26.08.2017

محسن هاشمی از احتمال انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران خبر داد

بی‌بی‌سی: محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفته است اگر وزارت کشور ایران حکم شهرداری محمدعلی نجفی را ابلاغ نکند، فردی برای سرپرستی شهرداری انتخاب خواهد شد.

آقای هاشمی به خبرنگاران گفته است هنوز حکم شهرداری آقای نجفی از سوی وزارت کشور ابلاغ نشده است.

او گفته است با وزارت کشور ایران در این باره تماس خواهد گرفت.

پیش از این گفته می‌شد با صدور حکم برای آقای نجفی، او از امروز شنبه ۴ شهریور فعالیت‌های خود را آغاز خواهد کرد. دلیلی برای این تاخیر عنوان نشده است.

خبرگزاری ایلنا گزارش داده که آقای نجفی به خبرنگاران گفته است “حکم من هنوز رسما از سوی وزارت کشور ابلاغ نشده است در نتیجه هنوز رسما شهردار تهران نیستم.”

او گفته است تا زمانی که این حکم امضا و صادر نشود به شهرداری نمی‌رود اما در خارج از شهرداری به جلسات خود ادامه می‌دهد.

پخش این فایل در دستگاه شما پشتیبانی نمی شود.
محمدعلی نجفی شهردار جدید تهران کیست؟

آقای نجفی گفته است مشغول انجام کارهای مقدماتی مانند برگزاری جلسات با مدیران و معاونت‌های شهرداری است.

محسن هاشمی گفته است در صورتی که تا فردا (یکشنبه) حکم آقای نجفی ابلاغ نشود، برای شهرداری تهران سرپرست انتخاب خواهد شد. او گفته است در این مورد در باره گزینه‌های مختلفی بحث شده است.

طبق قانون شوراها، وزیر کشور و استانداران موظف هستند حکم شهردار معرفی شده از سوی شورای شهر را ظرف مدت ده روز صادر کنند.
تحلیل حسین باستانی:

بعد از انتخاب شهردار با رای اعضای شورای شهر، حکم رسمی او باید از سوی وزارت کشور صادر شود. اما در این میان، دستگاه اطلاعاتی هم باید صلاحیت شهردار تهران را تایید کند.

بر مبنای همین قاعده بود که در سال ۱۳۸۲، عدم تایید صلاحیت محمود احمدی نژاد از سوی وزارت اطلاعات دولت محمد خاتمی، باعث شد تا صدور حکم او ۴۵ روز به تاخیر بیفتد. تاخیری که ظاهرا ریشه در اتهام درگیری آقای احمدی نژاد در یک پرونده نفتی در زمان تصدی استانداری اردبیل داشت اما در نهایت، با رایزنی های حکومتی، حکم شهرداری او صادر شد.

با توجه به اینکه پس از تاسیس “سازمان اطلاعات سپاه” در سال ۱۳۸۸، این سازمان هم -در کنار وزارت اطلاعات-به عنوان یکی از دو نهاد اطلاعاتی رسمی کشور موجودیت یافته، کاملا مشخص نیست که تصمیمات آن، در سازوکار تایید صلاحیت شهردار چگونه تاثیر می گذارد؟

این پرسش از آنجا اهمیت دارد که محمدعلی نجفی، اولین شهردار تهران است که نخستین نوبت انتصابش به این سِمت، پس از تاسیس سازمان اطلاعات سپاه بوده (محمدباقر قالیباف شهردار قبلی، نخستین بار در سال ۱۳۸۴ به این سمت انتخاب شد). به طور مشخص، اکنون سوال این است که آیا اکنون تایید صلاحیت شهردار تهران، مانند گذشته با وزارت اطلاعات است که بخشی از دولت محسوب می شود یا اینکه سازمان اطلاعات سپاه هم باید صلاحیت شهردار را جداگانه تایید کند؟

در صورت دوم، قاعدتا تایید صلاحیت امنیتی محمدعلی نجفی، که از سوی اصولگرایان مخالف دولت متهم به “همراهی با فتنه” بعد از انتخابات ۱۳۸۸ بوده، با دشواری های جدی تری مواجه خواهد بود. همان اصولگرایانی که در زمان پیشنهاد آقای نجفی برای وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۲ هم، مانع از رای اعتماد مجلس نهم به او شده بودند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates