27.05.2017

کیوان ساکت: گفتند به کسی که رای دادی بگو از کنسرت‌ شما حمایت کند

ایران وایر: کیوان ساکت در جریان انتخابات ریاست جمهوری، با انتشار عکس خودش مزین به نوار بنفش به طور علنی از حسن روحانی حمایت کرد
پیام تهدید آمیزی که کیوان ساکت دریافت کرده است

امشب قرار است در تالار «مهر» آبادان کنسرت بداهه پیانو و تار و سه تار برگزار کند اما در دو روز گذشته تمام بنرهای کنسرت‌ او در شهر آبادان پاره شده و روز گذشته پیام‌های تهدید دریافت کرده است. با این حال، تصمیم دارد روی صحنه برود.

«کیوان ساکت»، نوازنده پیش‎کسوت به «ایران‎وایر» می‌گوید: «من امشب برای وطنم، به خاطر مردم آبادان، هر طور شده روی صحنه می‌روم تا متحجران و نیروهای خودسر فکر نکنند هر بار که بخواهند، می‌توانند جلوی برگزاری کنسرت موسیقی را با تهدید بگیرند.»

او یکی از مسیج‌های تهدید را در صفحه اینستاگرامش قرار داده است: «در این پیام گفته شده آبادان شهر شهدا و “ثامن الائمه” است و جای برگزاری کنسرت نیست اما از وقتی این پیام را در اینستاگرامم قرار داده‌ام، آبادانی‌های زیادی کامنت گذاشته‌اند و خواستار برگزاری کنسرت شده‌اند. البته هماهنگی‌هایی هم با نیروی انتظامی انجام دادیم و حمایت صد درصدی آن‌ها را داریم.»

بیش تر از 45 هزارنفر در اینستاگرام، صفحه این نوازنده را دنبال می‌کنند و از روز گذشته تاکنون بیش از یک هزار و 500 کامنت دریافت کرده است. حمایت بعضی کاربران برای خود کیوان ساکت هم غیر منتظره بوده. می‌خندد و می‌گوید: «یک گروه از ورزشکاران رزمی گفته‌اند حاضریم بیاییم و از شما محافظت کنیم که یک وقت اتفاقی در کنسرت نیفتد. این واقعا محبت مردم و حمایت آن‌ها از موسیقی را می‌رساند.»

کیوان ساکت در جریان انتخابات ریاست جمهوری، با انتشار عکس خودش مزین به نوار بنفش، به طور علنی از حسن روحانی حمایت کرد و بلافاصله پس از انتشار خبر پیروزی وی، آهنگی با عنوان پیروزی آماده کرد که در صفحات مجازی به اشتراک گذاشته شد. شاید به همین دلیل بعضی کاربران اینستاگرام در کامنت‌ها به حمایت او از حسن روحانی اشاره کرده‌اند؛ موضوعی که برخی آن را دلیل تهدید تندروها و پاره کردن بنرهای کیوان ساکت دانسته اند.

خودش می‌گوید: «یکی از عواملی که تهدید کرده بود، گفته بود برو از همان کسی که رای دادی بخواه که از شما برای برگزاری کنسرت حمایت کند.»

در اولین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، موسیقی یکی از پرچالش‌ترین عرصه‌های هنر بود. کنسرت‌های زیادی در این مدت در شهرستان‌ها لغو شدند. «احمد علم الهدی»، امام جمعه تندرو مشهد برای جلوگیری از برگزاری کنسرت در این شهر سخن‌رانی های زیادی کرد و ائمه جمعه برخی از شهرها نیز به پیروی از او، از برگزاری کنسرت موسیقی در شهرهایشان گلایه کردند.

«ایران‏وایر» از کیوان ساکت پرسیده است امیدی به بهبود وضعیت موسیقی در چهار سال بعدی ریاست جمهوری حسن روحانی دارد؟ کمی مکث می‌کند و می‌گوید: «در چهار سال اول این قدر وضعیت دولتی که آقای روحانی تحویل گرفته بود، در زمینه اقتصادی، سیاسی و بین المللی خراب بود که آقای روحانی و کابینه ایشان نتوانستند به مقوله هنر توجه چندانی داشته باشند. امروز بسیاری از موانع برداشته شده است و حمایت 70 درصدی مردم از انتخابات می‌تواند راه‎گشا باشد.»

او مثل دیگر هنرمندان گروه موسقی از دولت مطالباتی دارد: «آقای روحانی گفتند به تک تک رای ها تعهد دارند و آقای “امیری صالحی”، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفتند هنرمندان سرمایه ‌های واقعی کشور هستند. ما انتظار داریم در چهار سال آینده خیلی جدی‌تر وارد مقوله فرهنگ شوند و از این بی‌حرمتی‌ها و اجحافی که در حق هنرمندان در این سال ها شده است، جلوگیری کنند.»

او یاد اتفاقات تلخ این سال‌ها می‌افتد: «بارها در لحظه آخر، کنسرت‌هایمان را لغو کرده‌اند؛ همه چیز آماده بوده، تبلیغات و تمرین‌ها انجام شده اما کنسرت برگزار نشده است. بارها نوازنده‌های خانم را که روزها برای کنسرت تمرین کرده بودند، از صحنه پایین کشیدند. مگر زن و مرد را برابر نمی‌دانند؟ پس وقتی به مرد اجازه نوازندگی داده می‌شود، خانم‌ها هم می‌توانند نوازندگی کنند. اما بارها حق نوازندگان زن ضایع شده است.»

به گفته کیوان ساکت، کنسرت «امید حاجیلی»، خواننده پاپ هم که قرار بوده شب گذشته در آبادان به روی صحنه برود، لغو شده است: «من به طور دقیق نمی‌دانم مشکل چه بوده اما احتمال می‌دهم که ایشان هم از سمت گروه‌های خودسر تهدید شده باشد.»

او امیدوار است دولت جدید بیش از گذشته به موسیقی توجه کند و نگذارد گروه‌های خودسر دست به کار شوند: «دیدم آن هایی که به شدت با کنسرت و موسیقی مخالف هستند، برای پیشبرد اهداف خودشان چه گونه از موسیقی‌ و هنرمندان سطح پایین استقبال می‌کنند و همان هم باعث سرافکندگی آن‌ها می‌شود.»

او به طور تلویحی به دیدار «ابراهیم رییسی» با «امیرتتلو» خواننده پاپ پرحاشیه اشاره می‌کند. ابراهیم رئیسی داماد احمد علم الهدی است که تندترین موضع‌گیری‌ها را درباره برگزاری کنسرت موسیقی در شهر مشهد داشته است. موضوع دیدار رئیسی با تتلو که در آخرین روزهای تبلیغات انتخابات اخیر ریاست جمهوری انجام شد، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه ها داشت. این موضوع از چشم دنبال کنندگان صفحه اینستاگرام کیوان ساکت هم دور نمانده است. کاربران زیادی با موضوع دیدار تتلو و ابراهیم رئیسی شوخی کرده‌اند؛ مثل کابری که نوشته است: «استاد مشکلی نیست اگه با تارتون آهنگ جیگیلی جیگیلی رو بزنید. مشکل حل می شه.»

کیوان ساکت قرار است امشب کنسرت‌ خود را در دو بخش اجرا کند؛ بخش اول بداهه نوازی سه‌تار توسط خود او و پیانوی «بهنام ابوالقاسم» و بخش دوم دونوازی تار او با همراهی «دانیال عطار زاده» و پیانوی بهنام ابوالقاسم: «این کنسرت بسیار بدیع است و برای اولین بار اجرا می‌شود. من همه توانم را به کار می‌گیرم که امشب آن را در آبادان به بهترین نحو اجرا کنم. امیدوارم مشکلی پیش نیاید.»

موقع خداحافظی می‌گوید: «بنویسید ساکت کوتاه نمی‌آید.»

بعد با خودش این شعر را زمزمه می‌کند: «در ره منزل لیلی که خطرهاست به جان /شرط اول قدم این است که مجنون باشی.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates