22.07.2017

انتقاد سه نماینده مجلس از انتخاب کابینه با «هماهنگی» خامنه‌ای

رادیوفردا: علی مطهری، نایب رئیس، و دو عضو فراکسیون امید مجلس از اقدام حسن روحانی مبنی بر «هماهنگی» فهرست کامل کابینه دوازدهم با رهبر جمهوری اسلامی انتقاد کردند.

آقای مطهری در مصاحبه با وبسایت فراکسیون امید مجلس گفت که ارائه فهرست وزرای پیشنهادی به رهبر جمهوری اسلامی قبل از معرفی آنان به مجلس «کار درستی نیست و باعث می‌شود امکان اظهار نظر درباره این گزینه‌ها محدود شود».

وی اضافه کرد: «نباید رئیس جمهور چنین فضایی را قبل از معرفی کابینه ایجاد کند. از نظر قانونی هم چنین الزامی وجود ندارد. شاید آقای روحانی می‌خواهد خودش را از سیل پیشنهادها راحت کند.»

بر اساس یک روال معمول در جمهوری اسلامی، رئیس جمهور ایران برای انتخاب برخی وزرا از جمله اطلاعات، خارجه، دفاع و کشور باید نظر رهبر جمهوری اسلامی را نیز جلب کند.

در همین زمینه برخی از رسانه‌ها از جمله باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیما، خبر داده بودند که حسن روحانی روز پنج‌شنبه ۲۲ تیر برای ارائه فهرست کابینه به رهبر جمهوری اسلامی به مشهد سفر کرده است. درباره نتایج این دیدار گزارشی منتشر نشده است.

در همین حال غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید مجلس گفت که بر اساس برخی شنیده‌ها، آقای روحانی درباره «کلیت کابینه» با رهبر جمهوری اسلامی «هماهنگی انجام می‌دهد اما درباره صحت و سقم آن نمی‌توان با قطعیت نظر داد».

وی اضافه کرد: «اگر نمایندگان مردم در مجلس بنا به وظیفه قانونی به برخی وزرا رای مخالف دهند، توجیه و بازتاب این عمل دربرابر تایید رهبری چه خواهد بود؟»

در قوانین ایران الزامی برای انتخاب وزرا با هماهنگی رهبر جمهوری اسلامی وجود ندارد، اما این موضوع در دولت‌های گذشته به رویه و سنت بدل شده است.

در همین حال محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس نیز در توئیتر خود نوشت که «طبق سنت رایج» رؤسای جمهوری دو سه وزیر را با رهبر جمهوری اسلامی «هماهنگ می‌کردند» ولی حسن روحانی می‌گوید من همه اعضای کابینه را با او «هماهنگ می‌کنم».

آقای مطهری همچنین گفت که در دولت یازدهم در«معامله» تعدادی از نمایندگان با آقای روحانی عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور معرفی شد تادر ازای آن به سه وزیر پیشنهادی رای اعتماد داده شود.

وی اضافه کرد: «اگر یک وزیر کشور قوی داشتیم … در انتخابات اخیر ریاست جمهوری اجازه نمی‌داد که به فرارسیدن ساعت ۲۴ به سه تا چهار میلیون نفر اجازه رای ندهند. اگر وزیر کشور قوی داشتیم استانداران قوی انتخاب می‌کرد و حوادثی مثل حادثه شیراز یا مشهد که استانداران تسلیم فشار شدند و بر خلاف قانون عمل کردند پیش نمی‌آمد».

درسال‌های گذشته نیز تعدادی از حامیان حسن روحانی از عملکرد وزیر کشور از جمله نحوه انتخاب استانداران و فرمانداران انتقاد کرده‌اند.

آقای رحمانی فضلی از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی رئیس مجلس است. در همین حال برخی از چهره‌های اصلاح طلب از افزایش شمار چهره‌های اصولگرا در کابینه دوازدهم ابراز نگرانی کرده‌اند.

محمدعلی نجفی، مشاور رئیس ‌جمهوری ایران، روز ۱۶ خرداد پیش‌بینی کرده بود که ۵۰ درصد کابینه فعلی تغییر خواهد کرد.

از سوی دیگر الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس، در توئیتر خود خبر داده که ابقای محمدجواد ظریف، بیژن زنگنه، حسن قاضی زاده هاشمی، محمود واعظی، مسعود سلطانی‌فر و حسین دهقان در کابینه دوازدهم قطعی است.

انتصاب وزیران زن از جمله مطالبات مطرح شده درباره کابینه بوده، اما آقای روحانی روز سوم تیر گفته بود که برای انتصاب زنان در «رده بالایی از مدیریت» باید «قدم‌به‌قدم گام ‏برداشت».‏

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates