11.06.2017

امضای قرارداد میان آسمان‌ایر و بوئینگ برای خرید ۶۰ فروند هواپیما

دویچه‌وله: شرکت هواپیمایی آسمان قرارداد خرید ۶۰ فروند بویینگ ۷۳۷ را با شرکت آمریکایی بویینگ منعقد کرد. قرارداد آسمان‌ایر و بوئینگ بلافاصله بعد از تصویب پیش‌نویس تحریم‌های سنای آمریکا علیه ایران امضا شده است.

روز شنبه ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) شرکت ایرانی آسمان‌ایر با شرکت آمریکایی بوئینگ قرارداد نهایی خرید ۶۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ را امضا کرد. این قرارداد قبلا در فروردین ۱۳۹۶ بین آسمان‌ایر و بوئینگ به امضا رسیده بود ولی رسانه‌های ایران گزارش دادند که این قرارداد اکنون با حضور علی ربیعی وزیر کار ایران و نمایندگان شرکت بوئینگ و آسمان‌ایر نهایی شده است.

بیشنر بخوانید: بوئینگ و ایرباس؛ نگران لغو مجوز فروش به ایران

این معامله پس از اجرایی شدن برجام ممکن شده است. اگرچه قراداد آسمان‌ایر نهایی شده است اما تردیدهایی هم نسبت به اجرایی شدن آن هنوز وجود دارد. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ۲۴ مه (۳ خرداد) در جلسه پرسش و پاسخ کمیته راه‌ها و روش‌های مجلس نمایندگان گفت که وزارت خزانه‌داری در صدور مجوز فروش هواپیماهای مسافربری ایرباس و بوئینگ به ایران تجدیدنظر می‌کند.

یک سخنگوی شرکت بوئینگ هم در پاسخ خبرگزاری رویترز درباره سخنان وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «بوئینگ در همکاری با شرکت‌های هواپیمایی ایران دنباله‌روی تصمیمات دولت آمریکاست و به آنها احترام می‌گذارد. بستن هرگونه قرارداد با شرکت‌های هواپیمایی ایران مشروط به تایید دولت آمریکاست.»

اما جالب است که در آن زمان شرکت بوئینگ به پرسش رویترز درباره فروش هواپیماهای این شرکت به آسمان‌ایر پاسخ نداده بود.

تحویل ۵ تا ۱۰ فروند بوئینگ در سال ۲۰۲۲

امضای قراداد بین مسئولین بویینگ و آسمان‌ایر در فروردین ۹۶

طبق قرارداد هواپیماهای خریداری شده از سال ۲۰۲۲ یعنی حدود ۵ سال دیگر به تدریج به شرکت هواپیمایی آسمان تحویل داده خواهد شد. قرار شده که بویینگ در سال اول ۵ تا ۱۰ فروند هواپیمای خود را به آسمان‌ایر تحویل دهد.

هواپیمایی آسمان هم اکنون با ۳۳ فروند هواپیما به ۴۰ شهر داخلی و ۱۳ کشور خارجی پرواز منظم برنامه‌ای دارد. بوئینگ ۷۳۷ یک هواپیمای مسافربری ۱۳۰ نفره است که می‌تواند بیش از ۴۵۰۰ کیلومتر پرواز کند.

شرکت خدمات هوایی آسمان در سال ۱۳۵۹ از ادغام چهار شرکت هوایی “ایر تاکسی، پارس‌ایر، ایر سرویس و هور آسمان” تشکیل یافت. این شرکت از سال ۱۳۸۱ به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شده‌است.

بیشتر بخوانید: شرکت آسمان به جمع خریداران بوئینگ پیوست

شرکت آسمان به جمع خریداران بوئینگ پیوستبیشتر بخوانید: شرکت آسمان به جمع خریداران بوئینگ پیوست

آسمان‌ایر از هواپیماهای کوچک مسافری استفاده می‌کند و دفتر مرکزی این شرکت در تهران قرار دارد و دارای دو پایگاه فعال در شیراز و مشهد است.

طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت آسمان‌ایر در سال‌های گذشته یکی از شرکت‌های هواپیمایی بوده که بیشترین تأخیرات پروازی را در میان شرکت‌های هواپیمایی ایرانی داشته است. اتحادیه اروپا نیز پرواز شرکت هواپیمایی آسمان را در حوزه اتحادیه اروپا از آذر ۱۳۹۵ به دلیل نگرانی‌های ایمنی منع کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates