27.06.2017

پاسخ فرمانده سپاه به روحانی: دولتی که تفنگ نداشته باشد تحقیر و تسلیم می‌شود

بی‌بی‌سی: سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به انتقاد اخیر حسن روحانی رئیس جمهور ایران، از فعالیت های اقتصادی سپاه دفاع کرده و در عین حال گفته است “دولتی که تفنگ نداشته باشد توسط دشمنان تحقیر و سرانجام تسلیم می‌شود”.

آقای روحانی اواخر هفته گذشته در سخنانی درباره موضوع خصوصی‌سازی در اقتصاد گفته بود “بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت باتفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست.”

اظهارات آقای روحانی انتقاد از سپاه پاسداران تفسیر شد که در بخش‌های حیاتی و مهم اقتصادی ایران فعالیت انحصاری دارد.

کمتر از یک هفته پس از سخنان رئیس جمهور ایران، آقای جعفری در واکنش گفته است “در شرایطی که ملت ایران بیش از هر زمان دیگری به فداکاری سربازان و اقتدار تفنگ‌ها و موشک‌هایش نیاز دارد هجمه غیر منصفانه به سپاه اهداف دیگری را به ذهن متبادر می‌کند که فقط برای حفظ وحدت درباره آن سکوت می‌کنیم”.

آقای جعفری این اظهارات را پس از جلسه “شورای راهبردی سازندگی سپاه” بیان کرده است.

فرمانده سپاه گفته است: “ما احساس می‌کنیم که این قبیل اظهارات با هدف ایجاد دوقطبی‌های کاذب، فرافکنی و فرار از عمل به تعهدات در زمینه معیشت مردم و کشور انجام می‌شود در حالی که این روش‌ها دیگر جواب نخواهد داد”.

او از عمل نکردن دولت به تعهدات مالی‌اش در برابر این نهاد نظامی انتقاد کرده و گفته “نمی‌شود کارهای سخت را با کمترین منافع به سپاه واگذار کنند و به پروژه‌هایی که سپاه می‌سازد افتخار کنند در حالی ‌که هزاران میلیارد تومان بابت پروژه‌ها بدهکارند”.

آقای جعفری بدون نام بردن از حسن روحانی، انتقادهای او از سپاه را “بی‌انصافی” توصیف کرده است.

فرمانده سپاه گفته “ممکن است ما را صاحبان تفنگ معرفی کنند، بله صاحب تفنگ که سهل است ما صاحب موشک‌های دشمن‌شکن هستیم و آنها را علیه دشمنان و برای حفاظت از نظام، مردم و امنیت ایران اسلامی به کار می‌گیریم”.

دولت و سپاه به تازگی بر سر چگونگی صدور مجوز حمله موشکی به مواضع داعش در سوریه هم با یکدیگر مجادله کرده بودند. دولت این اقدام را محصول تصمیم‌گیری در شورای عالی امنیت ملی می‌خواند که ریاست آن با رئیس جمهور است و سپاه آن را ابتکاری می‌خواند که به دستور رهبر ایران انجام شد.

انتقاد آقای روحانی از سپاه و پاسخ آقای جعفری به آن، تازه‌ترین نشانه‌ها از تندتر شدن فضای سیاسی ایران طی هفته‌های اخیر است.

پس از انتقادات پی در پی آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ایران از دولت، به دامنه حملات هواداران آیت‌الله خامنه‌ای به آقای روحانی و همکارانش افزوده شده است. از جمله آقای روحانی در جریان راهپیمایی روز قدس هدف شعارهایی قرار گرفت که او را با ابوالحسن بنی‌صدر رئیس جمهور معزول ایران مقایسه می‌کرد.

آیت‌‌الله خامنه‌ای پیشتر درباره تکرار سرنوشت آقای بنی‌صدر در یک سخنرانی عمومی هشدار داده بود.

رهبر ایران اخیرا “برخی مسئولان دولتی” را به “تشخیص ندادن مسئله اصلی از فرعی” متهم کرده و خطاب به دانشجویان حامی خود گفته بود “وقتی این‌جوری دستگاه‌های مرکزی اختلال دارند، آن‌وقت اینجا شما آتش به اختیارید”.

آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز عید فطر درباره این اصطلاح توضیح داد و گفت که منظورش از کاربرد آن “فحاشی و بی‌قانونی” نیست.

نزدیکان رئیس جمهور ایران از این اظهارات استقبال کرده و با تفسیر اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای در تلاش برای کنترل فشارهای فزاینده به دولت برآمده‌اند.

آقای روحانی آخرین هفته‌های دور اول ریاست جمهوری خود را سپری می‌کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates