13.08.2017

فدراسیون ایران جواب فیفا را داد؛ مسعود و احسان محروم نیستند

ایران وایر: فدراسیون فوتبال ایران، پاسخ مهم‌ترین نامه‌ای که طی ۸ سال اخیر از سوی فیفا رسیده بود را آماده کرده است. پس از اظهارات «محمدرضا داورزنی» معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در مورد محرومیت «مسعود شجاعی» و «احسان حاج صفی» به دلیل حضور مقابل تیم مکابی اسرائیل، حساسیت‌هایی در مورد دخالت سیاسیون در ورزش ایران شکل گرفت.

فیفا در نامه خود خطاب به فدراسیون ایران پرسیده بود که آیا دو ملی پوش ایران از تیم ملی محروم شده‌اند و اگر پاسخ این سئوال مثبت است، دلایل فدراسیون را جویا شده بود.

روز شنبه، خبرگزاری «رویترز» از سخن‏گوی فیفا در مورد دخالت سیاست در امور فوتبال ایران سئوال کرده بود. رویترز نامی از این سخن‏گو نیاورده ولی در گزارش خود از قول او نوشته است: «ما در حال‌ حاضر به دقت در حال‌ بررسی کردن موضوع هستیم و از فدراسیون فوتبال ایران خواسته‌ایم تا درباره آن به ما توضیح بدهد. هم اکنون نمی‌خواهیم هیچ اظهار نظری بکنیم و منتظر پاسخ‏ فدراسیون فوتبال ایران خواهیم بود.» همین طور «ورزش سه» در گزارشی پیش بینی کرد که در صورت اثبات این موضوع، نه تنها فوتبال ایران تعلیق خواهد شد که تیم ملی ایران هم جام جهانی روسیه را از دست خواهد داد.

ورزش سه در تحلیل این اخبار نوشته است: «این بیم وجود دارد که به دلیل اینکه داورزنی از نظر سازمانی، عضو وزارت ورزش است و فیفا به دخالت نهادهای بالادستی در فوتبال حساس است، این مساله باعث مشکلاتی برای فوتبال ایران بشود.»

اساس‎نامه فیفا در بند چهارم، به روشنی در مورد مسایل قومی، سیاسی، مذهبی و نژادی توضیح داده است: «تبعیض قائل شدن به هر شکلی علیه کشوری، فردی حقیقی یا گروهی از افراد با در نظر گرفتن اصلیت نژادی، جنسی، معلولیتی، گویشی، مذهبی، سیاسی یا دلایل دیگر، به شدت ممنوع و از طریق اخراج یا تعلیق قابل مجازات است.»

اما امروز در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت پس از وصول نامه رسمی فدراسیون جهانی فوتبال، تسنیم خبر از آماده شدن نامه فدراسیون ایران داده است. تسنیم در گزارش خود نوشته که فدراسیون فوتبال در پاسخ به نامه فیفا اعلام کرده که این دو بازیکن (مسعود شجاعی و احسان حاج صفی) را محروم نکرده است و خبرهای مربوط به این موضوع درست نیست. تسنیم البته در گزارش خود باز هم کدهایی از دخالت دولت در امور فدراسیون فوتبال را داده و نوشته است که «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده است که فدراسیون موضوع یادشده را بررسی می‌کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates