04.07.2017

روحانی: زمان دیوارکشی‌ها پایان یافته است

بی‌بی‌سی: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، می‌گوید که زمان “دیوارکشی‌ها” پایان یافته است و افزوده است که نباید “فکر کنیم باتهدید دیگران می‌توانیم حقوق خودرا حفظ کنیم.”

آقای روحانی این سخنان را در همایش سراسری مقابله با گرد و غبارکه امروز (دوشنبه ۳ ژوئیه/۱۲ تیر) در تهران برگزار شد ایراد کرد. نخستین کنفرانس بین‌المللی “مقابله با گرد و غبار؛ چالش ها و راه حل‌ها و روش‌های همکاری” امروز با حضور نمایندگان ۳۰ کشور در تهران آغاز به کار کرده است.

وی گفت که “اگر رهبران برخی از کشورهای تازه به دوران رسیده به فکر دیوار افتاده‌اند امروز آن دوران سپری شده است” و افزود که “اگر عربستان در چنین فکری است خطا می‌کند؛ اگر آمریکا در چین فکری است اشتباه می‌کند؛ از اسرائیل نام نمی‌برم که همه زندگی سیاسی‌اش خطا و غلط و اشکال و تجاوز بوده است.”

رئیس جمهور ایران بدون اشاره به کشور خاصی افزود: “این که یک کشور در منطقه در رقابت‌های منطقه‌ای بخواهد در برابر دیگر کشورها قد علم کند و قدرت خود را به رخ بکشد و شکاف را بین کشورها بیشتر کند، اشتباه است، ما یک خانواده در منطقه هستیم و نمی‌توانیم از هم فاصله بگیریم.”

آقای روحانی با اشاره به حضور نیروهای موسوم به دولت اسلامی (داعش) در منطقه گفت که “اگر داعش و بقیه گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه و بقیه منطقه به تخریب ساختمان‌ها و مزارع و کشتن انسان‌های بی‌گناه می‌پردازد،‌‌ همان کشاورزی آباد منطقه تبدیل به بیابانی خواهد شد که فردا از گرد و غبار مردم عراق و سوریه و ایران در رنج خواهند بود.”

وی تاکید کرد که “اگر تروریسم به عنوان یک معضل برای همه منطقه است، اگر تروریسم میکروب مسری‌ است که همه منطقه را در بر می‌گیرید، هر کس فکر کرده تروریسم ابزاری برای پیش برد سیاست‌های او در منطقه و جهان است کاملا در اشتباه است. تروریسم به عنوان یک معضل دامان همه ما را فرا خواهد گرفت مگر اینکه همه دست به دست هم دهیم و این معضل را از بین ببریم.”

آقای روحانی با اشاره به آنچه که سیاست برد-برد در موضوع محیط زیست خواند تاکید کرد که “ما باید به دنبال طرح‌هایی باشیم که هم ترکیه هم عراق و هم ایران سود ببرند؛ نمی‌توان در این منطقه به گونه‌ای رفتار کرد که یک کشور از سرچشمه‌های آب منتفع شود و دیگران را محروم کند و فکر کند آینده‌ای مطمئن برای مردم خودش خواهد داشت.”

او گفت که باید “جنگ های منطقه‌ای” را خاموش کرد چرا که به گفته وی مشکلات ناشی از آن “نه تنها در دنیای سیاست که گردو غبار آن طبیعت را فرا خواهد گرفت.”

وی همچنین گفت که در طول دهه‌های گذشته ۷.۵ میلیون هکتار از بیابان‌های کشور “کنترل شده” است اما افزود: “در عین حال همچنان بیش از دو میلیون هکتار ازبیابان‌های به سبب منشاء گردو غبار بودن برای کشور ما خطرناک است.”

حداقل در ۱۰ سال گذشته مردم ایران بویژه در غرب و جنوب غربی کشور با مشکل گرد و غبار(ریزگرد) مواجه هستند؛ مشکلی که هر از چندی نیز تهران، پایتخت، را نیز فراگرفته است. سیستان و بلوچستان در شرق ایران نیز با این مشکل مواجه بوده است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر مناطقی در سوریه، عراق، اردن،عربستان سعودی و سه منطقه در ایران (تالاب‌های هورالعظیم و هورالهویزه در غرب و دشت سیستان در شرق) از جمله منابع اصلی توفان‌های گرد و غبار خاورمیانه بوده‌اند.

کارشناسان می‌گویند در عرصه‌هایی با پوشش گیاهی کم که خاک رطوبت خود را از دست داده و عوامل انسانی نظیر شخم زمین، تردد مفرط خودروها و چرای بی‌رویه دام‌های اهلی وجود داشته باشند احتمال وقوع پدیده گردوغبار افزایش پیدا می‌کند.

به گفته کارشناسان و مسئولین، حل این مشکل بدون همکاری‌ کشورهای منطقه‌ با یکدیگر امکان پذیر نیست. اما آنطور که برخی از این مسئولین، از جمله نماینده سازمان ملل در ایران و رئیس سازمان محیط زیست ایران می‌گویند، منشا اصلی گرد و غبار ایران در مناطقی از عراق است که اکثرا تحت کنترل نیروهای داعش هستند.

سال گذشته معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، در سخنانی گفت که شرایط امنیتی، اقدام عملیاتی برای مهار گردو غبار را مشکل یا حتی ناممکن کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates