17.04.2013

آیا میان دولت و جبهه پایداری، ائتلاف پنهان انتخاباتی در جریان است؟

رادیوفرانسه: اخیراً گروهی از اعضای وابسته به جبهه پایداری با انتشار نامه‌ای خطاب به رهبر این جبهه، آیت‌الله مصباح یزدی، خواهان راهنمائی وی برای انتخاب یک کاندیدای اصلح شده‌اند. مفسران اعتقاد دارند که این نامه از بده‌ وبستان‌های پشت پرده این جریان سیاسی با دولت پرده برمیدارد.

به نوشته مطبوعات، انتشار نامه ٧٧٥ نفر از همفکران جبهه پایداری به رهبر معنوی این گروه سیاسی یعنی آیت‌الله مصباح‌یزدی، موجب شده است که تمایل تاکنون پنهان مانده لااقل بخشی از این تشکیلات به کاندیداتوری یکی از نزدیکان احمدی نژاد برملا گردد.

مطبوعات نوشته‌اند که در تشریح کاندیدای اصلح خود، امضاء کنندگان این نامه نشانه‌هائی داده‌اند که با غلامحسین الهام سخنگوی دولت نهم تطابق دارد.
در این نامه واژه جریان «فتنه» معنا دار و اصیل تفسیر شده، ولی نویسنگان نامه جریان موسوم به «انحرافی» را که معمولاً به اطرافیان رئیس جمهوری اطلاق می شود، واژه ای «جعلی» توصیف کرده اند.
امضاء کنندگان این نامه از آیت الله مصباح‌یزدی خواسته‌اند که برای یافتن کاندیدا به آنها کمک کند.

روزنامه تهران امروز- وابسته به قالیباف، با انتشار این نامه آنرا مقدمه سازی برای یک بده بستان سیاسی انتخاباتی بین دولت و جبهه پایداری تفسیر کرد.
بروایت این نشریه، انتشار این نامه در روزنامه ایران- ارگان دولت، با تیتر «پیام روشن یک نامه» دلیل آشکار آغاز این بده و بستان است.

البته بنظر می‌رسد که در درون جبهه پایداری تفاوت نظرهائی وجود دارد و تمایل نزدیکی با دولت در جریان انتخابات شامل همه گرایش‌ها نمی شود.

صادق محصولی- یکی از رهبران جبهه پایداری، طی سخنانی مدعی شد که این نامه را نویسندگان آن «بنا بر تشخیص خود» به مصباح نوشته اند. او در جای دیگری از سخنانش گفت که این نامه ناخواسته منتشر شده است.

در هرحال بنظر می رسد که هر نوع تفاهم احتمالی در میان نیروهای این دو جریان سیاسی نمی تواند شامل رحیم مشائی شود ، چرا که “پایداری” و شخص مصباح از وی حذر می کنند.

روز گذشته، بهمن شریف زاده- روحانی حامی مشائی، در مصاحبه با سایت” آرمان”، در پاسخ به این سئوال که حمایت احمدی نژاد از مشائی باعث نمی شود که وی از حامی اصلی خود آیت الله مصباح دور شود؟ پاسخ داد که مگر پایگاه آقای مصباح در میان مردم چقدر است؟ رأی احمدی نژاد از مردم بود نه از حمایت آیت‌الله مصباح یزدی. شریف زاده مدعی شد که احمدی نژاد رأی بالائی آورده است و این رأی به وساطت آیت‌الله مصباح نبوده است.

گفتگو با عبدالرضا تاجیک

در گفتگوئی با عبدالرضا تاجیک- روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی در پاریس، وی اساساً فکر نمی‌کند که تفاهم و یا عدم تفاهم میان این دو جریان سیاسی یعنی جبهه پایداری و هواداران دولت نقش تعیین کننده‌ای در انتخابات ریاست جمهوری آینده داشته باشد.

با این حال وی می گوید، با توجه به این که جبهه پایداری با شکل‌گیری دولت احمدی نژاد بوجود آمده است، در نتیجه اعضا و حامیان این جریان با دولت نزدیکی‌های زیادی دارند و سعی خواهند کرد از این طریق منافع مشترکی را کسب کنند.

او البته درباره انتخاب غلامحسین الهام بعنوان کاندیدای این دو جریان بدبین است و می گوید کسی نمی تواند روی این گزینه حساب کند چونکه وی قادر نیست برای کسی رأی جمع کند.
به این گفتگو گوش کنید.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates