27.06.2017

خواندن شعری «علیه برجام» در مراسم نماز عید فطر تهران جنجال‌برانگیز شد

رادیوفردا: رئیس ستاد اقامه نماز جمعه تهران گفته است، «از مضمون اشعار مداح مراسم عید فطر اطلاعی نداشتیم». این در حالی است که واکنش‌ها به خواندن شعری علیه برجام در مراسم نماز عید فطر در تهران همچنان ادامه دارد.

محمدباقر پیش‌نمازی، رئیس ستاد اقامه نماز جمعه تهران، روز دوشنبه چهارم تیرماه در واکنش به اشعار خوانده شده از تریبون نماز عید فطر در تهران گفته که «پیش از قرائت این اشعار اطلاعی از مضمون آن نداشتیم» و افزوده است: «ما همان‌طور که از دانشجویانی که پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی می‌کنند درخواست ارائه متن سخنان‌شان را نداریم، از مداح نماز عید فطر هم چنین درخواستی نداشته‌ایم».

رئیس ستاد اقامه نماز جمعه تهران همچنین گفته است میثم مطیعی، سال گذشته نیز به عنوان مداح در مراسم حضور داشته و به دلیل «استقبال از اشعارش» امسال نیز دعوت شده است.

به گزارش اقتصاد‌آنلاین، میثم مطیعی در مراسم نماز عید فطر که در مصلای تهران برگزار شد این ابیات را خوانده است:

ای نشسته در صف اول نکنی خود را گم/ منتظر اقدام تو هستند هنوز این مردم

سیلی از کوخ‌نشین، کاخ‌نشین خواهد خورد/ و زمین‌خوار سرانجام زمین خواهد خورد

باز تحریم جدیدی به سنا رفت که رفت/ جسم برجام چو روحش به فنا رفت که رفت

هرچه می‌شد برد از کیسه ما برد که برد/برد_برد این بود آری، همه را برد که برد

وقت آنست که سر جای خودت بنشینی/ با دم شیر مکن بازی که بد می‌بینی

نوش جان همه‌تان سیلی شش موشک ما/ شترقش برسد به ریاض و حیفا

به گزارش خبرگزاری ایلنا، برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب در توییتر و اینستاگرام خود به خواندن این اشعار واکنش نشان دادند.

محمدرضا عارف، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در توئیتی نوشت: «سپردن تریبون‌های رسمی و ارزشی نظام که باید وحدت‌آفرین باشد به افراد وحدت‌شکن اوج بد‌سلیقگی است».

آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز در توئیتر خود نوشت: «این دیگر خودسرى نیست، از تریبونى مقدس چشم در چشم مردم، تقابل مستقیم با ٢٤میلیون راى و جمهوریت نظام. می‌خواهند روحانى را خسته و عصبانى کنند».

مصطفی‌تاج‌زاده نیز در مورد اشعار خوانده شده در مراسم نماز عید فطر در توئیتی نوشت: «هتاکان به رئیس‌جمهور عضو ستاد انتخاباتی کدام جناحند؟ چرا جلیلی، رئیسی و قالیباف اقدام شرم‌آور فحاشان را صریح و قاطع محکوم نمی‌کنند؟»

مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات نیز در اینستاگرام خود نوشت:‌ «مداحان قدرت و سیاست گروهی حزبی و سیاسی – سراسری و سازمان یافته – بدون مجوز قانونی – در پوشش مروجان دین و محبان اهل بیت ع – ولی در عمل: مداحان قدرت و دلواپسان دنیا و خشونت‌گرایان و هتاکان به مسئولان و خدمتگزاران مردم!؟»

علاوه بر شخصیت‌های اصلاح‌طلب، رسانه‌ها نیز به چنین اقدامی واکنش نشان داده‌اند. ایران آنلاین در مطلبی در معرفی میثم مطیعی نوشته است: «برخلاف آنچه برخی رسانه‌ها گفته‌اند او شاعر نیست و متن‌ها و اشعار تند سیاسی او را افراد دیگری می نویسند».

به نوشته ایران آن‌لاین، میثم مطیعی، در پایان همه اشعار تند و نیش‌دار خود تاکید می‌کند که کار او نقد است و روز دوشنبه نیز «مدعی شد که شعرش بیان “انتقادات منصفانه!”بود».

«آتش به اختیار یعنی کار تمیز»

در مقابل انتقادات مطرح شده، برخی از فعالان رسانه‌ای اصولگرا به حمایت از آقای مطیعی برخاسته‌اند. وحید یامین‌پور در توئیتر خود نوشت:‌ «شعر میثم مطیعی با شعارهای روز قدس یک تفاوت بزرگ داشت و آن اینکه تمیز بود، آتش به اختیار یعنی کار تمیز هر چند مدعیان پوچ‌اندیش همیشه طلبکارند».

اشاره آقای یامین پور به سخنان رهبر جمهوری اسلامی است که ساعتی پس از پخش این شعر از تریبون رسمی در خطبه‌های نماز عید فطر، گفت: «آتش به اختیار به معنای کار فرهنگی خودجوش و تمیز است».

آیت‌الله خامنه‌ای افزوده است: «آتش به اختیار به معنای بی‌قانونی و طلبکار کردن مدعیان پوچ‌اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست» و «نیروهای انقلابی بیش از همه باید مراقب نظم کشور و آرامش کشور، عدم سوء استفاده‌ دشمنان از وضعیت کشور و حفظ قوانین باشند».

دشمن، اصطلاحی‌ است که رهبر جمهوری اسلامی به‌کرات، به‌ویژه در مورد کشورهایی مانند آمریکا، به‌کار می‌برد.

به نوشته ایران‌آن‌لاین، میثم مطیعی در دوران تبلیغات انتخاباتی، «پای ثابت برنامه تبلیغاتی ابراهیم رئیسی» بود و «در صف اول افرادی بود که در مجالس مختلف علیه روحانی و اصلاح طلبان به خواندن اشعار و مطالب تخریبی می‌پرداخت».

سایت تندرو «رجانیوز» اما با انتشار مطلبی در کانال تلگرام خود از منظری دیگر به این اشعار پرداخته و «دکتر میثم مطیعی» را «برجسته‌ترین» الگوی «آتش به اختیاری تمیز مدّاحانه» دانست.

ایران آن‌لاین در مطلبی، «محمد مهدی سیار» را شاعر این اشعار دانسته و در معرفی او نوشته است: «محمد مهدی سیار همانند میثم مطیعی (مداح خبر ساز امروز) از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق است. متولد ۶۲ که اشعار تندش علیه جریان اصلاح‌طلب با عنوان ضدیت با فتنه بر صفحه اول کیهان و وطن‌امروز می‌نشیند».

بنابر این گزارش، آقای سیار روز دوشنبه مدعی شده است که این متن را «بر اساس اظهارات تیم هسته‌ای» تنظیم کرده است. به نوشته آقای سیار،‌ این شعر ترجمه‌ای‌ است «ساده» از متن نامه محمدجواد ظریف به خانم موگرینی در اعتراض به «تحریم‌های جدید سنا».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates