08.06.2017

رهبر جمهوری اسلامی حملات داعش به تهران را «ترقه‌بازی» دانست

رادیوفردا: آیت‌الله علی خامنه‌ای در نخستین واکنش به «حملات داعش» در تهران، این اقدامات را «ترقه‌بازی» دانسته و گفته است:‌ «ملت ایران دارد حرکت می‌کند و پیش می‌رود؛ این ترقه‌بازی‌هایی هم که امروز شد، این‌ها هم در اراده‌ی مردم تأثیری نخواهد گذاشت».

به گزارش سایت رهبر جمهوری اسلامی ایران، وی روز چهارشنبه ۱۷ خرداد در مراسم افطاری با جمعی از دانشجویان افزوده است:‌ «این را همه بدانند؛ این‌ها کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند در اراده‌ی ملت ایران و مسئولین کشور اثری بگذارند».

آیت الله خامنه‌ای گفته است: «اگر چنانچه جمهوری اسلامی در آن نقطه‌ای که مرکز اصلی این فتنه‌هاست ایستادگی نمی‌کرد، ما تا حالا گرفتاری‌های زیادی از این ناحیه در داخل کشور داشتیم. ان‌شاءالله کلک این‌ها کنده خواهد شد».

به نظر می‌رسد اشاره وی به جنگ داخلی سوریه باشد که از نظر جمهوری اسلامی محل نبرد «گروه‌های تروریستی و تکفیری» با حکومت بشار اسد است.

ساعاتی پس از انتشار خلاصه اظهارات رهبر ایران، سایت وی در گزارش مفصل خود کلمه «ترقه‌بازی» را از متن اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای حذف کرد.

ایران از رژیم دمشق حمایت می‌کند و رهبر جمهوری اسلامی بارها گفته است که اگر ما در سوریه نمی‌جنگیدیم باید در خیابان‌های ایران با آنها می‌جنگیدیم.

روز چهارشنبه ۱۷ خرداد دو تیم از افراد مسلح به مجلس شورای اسلامی و آرامگاه روح‌الله خمینی در تهران حمله کردند که طی این حملات جمعاً ۱۲ نفر کشته و حدود ۴۲ نفر نیز مجروح شدند و مهاجمان نیز به قتل رسیدند.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور، خبر داده است که کشته‌شدگان عمدتاً افراد ارباب رجوع و تعدادی از کارمندان دفاتر نمایندگان مجلس بودند و یک نفر هم از مأموران به قتل رسیده است.

آقای ذوالفقاری هم‌چنین گفت که در رابطه با این حمله «در یکی دو نقطه که بعداً اعلام خواهیم کرد، افراد مشکوکی دستگیر شدند و موضوع در حال بررسی است.»

به گزارش ایسنا، حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران نیز تعداد افراد مظنون دستگیرشده در پیوند با انفجار در آرامگاه روح‌الله خمینی را «پنج نفر» ذکر کرد.

حسن روحانی: این یک حادثه غیرمنتظره نیست

همزمان با اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، بیانیه‌ای منتشر کرده و حملات روز چهارشنبه در تهران را «اقدامات کور و بزدلانه» خوانده و گفته است که این یک حادثه غیرمنتظره نیست.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، با اشاره به حملات روز چهارشنبه در تهران عاملان آن را «بدخواهانی» دانست که به گفته او می‌خواهند با این کار «شکست‌های منطقه‌ای و … نارضایتی‌های جوامع خود را پنهان سازند.»

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، حسن روحانی پس از این رویداد ایران را «امن‌ترین کشور در قلب منطقه‌ای پرآشوب» دانسته و از «حضور کم‌نظیر ملت در پای صندوق‌های رأی» در ایران سخن گفته و با انتشار پیامی گفت که «بدخواهان ایران اسلامی این افتخارآفرینی‌ها و همبستگی حاکمیت، دولت و ملت را برنمی‌تابند و با اجیر کردن و حمایت از عناصر متحجر و تکفیری تلاش کنند تا شکست‌های منطقه‌ای، فروپاشی ارزش‌های اسلامی و نارضایتی‌های جوامع خود را پنهان سازند.»

رئیس جمهوری ایران با اشاره به آنچه «بدخواهان» نامید افزود: «غافل از آنکه آزموده را آزمودن خطاست و ملت ایران که برآمده از فرهنگ عاشورا است، اینبار نیز ثابت خواهد کرد که هر دسیسه و توطئه بدخواهان را با وحدت و انسجام بیشتر، و با ساختار قدرتمند امنیتی خود، در هم خواهد شکست.»

روز چهارشنبه، محمدحسین نجات، جانشین سازمان اطلاعات سپاه، حکومت عربستان سعودی و هم‌چنین آمریکا را متهم کرد که «به مزدوران خود دستور داده‌اند» که «دست به این کار بزنند» و سخنان حسن روحانی در مورد «بدخواهانی» که با این کار می‌خواهند «شکست‌های منطقه‌ای» خود را پنهان کنند نیز می‌تواند به همین سمت‌وسو اشاره داشته باشد.

در همین حال، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در همین روز با انتشار بیانیه‌ای مقامات عربستان را «سران یکی از دول مرتجع منطقه» نامید «که پیوسته حامی تروریست‌های تکفیری» هستند و تهدید کرد که انتقام حملات تهران را از عاملان آن می‌گیرد.

حکومت شیعی ایران و حکومت سنی‌مذهب عربستان از چندی پیش درگیر رقابت و تنش منطقه‌ای فزاینده‌ای شده‌اند که ازجمله خود را در نبرد بین گروه‌های نیابتی دو کشور در منطقه نشان می‌دهد.

حسن روحانی در ادامه پیام روز چهارشنبه خود گفت که «بی تردید حوادث تروریستی امروز تهران، اراده ایران اسلامی در مبارزه با تروریسم منطقه‌ای، افراط و خشونت را بیش از پیش تقویت خواهد کرد. پیام ایران، مثل همیشه این است که تروریسم یک مشکل همگانی است و اتحاد برای مبارزه با افراط، خشونت و تروریسم با همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، مهمترین نیاز جامعه امروز جهانی است.»

او افزود: «بدیهی است قوا، دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی کشور با وحدت و هماهنگی و تا مشخص شدن همه ابعاد این اقدامات کوردلانه و حامیان پیدا و پنهان آنها از پای نخواهند نشست.»

بیانیه روابط عمومی مجلس

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، روابط عمومی مجلس شورای اسلامی حادثه چهارشنبه را در بیانیه‌ای این‌گونه توضیح داد: «۳ تروریست صبح امروز در عملیاتی کور، حوالی ساعت ۱۰ صبح با سلاح گرم از درب مراجعات مردمی مجلس شورای اسلامی وارد شدند و اقدام به رگبار به سوی تعدادی از مردم که برای دیدار با نمایندگان خود به خانه ملت آمده بودند کردند که با اقدام قاطع نیروهای حفاظتی سپاه پاسداران و یگان نیروی انتظامی مواجه شدند و در نهایت هر سه تروریست به هلاکت رسیدند.»

این بیانیه در ادامه ضمن اعلام کشته شدن ۱۲ نفر و زخمی شدن ۴۲ نفر در این حملات افزوده است: «لازم است ذکر شود که تروریست‌ها به هیچ وجه نتوانستند وارد محوطه نزدیک پارلمان شوند و در طول مدت درگیری، جلسه علنی مجلس بطور معمول ادامه داشت.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates