09.06.2017

حملات تهران؛ تسلیت آیت‌الله خامنه‌ای و بازداشت ۴۱ نفر

بی‌بی‌سی: رهبر جمهوری اسلامی به مناسبت کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان ایرانی در حملات اخیر تهران پیامی فرستاده است. همزمان، مراسم تشییع پیکر کشته‌شدگان این واقعه آغاز شده و منابع امنیتی از بازداشت افراد دیگری در ارتباط با این حملات خبر داده‌اند.

امروز جمعه، ۱۹ خرداد (۹ ژوئن)، پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علی خامنه‌ای متن پیام او به مناسب حملات اخیر تهران را منتشر کرد. روز چهارشنبه افراد مسلح به آرامگاه آیت‌الله روح‌الله خمینی و یکی از ساختمان‌های مجلس در تهران حمله کردند که به گفته منابع رسمی، هفده کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

وزارت اطلاعات ایران اعلام کرده است که ۴۱ نفر را در ارتباط با حملات تهران بازداشت کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در پیام خود از “شهادت تعدادی از عزیزان روزه‌دار و زخمی شدن جمع بیشتری” ابراز تاسف کرده و آن را نشانه “کینه و دشمنی خباثت آلود مزدوران استکبار با ملت شریف ایران و با هر آنچه مربوط به انقلاب و نظام اسلامی” است خوانده است. وی گفته است که نتیجه این حمله “چیزی جز افزایش نفرت از دولت‌های آمریکا و عوامل آنان در منطقه همچون سعودی نیست.” رهبر جمهوری اسلامی افزوده است که اینگونه اقدامات “بسی کوچکتر از آن است که در عزم ملت ایران خللی ایجاد کند.”

این نخستین واکنش آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به حملات اخیر تهران نیست. روز چهارشنبه وی در مورد تیراندازی و انفجار در تهران گفت: “ملّت ایران دارد حرکت می‌کند، پیش می‌رود، این ترقّه‌بازی‌های شبیه کاری‌ هم که امروز شد در اراده‌ی مردم هیچ تأثیری نخواهد گذاشت.” وی بدون نام بردن از کشور خاصی، از ایستادگی ایران “در آن نقطه‌ای که مرکز این فتنه‌هاست” دفاع کرد. ظاهرا اشاره رهبر جمهوری اسلامی به مشارکت نظامی جمهوری اسلامی در حمایت از نیروهای دولتی سوریه است. رهبر جمهوری اسلامی بخش اصلی سخنرانی روز چهارشنبه خود را به انتقاد از “دستگاه‌های مرکزی فکری و فرهنگی و سیاسی” جمهوری اسلامی اختصاص داده بود.

گروه موسوم به دولت اسلامی – داعش – مسئولیت حملات تهران را برعهده گرفته است. این گروه پیش از این نیز در کشورهای مختلف، از جمله تعدادی از کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، به حملاتی دست زده است.

با انتشار اخبار مربوط به تلفات این حملات، رهبران و مقامات کشورهای مختلف جهان، از جمله رئیس جمهوری ایالات متحده، با محکومیت این حمله و تسلیت به ایرانیان، با خانواده‌های قربانیان و زخمی‌های این حادثه ابراز همدردی کردند. همچنین، پرچم‌ها بر فراز دفاتر سازمان ملل در ایران به احترام قربانیان این حمله به حالت نیمه برافراشته درآمد و شهردار پاریس نیز به نشانه “همبستگی شهر و مردم” پایتخت فرانسه با مردم ایران، اعلام کرد که چراغ‌های برج ایفل قبل از نیمه شب خاموش خواهد شد.

صبح روز جمعه مراسم تشییع جنازه کشته‌شدگان حملات روز چهارشنبه با حضور رئیس جمهوری، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه در ساختمان مجلس آغاز شد. پیکر کشته‌شدگان سپس به محل برگزاری نماز جمعه تهران انتقال یافت و قرار است تدفین از این محل تشییع شود. در محل برگزاری نماز جمعه تهران، شعارهایی علیه آمریکا و اسرائیل داده شد.

در خبری دیگر در همین زمینه، روز جمعه خبرگزاری تسنیم به نقل از پلیس امنیت استان کرمانشاه گزارش کرد که دو نفر در ارتباط با حملات روز چهارشنبه شناسایی و بازداشت شده ‌ند. در این گزارش همچنین آمده است که شب گذشته ماموارن پلیس در ثلاث باباجانی کرمانشاه موفق شدند ۹۲ قبضه کلت کمری را از داخل یک خودرو کشف و ضبط کنند.

این خبر ارتباط احتمالی کشف این تسلیحات با حملات اخیر تهران مشخص نشده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates