26.05.2017

شکست خوردگان هنوز نتیجه انتخابات را نپذیرفتند: اصرار بر ادعای تخلف

همدلی: ابراهیم رئیسی انتخابات را تمام شده نمی‌داند. رفتار او و حامیانش این تصور را به وجود می‌آورد که آنها حتی یک درصد احتمال شکست در انتخابات را برای خود قائل نبودند. آنها نه تنها برخلاف دو نامزد دیگر انتخابات از تبریک گفتن به رئیس جمهور منتخب طفره می‌روند، بلکه ظاهرا هنوز دولت را به رسمیت نمی‌شناسند. اما فقط اینها نیست. با نگاهی به مواضع حامیان روحانی می‌بینیم که چرا روحانی پیروزی خود در انتخابات را پیروزی صلح بر خشونت دانستند و خطاب به هواداران خود تاکید داشتند که آرامش خود را حفظ کنند. به عنوان نمونه روزنامه وطن امروز، در یادداشت روز گذشته خود با لحنی توهین‌آمیز از برنامه قبلی جریان خود برای ایجاد آشوب خبر داده و نوشته: گوش ما، فرمان‌ از ولی‌امر می‌برد و اگر این‌گونه نبود و اگر اطاعت ما از قوانین مملکت نبود، شنبه 30اردیبهشت 96 را چنان به کام‌تان تلخ می‌کردیم که برای ابد، از خاطرتان محو نشود!
سیاست به رسمیت نشناختن روحانی
بسیاری از تحلیل‌گران در روزهای قبل انتخاب رئیسی به عنوان نامزد نهایی اصول‌گرایان را اشتباه قلمداد کردند و گفتند کناره‌گیری قالیباف به نفع رئیسی نیست. بنابر تحلیل‌ها کناره‌گیری رئیسی می‌توانست مستقیما آرای او را به سبد قالیباف بریزد، اما عکس آن خیلی به سود او نبود. چند روز بعد در روز اعلام نتیجه انتخابات اصول‌گرایان شکست خورده در سکوت رفته بودند. انگار آنها به این فکر می‌کردند که نباید رئیسی به میدان می‌آمد. اما آنها مبهوت نشده بودند. آنها به این فکر می‌کردند که چه روشی را باید پیش بگیرند. ظاهرا آنها با خود تصور می‌کردند بهترین روش به رسمیت نشناختن دولت روحانی است.
در بین نامزدهای انتخابات هم رئیسی و هوادارانش تنها کسی بود که پیروزی رئیس جمهور منتخب را تاکنون تبریک نگفته است. برخلاف رئیسی، مصطفی میرسلیم دیگر نامزد اصول‌گرای ‌انتخابات ریاست جمهوری نه تنها پیروزی روحانی را تبریک گفت بلکه دیروز هم به رئیس جمهور نامه‌ای نوشت که نشان می‌داد دولت را به رسمیت می‌شناسد. میرسلیم در نامه خود به روحانی خواسته که روحانی از نامزدهای ریاست جمهوری دعوت کند تا پیشنهادهای خود را ارائه دهند. میرسلیم در نامه خود همچنین می‌گوید برای هر گونه همکاری با هدف چاره‌جویی مشکلات کشور آمادگی دارد. رئیسی برخلاف نامزدهای دیگر نه تنها پیروزی روحانی را تبریک نگفت بلکه به دبیر شورای نگهبان نامه نوشت و مدعی تخلف در انتخابات شد. روزنامه کیهان هم که دست بالایی در تخریب دولت روحانی دارد، این ادعا را مطرح کرد اما نوشت تخلفات! به گونه‌ای نبوده است که در نتیجه نهایی تاثیرگذار باشد.
یادداشت خشونت‌طلبانه وطن امروز
روزنامه وطن امروز دیروز در یادداشتی خطاب به رئیس جمهور تاکید کرده که بر رفتار غیرمتعارف خود ادامه می‌دهد. در یادداشت دیروز این روزنامه آمده است: «آقای روحانی! منت بزرگی بر سر حضرتعالی گذاشتیم که با وجود آن همه تخلف مشهود، هرگز مثل ترمزبریده‌های عاری از عقل، عمل نکردیم! سطل زباله‌ای را آتش نزدیم! همین‌طور بی‌سند و مدرک، ادعای تقلب را مطرح نکردیم! بی‌دلیل، خواهان ابطال انتخابات نشدیم! فتنه و الم‌شنگه دور و دراز راه نینداختیم! شادی شنبه‌شب هواداران شما، فی‌الواقع حکایت از بدهی شما به ما دارد والا، هنجارشکنی و سلب امنیت و آشوب که کاری ندارد! این، همان کار ساده اما بسیار زشتی بود که سال 88 انجام شد! و مسبب تحریم‌های موسوم به فلج‌کننده شد! خیال‌تان تخت! هیچ چیز عوض نشده! ما هستیم! درست وسط میدان! و هر جا لازم باشد، علیه زر و زور و تزویر می‌نویسیم! و فرزندان مقتدر اما مظلوم خمینی و خامنه‌ای باقی می‌مانیم! تا رانت و ویژه‌خواری و اختلاس و برادران نجومی و فساد و تبعیض و اشرافی‌گری هست، ما نیز هستیم! و همچنان که خمینی گفت: «تا مبارزه هست، ما هستیم»! آن هم متحدتر از گذشته! و با انگیزه‌ بیشتر!»
این روزنامه خطاب به رئیس جمهور با ادبیات توهین‌آمیزی از برنامه قبلی جریان خود برای ایجاد آشوب خبر داده است و البته به روحانی اعتراض کرده که چرا این اقلیت سیاسی را خشونت‌طلب خوانده است. در ادامه یادداشت وطن امروز آمده: گوش ما، فرمان‌ از ولی‌امر می‌برد و اگر این‌گونه نبود و اگر اطاعت ما از قوانین مملکت نبود، شنبه 30 اردیبهشت 96 را چنان به کام‌تان تلخ می‌کردیم که برای ابد، از خاطرتان محو نشود! ما این روزها، در مقام عمل نشان دادیم انتخابات اگر سرشار از اشکالات متعدد هم برگزار شود، باز هم خروج از قانون نمی‌کنیم و هرگز به خاطر منویات خود، امنیت مملکت را مخدوش نمی‌کنیم اما شما باز هم ما را متهم کردی به خشونت، تا از میزان انصاف خود، برای همگان رونمایی کنی! قدر مسلم، هر جا اگر تخطی از اقتصاد و معیشت شود، سایه نقد ما بر سر دولت شما بلند است! اینجا «جمهوری اسلامی» است! بسی مایه افسوس است که حضرتعالی به جای شکر خدا بابت رواداری اصحاب نقد، در نخستین موضع‌گیری بعد از انتخابات، مخالفان خود را «خشونت‌طلب» می‌نامید! خشونت‌طلب اما برازنده همان افرادی است که نه تحمل شکست دارند و نه جنبه پیروزی! شکست اگر می‌خورند، ادعای تقلب می‌کنند و پیروز اگر می‌شوند، پیروزی خود را پیروزی صلح بر جنگ، می‌خوانند!»
ادعای تخلف هنوز در حال بررسی است
این موضع‌گیری‌های تند حامیان رئیسی در حالی است که ادعای ستاد رئیسی برای تخلف در روند برگزاری انتخابات هنوز روی میز شورای نگهبان است و این شورا درباره ادعای تخلف از سوی این جریان سیاسی هنوز به نتیجه نرسیده است. عباسعلی کدخدایی، در توضیح دیروز از جلسه شورای نگهبان در کانال تلگرامی خود خبر داده و نوشته: در این جلسه قرار شد با توجه به گزارش‌های ستادهای دو نامزد انتخابات، بررسی کارشناسی بیشتری صورت پذیرد و ارزیابی دقیق‌تری ارائه شود. کدخدایی گفته: با توجه به تعدد گزارش‌های دریافتی و لزوم دقت بیشتر جهت اعتبارسنجی آنها، مقرر شد کارشناسان مربوط پس از بررسی نتایج آن را در جلسه آتی شورای نگهبان تقدیم تا تصمیم نهایی اتخاذ شود. همچنین علی نیکزاد رئیس ستاد رئیسی هم به حجت‌الاسلام‌ منتظری نامه نوشته و در آن خواسته است که دادستان کل کشور به تخلفات ادعا شده او رسیدگی کند. کانال منسوب به رییسی‌ نوشته: همراه این نامه یک جلد گزارش مستند به ضمیمه گزیده‌ای از تخلفات و یک حلقه DVD حاوی صدها مورد عکس و فیلم در این زمینه برای قوه قضائیه ارسال شده است.
هشدار حامیان روحانی به هوادارانش
با کنار هم قرار دادن موضع‌گیری‌های اخیر حامیان رئیسی می‌توان فهمید چرا روحانی و ستاد او هفته گذشته از مردم دعوت به حفظ آرامش می‌کردند. با این حال روحانی چهارشنبه گذشته (دو روز قبل از انتخابات) در آخرین روز سفرهای انتخاباتی خود در جمع مردم مشهد گفته بود: «مدام گزارش می‌شود که در استان‌های مختلف شب ریخته‌اند و عکس من را پاره کردند. روحانی خبر داده بود کسانی که عکس او را پاره می‌کردند بعد از دستگیری اعتراف کردند ساعتی یک میلیون تومان پول دریافت کرده‌اند. او در ادامه از هوادارانش خواست: «اگر کسی عکس من را پاره کرد واکنش نشان ندهید، اگر کسی به روحانی فحاشی کرد عکس‌العمل نشان ندهید، من به خاطر ملت ایران صبر کردم و صبر می‌کنم.» پیش از روحانی، ستاد انتخاباتی‌ او نیز مردم را به حفظ آرامش و متانت در برابر هر اقدام تحریک‌آمیزی دعوت کرده بود. همه اینها در کنار هم نشان می‌دهد بخشی از جریان حامی رئیسی نمی‌خواهد رئیس جمهور منتخب را به رسمیت بشناسد بلکه در دوره چهارساله دوم روحانی قصد دارد با خودمختاری و رفتارهای تندتر نسبت واکنش نشان دهد.
این مطلب را می توان در همایش روزهای گذشته حامیان رئیسی مشاهده کرد. آنها با برگزاری نشستی با عنوان «حامیان نامزد اصلح» تشکیل دولت در سایه را به موازات نامزد پیروز کلید زدند. این مطلب با واکنش محمد شریعتمداری، معاون اجرایی دولت و رئیس ستاد انتخاباتی روحانی رو به رو شد. شریعتمداری در این باره گفت: همه گروه های سیاسی باید کم کم در سایه نشستن را به صورت کلی یاد بگیرند. این فکر خوبی است. او در پاسخ به اینکه آیا این ایده موفق می شود؟، افزود: اینکه دولت در سایه تشکیل شود، نه. اما در سایه نشستن خودش عالمی دارد!

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates