23.07.2017

۵۶ درصد پاسخ دهندگان یک نظرسنجی در ایران: بنا به تشخیص فردی رای دادیم

بی‌بی‌سی: حدود ۴۰ درصد از رای‌دهندگان به ابراهیم رئیسی و ۳۶ درصد از رای‌دهندگان به حسن روحانی گفته اند نمی‌دانند که آنها اصلاح طلب‌اند، اصول‌گرا هستند یا میانه‌رو/اعتدال‌گرا؟۵۶ درصد شرکت کنندگان در یک نظرسنجی تلفنی که اخیرا در میان رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ماه ایران انجام شده، گفته اند که در آن انتخابات بنا به تشخیص شخصی رای داده اند.

در این پژوهش، که از سوی موسسه نظرسنجی “ایپو” منتشر شده، همچنین ۱۹.۸ درصد، افراد خانواده دور و نزدیک، ۶.۵ درصد تبلیغات و مناظره های نامزدها، ۴.۵ درصد دوستان و همکاران، ۳.۹ درصد “مردم”، ۲.۲ درصد تحصیل‌کردگان و متخصصان، ۱.۹ درصد رسانه ها و ۱.۳ درصد رهبر را ملاک رای دادن خود در انتخابات دانسته اند.

این پاسخ ها، در پاسخ به این پرسش از پاسخ دهندگان مطرح شده که برای رای دادن در انتخابات اخیر روی نظر چه کسانی حساب باز کرده یا به آنها اعتماد کرده‌اند؟

البته به طور طبیعی بسیاری از ۵۶ درصدی که گفته اند بنا بر تشخیص فردی رای داده اند، احتمالا بر مبنای تاثیرپذیری از افراد دیگر، نهادها یا یا رسانه ها به این تشخیص رسیده اند، اما درمجموع، قضاوت شخصی را مهم ترین عامل در رای دادن خود دانسته اند.

بیشتر بخوانید:

در نظرسنجی های تلفنی، درصدی از پاسخ دهندگان ممکن است به دلایل گوناگون نظر واقعی خود را بیان نکنند و در نتیجه در استناد به این نوع نظرسنجی ها، باید مانند نظرسنجی های دیگر، ضریبی را برای خطای احتمالی یا خودسانسوری پاسخ دهندگان در نظر گرفت.

موسسه ایپو اخیرا نظرسنجی جداگانه ای را نیز انجام داده که در آن، از شرکت کنندگان در انتخابات پرسیده شده آیا می‌دانند نامزدی که به او رای داده‌اند، اصلاح‌طلب، اصول‌گرا یا اعتدال‌گرا بوده است؟

در این نظرسنجی، حدود ۴۰ درصد از رای‌دهندگان به ابراهیم رئیسی و ۳۶ درصد از رای‌دهندگان به حسن روحانی گفته اند نمی‌دانند که آنها اصلاح طلب‌اند، اصول‌گرا هستند یا میانه‌رو/اعتدال‌گرا. حتی حدود ۶ درصد از پاسخگویان حسن روحانی را “اصول‌گرا” تشخیص داده‌اند و ۱۵ درصد از آنها ابراهیم رئیسی را “اصلاح‌طلب” قلمداد کرده‌اند.

در مقابل، ۵۲ درصد از رای‌دهندگان به آقای روحانی او را اصلاح طلب یا اعتدال‌گرا/میانه‌رو معرفی کرده و ۳۳ درصد از رای‌دهندگان به آقای رئیسی او را اصول‌گرا دانسته اند.

مرجع تصمیم گیری رای دهندگان حق نشر عکس IPPO

رای سلبی با اثباتی؟

یک نظرسنجی جداگانه ایپو که نتایج آن چند روز پیش منتشر شده، نشان می‌دهد که ۳۸ درصد از رای دهندگان به آقای روحانی به دلایلی چون شایستگی‌های شخصی، سوابق قبلی یا جهت‌گیری‌های سیاسی وی به او رای داده‌اند، در حالی که تنها ۱۵ درصد از رای‌دهندگان به آقای رئیسی گفته اند به همین دلایل به او رای داده‌اند.

از سوی دیگر، ۱۷ درصد از رای‌ دهندگان به ابراهیم رئیسی گفته اند به دلیل این که نمی‌خواسته‌اند به آقای روحانی رای بدهند به ابراهیم رئیسی رای داده‌اند، در حالی که تنها ۵ درصد از رای دهنگان به حسن روحانی گفته اند به خاطر رای ندادن به آقای رئیسی به او رای داده‌اند.

همچنین، وعده‌‌‌های انتخاباتی کاندیدا، درصد بیشتری از مردمی که به آقای رئیسی رای‌ داده‌اند را به خود جلب کرده است (۴۳ درصد) تا کسانی که به آقای روحانی رای داده‌اند (۲۶ درصد).

مطابق همین نظرسنجی، حدود نیمی از کسانی که می‌گویند در انتخابات اردیبهشت ماه به حسن روحانی رای داده‌اند، دلیل رای خود را رضایت از عملکرد او دانسته اند.

بیشتر بخوانید:

از آن میان، یک پنجم بر لزوم دادن فرصتی به رئیس جمهورِ برای به پایان رساندن برنامه‌هایش و یا آشنا بودن او با راه و رسم امور پس از چهار سال تصدی این مقام تاکید کرده اند. یک پنجم دیگر نیز بر موفقیت آقای روحانی در امضای برجام، رفع تحریم‌ها و پرهیز از جنگ به عنوان دلایل رای به او انگشت گذاشته اند.

تنها ۷ درصد از تعبیر “انتخاب بین بد و بدتر” به عنوان دلیل رای دادن به حسن روحانی استفاده کرده اند.

در میان رای‌دهندگان به ابراهیم رئیسی اما، بیشترین افراد (۲۷ درصد) دلیل رای به او را ناموفق بودن آقای روحانی در تحقق وعده‌‌هایش دانسته اند.

به علاوه، یک پنجم (۲۲ درصد) دلایلی چون تلاش آقای رئیسی برای “زدودن فقر” و “مبارزه با نابرابری” را عنوان کرده اند و یک پنجم دیگر، دلایلی چون مبارزه رئیسی با “بی بند و باری” و “بی حجابی”‌ و مانند آن را مهم تر دانسته اند.

نهایت آنکه حدود ۱۲ درصد تاکید کرده اند به خاطر تغییر اوضاع ابراهیم رئیسی را ترجیح داده اند و ۱۰ درصد گفته اند به خاطر پیروی از رهبری به وی رای داده‌اند.

موسسه نظرسنجی ایپو در آمریکا ثبت شده و به مدیریت حسین قاضیان جامعه شناس و پژوهشگر ایرانی فعالیت می کند.

ایپو، اطلاعات بیشتر در مورد روش نظرسنجی های خود و روش انجام آنها در در سایت این موسسه در دسترس قرار داده است.

برچسب‌ها: , , ,
در بخش: انتخاباتی, سیاسی | توسط: خُسن آقا | بازگشت به وبلاگ خُسن آقا

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates