17.04.2013

یحیی آل اسحاق از چهره های اصلی هیئت موتلفه است: اصلاح طلبان چراغ خاموش حرکت می کنند

بی‌بی‌سی: یحیی آل اسحاق از اعضای ائتلاف پنجگانه اصولگرایان کلیک گفته است که نباید اصلاح طلبان را دست کم گرفت٬ زیرا آنها به گفته او “به صورت چراغ خاموش در حال حرکت هستند”.

او گفت: “ساده نگری است اگر دولت را به رغم تمام حرکت هایی که انجام داده نادیده بگیریم. لذا ما اگر می خواهیم موفق شویم باید دست در دست هم دهیم، زیرا با چهار-پنج میلیون رای نمی شود رئیس جمهور شد.”

آقای آل اسحاق گفت که ائتلاف پنجگانه و ائتلاف ۱+۲ جامعتین (جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز) را به عنوان فصل الخطاب معرفی کرده اند.

او گفت: “اگر نتوانستیم خودمان به تعامل مشترک برسیم در انتها هر تصمیمی جامعتین بگیرند مورد قبول است.”

با این حال او گفت که این ائتلاف هنوز با جبهه پایداری که اعضای آن نزدیک به محمد تقی مصباح یزدی هستند٬ ”تعارض جدی” دارد.

یحیی آل اسحاق از چهره های اصلی هیئت موتلفه است و در دومین دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی٬ وزارت بازرگانی را برعهده داشت.
مهرعلیزاده: خاتمی بیاید٬ خیلی از مسائل حل خواهد شد

محسن مهرعلیزاده در سال ۱۳۸۴ نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود

محسن مهرعلیزاده٬ رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت اصلاحات که در سال ۱۳۸۴ خود نامزد ریاست جمهوری بود٬ گفته افرادی انتخاب شده اند که در صورت نامزد نشدن محمد خاتمی٬ از سوی اصلاح طلبان معرفی شوند.

آقای مهرعلیزاده در کلیک گفت و گویی با خبرگزاری مهر گفت که شورای مشورتی اصلاح طلبان متشکل از ۴۶ نفر٬ پنج نفر را به عنوان جایگزین های احتمالی آقای خاتمی انتخاب کرده اند.

او بدون اینکه نامی از کسی ببرد گفت: “واقعیت این است که من و برخی دوستان اصلاح طلب منتظر هستیم تا آقای خاتمی به عنوان گزینه از همه نظر مطلوب برای کشور و اصلاح طلبان در انتخابات حضور پیدا کند که در این صورت خیلی از مسائلی که نگران آن هستیم حل خواهد شد.”
تاکتیک انتخاباتی اصولگرایان

اصولگرایان می‌توانستند یک یا دو نفر را معرفی کنند و آنها را در برابر رقبای اصلاح طلب و حامی دولت قرار دهند، اما این کار را نکردند و بدنبال استراتژی ابهام آفرینی رفتند.

نامعلوم بودن اینکه نامزد اصلی آنها کیست او را از حمله احتمالی مصون می دارد و آسیب پذیریش را کم می‌کند.

تحلیلی از سعید برزین

آقای مهرعلیزاده دلیل تاخیر آقای خاتمی در خصوص اعلام نامزدی اش در انتخابات گفت که آقای خاتمی هنوز به “قطعیت” برای کاندیداتوری در انتخابات آینده نرسیده است و به گفته آقای مهرعلیزاده بر همین اساس قرار است آقای خاتمی در این زمینه اعلام نظر کند.

او گفت که تنها برنامه و اقدامات تجربه شده ۸ ساله دولت آقای خاتمی و اصلاح طلبان است که به گفته او منجر به “استقرار عقلانیت، حاکمیت فکر و اندیشه، برنامه ریزی در عرصه های مختلف به ویژه در خصوص مسائل اقتصادی، قیمت ها، ارزانی ، مهار تورم لجام گسیخته و …” می شود.

تاکنون از طیف اصلاح طلبان کسانی چون محمدرضا عارف٬ معاون اول محمد خاتمی در دومین دوره ریاست جمهوری اش و مصطفی کواکبیان٬ دبیر کل حزب مردمسالاری اعلام کرده اند که خود را برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نامزد خواهند کرد.
متکی: درهای ائتلاف پنجگانه برای اصولگرایان باز است

منوچهر متکی (چپ) هنگامی که در خارج از ایران در ماموریت به سر می برد٬ از سوی محمود احمدی نژاد از وزارت امور خارجه برکنار شد

منوچهر متکی٬ وزیر سابق امور خارجه و یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری٬گفته است که درهای ائتلاف پنجگانه برای همه اصولگرایان باز است.

ائتلاف پنجگانه از پنج چهره شاخص اصولگرایان تشکیل شده که منوچهر متکی٬ محمد حسن ابوترابی فرد٬ محمدرضا باهنر٬ یحیی آل اسحاق و مصطفی پورمحمدی اعضای آن هستند.

آقای متکی کلیک گفته است که از محسن رضایی نیز کتبا برای پیوستن به این ائتلاف دعوت شده و همچنین گفت در صورتیکه علی لاریجانی نیز بخواهد وارد عرصه انتخابات شود می تواند وارد ائتلاف پنجگانه نیز شود.

او گفت که نامزد نهایی این ائتلاف نهایتا در میانه اردیبهشت معرفی می شود و “طی این مدت نظر سنجی توسط منابع معتبر انجام می شود و درنهایت هر کس که رای آوری بیشتری داشته باشد از بین سایر اعضای ائتلاف مشخص خواهد شد.”

آقای متکی گفت: “با این راهکار هر فردی که زمینه مناسبتری برای رای آوردن داشته باشد انتخاب و مورد حمایت دیگران قرار می گیرد و اگر در این سنجش دو نفر رای نزدیک به هم داشته باشند در مرحله بعد نظر سنجی شرکت می کنند و از بین دو نفر در نهایت کاندیداهای واحد ائتلاف مشخص خواهد شد.”
سعیدی کیا: ائتلاف ها زودرس بود

محمد سعیدی کیا در چهار دولت وزیر بوده است

محمد سعیدی کیا٬ وزیر سابق مسکن و از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از ائتلاف اصولگرایان گفت که این ائتلاف ها “زودرس” بوده٬ زیرا به گفته او “ائتلاف موقعی می‌تواند ایجاد شده باشد که کاندیدا‌ها مشخص شده و صلاحیت آن‌ها نیز تایید شده باشد.”

به گزارش کلیک خبرگزاری ایسنا٬ آقای سعیدی کیا در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارد وارد ائتلافی یا حزبی شود تا چهره شناخته‌تری داشته باشد، گفت: “اصل باید شناخت کاندیدا باشد، باید طرز تفکر افراد شناخته شود، باید چگونگی تعامل او با مجلس مشخص باشد، باید مراوداتش با رهبری مشخص باشد.”
این صفحه در طول روز با خبرها و تحلیل های بیشتر به روز می شود

به گفته او حزب برای معرفی کاندیدایش باید سال‌ها فکر داشته باشد و از نظر او چنین حزبی با این تعاریف در ایران وجود ندارد.

او افزود: “کاندیدا باید چگونگی اداره وزارتخانه‌هایش مشخص باشد و باید نظرش در مورد فرهنگ، هنر، سیاست، اجتماع و اقتصاد کشور واضح باشد وگرنه با ائتلاف که نمی‌توان این مسائل را به درستی مشخص کرد.”

آقای سعیدی کیا در دولت های میرحسین موسوی٬ اکبر هاشمی رفسنجانی٬ محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد سابقه وزارت دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates