18.07.2017

ظریف: امیدوارم مناقشه یمن به درگیری میان ایران و عربستان منجر نشود

بی‌بی‌سی: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اظهار امیدواری کرده است که مناقشه یمن به درگیری مستقیم میان ایران و عربستان سعودی منجر نشود.

او که دوشنبه شب در موسسه “شورای روابط خارجی” در نیویورک صحبت می کرد گفت که جنگ داخلی یمن که ایران و عربستان از دو طرف درگیر در آن حمایت می کنند به نفع هیچ کس نیست.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دو ماه پیش گفته بود که تقلا برای نفوذ در منطقه میان عربستان و ایران باید “در داخل ایران اتفاق بیافتد نه عربستان.”

در پاسخ به سوالی در همین باره درباره خطر مناقشه میان دو کشور بود که آقای ظریف گفت ایران مسلما امیدوار است وارد چنین جنگی با عربستان نشود.

به علاوه او افزود ایران و عربستان لازم نیست یکدیگر را در منطقه خاورمیانه نادیده بگیرند.

وزیر خارجه ایران اضافه کرد که هرچند دو کشور در مورد یمن و سوریه توافق نظر ندارند اما می توانند برای پایان این مناقشه ها با هم همکاری کنند.

او گفت: “ما با افراط‌گرایی در افغانستان مبارزه کردیم. با افراط‌گرایی در عراق مبارزه کردیم. با افراط‌گرایی در سوریه مبارزه کردیم. هم‌پیمانان آمریکا از افراط گرایی در افغانستان حمایت کردند. به یاد بیاورید فقط سه کشور طالبان را به عنوان یک حکومت به رسمیت شناختند: پاکستان، یک همسایه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی. این‌ها همان کشورهایی اند که از افراط گرایی در سوریه و عراق حمایت کردند. آنها در حمایت از تروریسم ثابت‌قدم بوده‌اند؛ ما هم در مخالفت با آن ثابت‌قدم بوده‌ایم. آنها انتخاب‌های اشتباهی کرده‌اند و حالا گله دارند که چرا دارند نتیجه آن را می‌بینند. تقصیر ما نیست که انتخاب درست کرده‌ایم.”

ائتلاف تحت رهبری عربستان در سال ۲۰۱۵ به نفع دولت رسمی یمن و علیه شورشیان حوثی مورد حمایت ایران وارد جنگ در این کشور شد.

در سوریه ایران از دولت این کشور تحت رهبری بشار اسد حمایت می کند درحالی که عربستان حامی مخالفان است.

آقای ظریف همچنین به سخنان هفته پیش ژنرال ماتیس که گفته بود از نظر دولت آمریکا حساب مردم ایران از دولت این کشور جداست پاسخ داد.

او گفت: “چند روز پیش ژنرال ماتیس گفت که ایرانی‌ها در انتخابات گزینه‌ای ندارند. گفت آیت‌الله، رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کند. و گفت مثل این است که ترامپ، رئیس‌جمهور بعدی آمریکا را تعیین کند. واقعا؟ مردم ده ساعت در صف می‌ایستند تا به رئیس‌جمهوری رای دهند که از قبل معلوم شده؟ حالا شاید بگویند مردم در ایران شست‌وشوی مغزی داده شده‌اند. افرادی در لس‌آنجلس چهار ساعت در صف می‌ایستند به رئیس‌جمهوری رای بدهند که از قبل معلوم شده؟ خودتان را گول نزنید! واقعیت را ببینید. تغییر رژیم در ایران جواب نمی‌دهد چون کشوری است که برای مشروعیت و بقای خود به آمریکا وابسته نیست.”

آقای ماتیس در جمع دانش آموزانی در ایالت واشنگتن گفته بود: “تا زمانی که مردم ایران از این حکومت مذهبی خلاص نشده‌اند، اینها (رهبران ایران) فکر می‌کنند اختیار آن را دارند که حتی به مردم بگویند به چه کسانی در انتخابات رای بدهند.”

او افزود: “این رهبر [جمهوری اسلامی] است که تصمیم می‌گیرد چه کسانی در انتخابات شرکت کنند. مثل این است که رئیس جمهور کنونی آمریکا تصمیم بگیرد در مبارزات انتخاباتی بعدی چه کسی اجازه خواهد داشت به عنوان نامزد شرکت کند.”

بیشتر بخوانید: وزیر دفاع آمریکا در مورد فشار بر مردم ایران هشدار داد

آقای ظریف همچنین گفت که هرچند که میان او و رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا تماسی وجود ندارد اما این وضع می تواند عوض شود.

در مورد برنامه موشکی ایران او گفت که کشورش درحال طراحی موشک هایی برای حمل کلاهک هسته ای نیست و بار دیگر بر دفاعی بودن این برنامه تاکید کرد.

او گفت: “ما به این موشک ها نیاز داریم تا اگر صدام حسین دیگری پیدا شد ضربه نخوریم.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates