23.08.2017

تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه برای اسرائیل و جهان مشکل آفرین است

رادیوفردا: نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد با انتشار یک ویدیو در مورد اهداف دیدار پیش روی خود با رئیس‌جمهوری روسیه، «تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه» را «یک مشکل برای اسرائیل، منطقه و جهان» توصیف کرد.

به گفته بنیامین نتانیاهو، تثبیت حضور ایران در سوریه نشان‌دهنده «رویه تهاجمی» این کشور است؛ رویه‌ای که بعد از توافق هسته‌ای «کوچک‌ترین تغییری نکرده است».

نخست‌وزیر اسرائیل با بیان اینکه روز چهارشنبه اول شهریور برای دیدار با ولادیمیر پوتین به روسیه می‌رود، افزود که یوسی کهن رئیس موساد، و مئیر بن شبات، مشاور جدید امنیت ملی اسرائیل، او را در سفر به روسیه همراهی خواهند کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو همچنین در روز سه‌شنبه، نشستی با مقامات امنیتی و نظامی اسرائیل در مورد «خطرات حضور ایران در سوریه» برگزار کرد.

رئیس موساد هفته گذشته در گزارشی به دولت اسرائیل گفته بود: تغییرات منطقه «به سود اسرائیل نبوده و هر جا که داعش بیرون رفته، ایران وارد شده است».

نخست‌وزیر اسرائیل پس از دریافت این گزارش گفته بود: اسرائیل برای امنیت خود، «به هر اقدام لازم دست می‌زند».

روزنامه هاآرتص روز سه‌شنبه نوشت: «درخواست مشخص» اسرائیل از آمریکا و روسیه، بیرون رفتن نظامیان ایران و شبه‌نظامیان شیعی از سوریه است.

از سوی دیگر به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آمریکا و روسیه این موضع را رد کرده‌اند.

وبسایت اسرائیلی «والا» گزارش داده بود در مذاکرات روز ۲۷ مرداد میان یوسی کهن، رئیس موساد، با ژنرال هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا، موضع آمریکا در مورد آتش‌بس در جنوب سوریه تغییری نکرد.

آتش‌بس به دست آمده در جنوب سوریه از دو ماه پیش اجرایی شده و کماکان پابرجاست.

مذاکرات روز چهارشنبه میان نتانیاهو – پوتین در بندر سوچی، محل تعطیلات تابستانی رهبر روسیه، ششمین دیدار آنها در دو سال اخیر است؛ پنج ملاقات در روسیه صورت گرفته است.

بنیامین نتانیاهو در سال‌های اخیر بارها با ولادیمیر پوتین در مورد ایران گفت‌وگو کرده است؛ مخالفت با تحویل سامانه دفاع موشکی «اس ۳۰۰» از سوی روسیه به ایران، برجام و نیز مخالفت با «تثبیت جای پای ایران در سوریه» از مسائلی بوده‌اند که نخست‌وزیر اسرائیل در سفرهای گذشته خود به کرملین با رئیس‌جمهوری روسیه مطرح کرده است.

آقای نتانیاهو در آخرین سفر خود گفته بود: در مورد «هماهنگی» میان اسرائیل و روسیه بر سر سوریه گفت‌وگو کرده است و افزوده بود: «ولادیمیر پوتین حرف‌های اسرائیل را قبول کرده است».

این در حالی است که روسیه حامی برجام بوده و معامله فروش سامانه اس- ۳۰۰ به ایران را نیز عملی کرده است.

اما اسرائیل در دوره اخیر تاکید دارد که ایران و عوامل همسو با آن به «یک خطر» در نزدیکی مرزهای سوریه با اسرائیل مبدل شده‌اند.

در این میان، روزنامه «جروزالم پست» روز دوشنبه ۳۰ مرداد در مقاله‌ای با هدف بررسی تاثیر دیدار آقایان نتانیاهو و پوتین بر منطقه، با یادآوری این موضوع که حضور ایران و حتی حزب‌الله در سوریه بنا به درخواست دولت بشار اسد بود، نوشت: منفعت اسرائیل در وجود یک دولت قوی در دمشق است تا سوریه را از یاری ایران و حزب‌الله بی‌نیاز کند.

به نوشته جروزالم پست، همان‌گونه که دیپلمات‌های روسیه تکرار کرده‌اند، بنیامین نتانیاهو نیز در دیدار چهارشنبه همین پیام را بار دیگر از ولادیمیر پوتین خواهد شنید که سوریه نیازمند یک حکومت قوی است تا محتاج ایران و حزب‌الله نباشد.

جروزالم پست افزود: روسیه نگرانی‌های اسرائیل و نیاز به دفاع این کشور از امنیتش را درک می‌کند اما اسرائیل کلانتر منطقه نیست و حق دخالت در امور دیگر کشورها را ندارد و روسیه نیز نمی‌تواند به ایران که دارای حکومت مستقلی است دیکته کند که در منطقه چگونه رفتار کند.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، روز ۲۹ مرداد از ایران و حزب‌الله برای ایستادگی در کنار این کشور در شش سال و نیم جنگ داخلی این کشور تقدیر کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates