04.07.2017

انتقاد جهانگیری از انتشار ″اخبار کذب و شایعه″ در صدا و سیما

دویچه‌وله: معاون اول رئیس جمهور از رواج خبرهای نادرست و شایعات و پخش آنها از صدا و سیمای جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرد. سخنگوی دولت نیز تاکید کرده که دستگاه اجرایی باید ابزار رسانه‌ای مناسبی در اختیار داشته باشد.

اسحاق جهانگیری در دیدار با مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، هدف از انتشار خبرهای نادرست را بحران‌آفرینی خواند و صدا و سیما را به خاطر پخش گسترده این گونه خبرها به شدت نکوهش کرد.

یکی از نمونه‌هایی که معاون اول رئیس جمهور به آن اشاره کرد شایعه جیره‌بندی آب در خوزستان بود که توسط استانداری و وزارت نیرو تکذیب شده است.

خبر جیره‌بندی آب در خوزستان هفته گذشته توسط باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی و به نقل از استانداری این استان منتشر شد و در رسانه‌های محلی و فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان هفتم تیرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا این خبر را “ساختگی و کذب” خواند و گفت: «در حال حاضر هیچ‌گونه کمبود آب شربی در استان خوزستان وجود ندارد.»

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

اتهام بحران‌آفرینی به صدا و سیما

به گزارش خبرگزاری فارس، جهانگیری شامگاه دوشنبه (۱۲ تیر/ ۳ ژوئیه) در دیدار با نمایندگان اصفهان در مجلس، با انتقاد از پخش این گونه خبرها در صدا و سیما گفت: «متاسفانه رواج برخی شایعات با هدف کشاندن دولت و کشور به بحران صورت می گیرد که باید در این زمینه اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف انجام شود.»

رئیس جمهور حسن روحانی به تازگی در همایش گرامی‌داشت هفته قوه قضائیه با اشاره به این که بار سنگینی بر دوش قاضی قرار دارد گفته بود، پیش و بعد از انقلاب سال ۵۷ به او پیشنهاد شده برای کار به قوه قضائیه برود اما به خاطر سختی کار قضاوت ترسیده این پیشنهادها را قبول کند.

بیشتر بخوانید: افزایش انتقادها به “عدم بی‌طرفی صدا و سیما”

در زیرنویس پوشش خبری این مراسم از تلویزیون، با تحریف این بخش از سخنان روحانی به نقل از او نوشته شده بود: «بعد از انقلاب هم چند بار به قوه قضائیه احضار شدم اما ترسیدم بروم.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرتضی میرباقری، معاون سیما ۱۱ تیر ماه در یک نشست خبری تلاش کرد این تحریف را یک پیش‌آمد سهوی جلوه دهد و مدعی شد که دولت مورد “حمایت همه‌جانبه صدا و سیما” است.

میرباقری گفته است: «در برنامه‌های این‌چنینی خطاهایی شکل می‌گیرد، تذکر داده و اصلاح می‌شود. رسانه از حیث مدیریت خود قصد طراحی چنین حاشیه‌هایی را ندارد. این جفاست به سازنده‌های یک برنامه که روز و شب برای برنامه زحمت می‌کشند. این حاشیه‌ها از عمد نبودند. حتما رسانه قواعد و ضوابط خود را دارد.»

روحانی و ظریف، هدف دو تحریف و جعل

شبکه خبر صدا و سیما نیز با طرح این ادعا که استفاده از واژه “احضار” به جای “دعوت” در زیرنویس گزارش یاد شده اشتباه سهوی بوده دولت را متهم به بهانه‌گیری کرد.

پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور در واکنش به این ادعا در یک پیام توئیتری نوشت: «در اشتباهات سهوی معمولا عذرخواهی می‌کنند نه اتهام‌زنی. تقاضا برای انعکاس صحیح سخنان رئیس جمهور در رسانه رسمی حق‌الناس است، بهانه نیست.»

بیشتر بخوانید: واعظی : گروهی پرنفوذ می‌خواهند صدا و سیما را حزبی اداره کنند

در همین روزها صدا و سیما با حذف بخش پایانی فیلم بدرقه محمد جواد ظریف توسط همتای فرانسوی او وانمود کرد که وزیر خارجه فرانسه موقع خداحافظی با ظریف دست نداده و او را تحقیر کرده است.

پخش این فیلم نیز با اعتراض‌های شدید وابستگان و حامیان دولت رو برو شد و ظریف در واکنش به آن تذکر داد که پخش کامل فیلم نشان می‌دهد که ماجرا کاملا متفاوت بوده و با او با احترام زیاد رفتار شده است.

Iran Präsidentschaftswahlen (IRNA) تجمع انتخاباتی حامیان حسن روحانی و اسحاق جهانگیری

این گونه اقدام‌های صدا و سیما موضوع طرح پرسش برخی خبرنگاران در نشست خبری سه‌شنبه، ۱۳ تیرماه سخنگوی دولت، محمد باقر نوبخت نیز بود.

به گزارش خبرآنلاین خبرنگار این رسانه از نوبخت پرسیده است: «آیا دولت برنامه‌ای برای رفع انحصار رسانه ملی در اختیار یک جریان خاص دارد و نیازی به تاسیس یک کانال تلویزیونی اختصاصی برای طرح دیدگاه‌های دولت وجود دارد یا خیر؟»

نیاز دولت به ابزار رسانه‌ای مناسب

نوبخت با اشاره به این که اطلاع‌رسانی درست وظیفه همه رسانه‌هاست تاکید کرده که نیاز دولت به ابزار اطلاع رسانی موثرتر یک واقعیت است.

او با ابراز امیدواری نسبت به رفع کمبودها و نقص‌های موجود گفت: «وظیفه داریم در راستای شفاف‌سازی اطلاعات، ابزار رسانه‌ای مناسبی داشته باشیم و به وقت هم اقدام کنیم.»

سخنگوی دولت بدنه سازمان صدا و سیما را انسان‌هایی شریف خواند در عین حال تصریح کرد که انتقاد به تیم سیاسی این سازمان همچنان باقی است و دولت انتظار دارد “رسانه ملی کار ملی انجام دهد”.

بیشتر بخوانید: خودداری صدا و سیما از پخش مستقیم سخنرانی حسن روحانی

به گزارش خبرآنلاین، محمدباقر نوبخت درباره نیاز دولت به یک رسانه مستقل گفته است: «اطلاع رسانی مصوبات دولت هر هفته یک روز توسط سخنگو لازم است اما کافی نیست. امیدواریم در دولت دوازدهم، با تعریف سازوکاری این مسئله حل شود.»

مطابق قانون اساسی، عزل و نصب رئیس سازمان صدا و سیما در حیطه اختیارات رهبر جمهوری اسلامی قرار دارد. بر طبق قانون نمایندگانی از سه قوه بر فعالیت این سازمان نظارت می‌کنند، اما این نظارت‌ها هیچ‌گاه موثر نبوده است.

بحث ضرورت از میان برداشتن انحصار صدا و سیما در عرصه اطلاع‌رسانی رادیویی و تلویزیونی در سال‌های گذشته بارها مطرح شده اما تا کنون و در عمل به نتیجه ملموسی نرسیده است.

حسن روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، صدا و سیما را متهم کرد که “گرفتار یک باند سیاسی” شده و وعده داد با گسترش امکانات ارتباطی هر شهروند به یک رسانه تبدیل شود.

روابط صدا و سیما و دولت یازدهم در تمام چهار سال گذشته با تنش‌های مداوم روبرو بوده است. چنان که خبرگزاری ایسنا گزارش کرده مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهور چند روز پیش از انتخابات ۲۹ اردیبهشت گلایه کرد که این رسانه به جای رعایت اصل بی‌طرفی رقیب دولت شده و به هر بهانه‌ای به تخریب روحانی می‌پردازد.

برچسب‌ها: , ,
در بخش: درگیری جناحی, سیاسی | توسط: خُسن آقا | بازگشت به وبلاگ خُسن آقا

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates