20.06.2017

مجلس خبرگان خواستار اجتناب حسن روحانی از «بحث‌های تفرقه‌انگیز» شد

رادیوفردا: مجلس خبرگان رهبری دو روز پس از اینکه حسن روحانی نظر و انتخاب مردم را «مبانی ولایت و حکومت» دانست در بیانیه‌ای نقش مردم در حکومت اسلامی را رد کرد و خواستار جلوگیری از چنین سخنان «تفرقه‌برانگیزی» شد.

در بیانیه‌ای که در پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس خبرگان و با امضای احمد جنتی، رئیس این مجلس منتشر شده، «بیعت» با پیامبر و امامان را به معنای «مشروعیت‌بخشی به حکومت پیامبر و یا امام توسط مردم و بیعت‌کنندگان» ندانسته بلکه آن را «تأکیدی بر اعلام وفاداری و پیروی و فرمانبری از رهبران الهی» خوانده است.

در این بیانیه تاکید شده است که نباید بیعت را با «رأی مردم و انتخابات در دوران معاصر» مقایسه کرد.

در این بیانیه با اشاره به «خطبه شقشقیه» امام اول شیعیان، آمده است که اگر او «در ابتدا بیعت را نپذیرفت به خاطر شناخت جامعه و نقض‌کنندگان و فتنه‌های آینده بود. لذا شرط می‌کند که اگر بیعت آنان را بپذیرد به نظر خودش عمل خواهد کرد».

حسن روحانی روز ۲۴ خرداد در «مهمانی افطار» با اساتید و پزشکان گفته بود: «امیرالمومنین مبنای ولایت و مبنای حکومت را نظر مردم و انتخاب مردم می‌داند. گفت هرکسی که شما او را برگزینید به‌عنوان ولی خودتان و به عنوان رهبر جامعه من هم اطاعت می‌کنم و اجرا می‌کنم».

احمد جنتی که این بیانیه با امضای او منتشر شده، روحانی ۹۰ ساله‌ای است که علاوه بر ریاست مجلس خبرگان رهبری، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیری شورای نگهبان و امامت جمعه موقت تهران را برعهده دارد.

احمد جنتی در حالی به پاسخگویی سخنان حسن روحانی برآمده که پیش از این علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی این مجلس را متهم کرده بود که وظایف خود از جمله نظارت بر رهبری را انجام نمی‌دهد.

«انتخابات از سر ناچاری»

سخنان چهارشنبه گذشته حسن روحانی واکنش‌های زیادی را در پی داشت از جمله آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی شامگاه شنبه در قم گفت نباید بگوییم که حاکم را رای مردم تعیین می‌کند.

این استاد حوزه علمیه قم افزوده بود: «حاکم الهی را خدا باید تعیین کند. شما یک صفحه از نهج‌البلاغه را دیدید. این برای اتمام حجت بود برای آن جمعیت. چرا خطبه‌ها و سخنان دیگر امام علی در موارد دیگر را ندیدید؟»

وی همچنین گفت که از روی ناچاری در ایران انتخابات برگزار می‌شود: « پنجاه درصد مردم شرکت می‌کنند و برنده انتخابات هم نصف به علاوه یک می‌برد. می‌شود ۲۵ درصد. با ۲۵ درصد می‌خواهیم بر صد درصد حکومت کنیم. این حکومت مردم بر مردم است. ما از روی ناچاری و برای حفظ نظام جامعه می‌گوییم باید انتخابات باشد».

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، هم شنبه شب در واکنش به گفته‌های حسن روحانی اظهار داشت: «اگر یک مسلمان ایرانی این‌گونه فکر کند پذیرفته نیست».

این عضو جامعه مدرسین گفته که آقای روحانی باید درباره این مسئله تحقیق می‌کرده بویژه اینکه او سابقه طلبگی هم دارد.

با این همه علی مطهری نایب‌رئیس مجلس در یادداشتی درباره گفته‌های حسن روحانی نوشته است که حرف‌های رئیس‌جمهوری درباره رای مردم به‌عنوان مبنای حکومت امام اول شیعیان ناظر به مسئله امامت نیست بلکه مقصود او شرط تحقق حکومت امام یعنی رأی و انتخاب مردم است.

محسن غرویان، شاگرد سابق مصباح یزدی هم در گفت‌وگو با وب‌سایت رویداد ۲۴ در دفاع از حسن روحانی گفته که این برخوردها و استفاده از ادبیات به‌گفته او، «تند» علیه منتخب ملت «قطعاً حرام بین شرعی است».

آقای غرویان گفته است: «یک عده‌ای از مضامین دینی سوءاستفاده می‌کنند و تفسیرهایی به نفع خود انجام می‌دهند که قطعاً خلاف است و نباید صورت گیرد».

رییس جمهوری اسلامی ایران هنوز به انتقادهای اصولگرایان از سخنان خود واکنش نشان نداده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates