد است و حتی کاندیداتوری بقایی و تلاش شبانه روزی احمدی نژاد هم نتوانست آن موج مدنظر را برانگیزد. دوم اینکه احمدی نژاد در شرایط کنونی هیچ علاقه ای به اعلام حمایت از رئيسی نشان نداده و ستاد رئيسی هم مانوری بر روی احمدی نژادی بودن نداده، چون نگران تکذیب و واکنش منفی احمدی نژاد است. در روزهای باقیمانده امکان انتقال چنین پیامی برای تیم ارئيسی بسیار دشوار است و نتایجش هم مشخص نیست.

۲) روحانی خطاب به قالیباف گفت سال ۸۴ که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مسئولیت داشته، مانع از افشای یک پرونده مهم که گویا مربوط به قاچاق بوده، شده است. او این کار را به مردانگی تعبیر کرد و گفت اگر چنین نکرده بود، قالیباف اکنون اینجا ننشسته بود. اقدام روحانی غیرقانونی بوده و در یک رقابت انتخاباتی اصل و نسب دار، می تواند یک گاف درست و حسابی برای او باشد، با این حال در انتخابات کنونی تهدید مهمی متوجه او نیست. بخش مهمی از رسانه ها به سود حسن روحانی در حال فعالیت هستند و قرار نیست مچ گیری کنند و تمرکز تیم قالیباف روی این موضوع هم می تواند مانند بهم زدن فاضلاب باشد. کمپین قالیباف اساسا در معنابخشی به این حوادث هم مهارت ندارد. در مناظره دوم قالیباف با طرح پرونده واردات پوشاک دختر وزیر آموزش و پرورش یک نقطه عطف خلق کرد ولی کمپین قالیباف در جریان سازی ناتوان ماند. توان جریان سازی و همپوشانی بین کمپین و کاندیدا خیلی مهم است. دو نمونه روشن، قالیکپی و خالیباف است. مدیران دولت روحانی گفتند قالیباف وعده توخالی می دهد، حامیان او برند خالیباف را باب کردند. حامیان او هشتگ قالیکپی را به اوج رساندند، روحانی در مناظره دوم به کپی کاری قالیباف پرداخت. چنین مهارت و رابطه ای در کمپین قالیباف وجود ندارد. در کمپین رئيسی هم وجود ندارد. روزهای متوالی روی مدرک دکترای روحانی کار کردند ولی در مناظره امشب کاندیدای آنها اشاره ای هم به آن نکرد و تلاش هایشان سوخت شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates