16.07.2017

سیل در سیستان و بلوچستان، خانه‌ها خراب و آب و برق قطع شد

بی‌بی‌سی: باد و باران شدید در سیستان و بلوچستان خسارت‌هایی به چندین شهر و روستا وارد کرده است. خبرگزاری‌های ایران از مرگ یک نفر به دلیل ریزش آوار خبر داده‌اند اما هنوز مقام‌های رسمی این خبر را تایید نکرده‌اند.

سیل بیشتر در شهرستان‌های سیب و سوران، ایرانشهر و دلگان خسارت وارد کرده است که در نوار مرکزی استان سیستان و بلوچستان هستند. بیشترین بارندگی ۵۰ میلی‌متر و در ایرانشهر ثبت شده است. ایرانشهر در ۳۴۰ کیلومتری جنوب زاهدان قرار دارد.

نبی‌بخش داوودی، فرماندار ایرانشهر گفته شدت بارندگی در “۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.” او گفته هزار خانه در این شهرستان بین ۴۰ تا ۹۰ درصد تخریب شده‌اند و تعداد زیادی از خانه‌ها هم آب گرفته‌اند و قابل سکونت نیستند.

سیستان و بلوچستان
سیل بیشتر در شهرستان‌های سیب و سوران، ایرانشهر و دلگان خسارت وارد کرده است

به گفته آقای داوودی، رعد و برق و وزش باد با سرعت حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، باعث شده تیرهای برق بشکنند و برق ۲۵ روستای شهرستان ایرانشهر قطع شود. همچنین خسارت به زیرساخت‌ها باعث شده آب ۵۰ روستا قطع شود.

سیل در سیستان
امداد رسانی به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان

مقام‌های محلی می‌گویند، امداد رسانی به سیل زدگان ادامه دارد و تا کنون حدود ۱۰۰ نفر را که خانه‌هایشان خراب شده بود اسکان داده‌اند.

محمد حاج رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفته است که بارندگی‌ها علاوه بر سیستان و بلوچستان در تهران و استان البرز هم شدید بوده است و به ۳۰ تا ۳۵ میلی‌متر رسیده است. اما به گفته او این میزان بارش تنها یک تا دو میلی‌متر در متوسط بارش کل کشور تاثیر دارد.

در مناطق کم آب، به دلیل خشکی بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، جذب آب کم می‌شود و باران‌های شدید به سرعت تبدیل به سیلاب می‌شوند.

بارش باران در ایران طی سال‌های اخیر کم شده است. متوسط ارتفاع بارش از اول پاییز پارسال تا حالا، به حدود ۲۲.۵ سانتی‌متر رسیده که نسبت به دوره قبل، سه درصد و نسبت به متوسط طولانی مدت بارش حدود دو درصد کم شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates