06.07.2017

اعتراض اهل قلم سنی ایران به برچسب ویژه ‌بر روی کتاب‌ها

دویچه‌وله: جمعی از اهل قلم سنی‌مذهب ایران در نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار حذف برچسب “ویژه اهل سنت” بر روی کتاب‌های نویسندگان و مترجمان مذهب خود شدند.

۱۷۳ نفر از اهل قلم سنی‌مذهب ایران در نامه‌ای سرگشاده به ‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به قید برچسبی ویژه بر روی کتاب‌های نویسندگان و مترجمان اهل سنت اعتراض کرده‌اند.

بر پایه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی “اصلاح” در روز سه‌شنبه ۱۳ تیر (۴ ژوئیه)، آن‌ها در این نامه خواسته‌اند تا برچسب‌های “ویژه اهل سنت” و “بر اساس منابع و دیدگاه اهل سنت” از کتاب‌های نویسندگان و مترجمان سنی‌مذهبان حذف شود.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

در این نامه آمده است، سال‌هاست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی “بر اساس تصمیم غیر قانونی” قید جمله “ویژه اهل سنت” بر روی کتاب‌های نویسندگان و مترجمان سنی‌مذهب را الزامی کرده است.

بیشتر بخوانید: چرا اقلیت‌های مذهبی حق نامزدی برای ریاست‌ جمهوری را ندارند؟

نویسندگان این نامه این جمله را “نمادی از تبعیض و تفرقه و منافی ندای وحدت‌طلبانه علما و زعما” خوانده‌اند.

آن‌ها این اقدام را مخالف اصول ۴ و ۹   قانون اساسی ارزیابی کرده‌اند. اصل ۴ به “تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینه‌های علمی، فنی‌، فرهنگی و اسلامی از طریق تأسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان” اشاره دارد.

و اصل ۹ نیز شامل “رفع تبعیض ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی” می‌شود.

نویسندگان نامه با تأکید بر این که چنین اقدامی “پیش‌زمینه قانونی” ندارد خواستار پیگیری و برداشتن این جمله از روی کتاب‌ها شده‌اند.

بیشتر بخوانید: روحانیان سنی: رئیس‌جمهوری از پیروان اهل سنت در دولت استفاده کند!

آن‌ها از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته‌اند “نسبت به پیگیری و برداشتن این جمله از تارک کتاب‌ها و نفی این اقدام تفرقه‌زا و غیرقانونی و جلوگیری از تداوم آن، اقدامات لازم را” انجام دهد.

برچسب‌ها: , , ,
در بخش: آزادی بیان, حقوق بشر, سانسور, سیاسی | توسط: خُسن آقا | بازگشت به وبلاگ خُسن آقا

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates