18.06.2017

پاسخ مکارم شیرازی به روحانی: در اسلام حاکم را مردم انتخاب نمی‌کنند

بی‌بی‌سی: آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در قم از سخنان اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران انتقاد کرده و گفته که انتخاب حاکم در اسلام به عهده مردم نیست، بلکه “خداوند باید ولی را تعیین کند”.

آقای مکارم شیرازی گفته که آقای روحانی “یک صفحه از نهج‌البلاغه را دیده و بقیه را ندیده است”.

او خطاب به حسن روحانی گفته: “آیات درباره ولایت در قرآن زیاد است، شما تنها یک جمله از نهج البلاغه (مجموعه سخنان و نامه‌های امام علی) را دیدید و بحث کردید. در حالی که یکی از مسلمات مذهب شیعه این است که امام را خدا و نه آرای مردم تعیین می‌کند”.

آقای روحانی اخیرا در یک سخنرانی گفته بود که امام علی، امام اول شیعیان نظر و انتخاب مردم را مبنای ولایت و حکومت می‌دانست.

بیشتر بخوانید:

+ رهبر ایران: نباید سال ۵۹ تکرار شود که رئیس جمهور وقت جامعه را دو قطبی کرد

او با نقل جمله‌ای از نهج‌البلاغه گفت: “انتخابات و آرای مردم که ما امروز دنبالش هستیم، پیروی از تفکر غرب نیست. رأی و نظر مردم هدیه دنیای غرب بعد از رنسانس برای ما نیست. ما دارای مذهب و مرام و دینی هستیم که امیرالمومنین مبنای حکومت و فرمانروایی را، رأی مردم می‌داند.”

اما آقای مکارم شیرازی می‌گوید که دموکراسی روشی غربی برای حکومت است.

او گفته: “نباید بگوییم که حاکم را رأی مردم تعیین می‌کند، رسول اکرم فرمود که تعیین جانشین من با خدا است و خداوند به هر کسی که خواست، ولایت می‌دهد”.

موضوع منبع مشروعیت حکومت در ایران در سال‌های اخیر مورد مناقشه بوده است.

رهبر ایران را طبق قانون اساسی اعضای مجلس خبرگان رهبری انتخاب می‌کنند که خود از طریق انتخابات برگزیده می‌شوند.

عده‌ای استدلال می‌کنند که به این ترتیب رهبر ایران به طور غیر مستقیم منتخب مردم است و از این طریق مشروعیت می‌گیرد.

اما عده‌ای دیگر می‌گویند که کار اعضای مجلس خبرگان تنها شناختن کسی است که از جانب خدا منصوب شده و چنین شخصی مشروعیت خود را از خدا می‌گیرد. البته اکثر کسانی که چنین استدلال می کنند، معتقدند که “مقبولیت” رهبر در نزد افکار عمومی هم اهمیت دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates