04.09.2017

132 نفر به خاطر همراه داشتن موادمخدر از حج امسال بازماندند

ت نیوز: 132 نفر به خاطر همراه داشتن موادمخدر از حج امسال بازماندند/هيچ زائري درعربستان دستگير نشده است
بزرگنمايي:

بانو نیوز – معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه امسال از ابتدای اعزام حجاج کشور به سرزمین وحی تاکنون 132 نفر به خاطر داشتن مواد مخدر از سفر بازمانده‌اند، گفت: بازماندگان از سفر در صورت ترک اعتیاد خود و تعهد مبنی بر عدم همراه داشتن مواد مخدر، می‌توانند سال آینده به حج اعزام شوند.

به گزارش ایسنا، اسدالله هادی‌نژاد گفت: به منظور حفظ شان و صیانت از حجاج عزیز کشورمان که عازم سرزمین وحی شدند و جلوگیری از خروج مواد مخدر توسط تعداد معدودی از زائران معتاد و مسن و نهایتاً حفاظت از جایگاه نظام مقدس ج.ا.ایران، ستاد مبارزه با مواد مخدر از سال 87 اقدام به برگزاری جلسات متعدد نمود تا از حمل مواد مخدر به عربستان و دستگیری زائران کشورمان جلوگیری کند.
وی افزود: عدم دستگیری حتی یک نفر از زائران کشورمان در عربستان به جرم حمل مواد مخدر طی سنوات گذشته از نتایج اقدامات صورت پذیرفته است و این توفیق حاصل تلاش‌های عزیزان نیروی انتظامی، شرکت فرودگاه‌های کشور، سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری، دادستانی کل کشور، سپاه فرودگاه و دبیرخانه ستاد بوده است.
هادی‌نژاد به اقدامات صورت گرفته توسط معاونت مقابله با عرضه ستاد اشاره کرد و گفت: ابلاغ دستورالعمل صیانت از شان و منزلت زائران حج تمتع سال 96 و تاکید بر رعایت دقیق مفاد آن به استان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله پلیس فرودگاه‌ها، سازمان حج و زیارت و دادستانی کشور و تشکیل کمیسیون بررسی و تجدید نظر در اعزام زائران بازمانده از سفر، تلاش در جهت ایجاد وحدت رویه توسط دستگاه قضائی در برخورد با حاملین متادون در همان کمیسیون و هماهنگی و ارائه رهنمودهای لازم به کارشناسان مقابله با عرضه استان‌ها به منظور رفع مشکلات اعلامی از سوی آنان از جمله این اقدامات بود.
معاون مقابله با عرضه ستاد همچنین در ادامه؛ برگزاری جلسه هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط و ابلاغ دستورالعمل ستاد جهت اجرا، انجام تبلیغات هشدار دهنده در برنامه‌های رادیویی به صورت زنده توسط برخی شوراها، برپایی نمایشگاه آگاه‌سازی جهت زائران خانه خدا در محل برگزاری همایش توجیهی حج استان، پیگیری طرح موضوع عدم حمل مواد مخدر توسط زائران در جلسات توجیهی کاروان‌ها، تهیه و نصب بنر، پلاکارد و تراکت‌های هشداردهنده در محل فرودگاه را از اهم اقدامات شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌ها برشمرد.
هادی‌نژاد با بیان اینکه عملیات حج سال 96 در 20 ایستگاه پروازی از تاریخ پنجم مرداد ماه شروع شد و تا چهارم شهریور ماه جاری پایان یافت؛ گفت: از ابتدای اعزام حجاج کشورمان به سرزمین وحی تاکنون 132 نفر به خاطر داشتن مواد مخدر از سفر بازمانده‌اند.
وی به بیشترین میزان دستگیری‌ها در 5 ایستگاه پروازی حج اشاره و تصریح کرد: 58 نفر از این افراد حامل مواد مخدر در ایستگاه پروازی مشهد، 18 نفر در ایستگاه پروازی امام خمینی، 16 نفر در ایستگاه پروازی کرمان، 15 نفر در ایستگاه پروازی گرگان و 9 نفر در ایستگاه پروازی اصفهان بودند که قبل از اعزام شناسایی شده و از خروج آنان به عربستان ممانعت شد.
معاون دبیرکل ستاد با بیان اینکه در ایستگاه‌های پروازی شیراز، ساری، اهواز و تبریز به ترتیب 4 ، 3 ، 3 و 2 نفر دستگیر شده‌اند، گفت: در ایستگاه‌های پروازی کرمانشاه، یزد و زنجان و همدان نیز هر کدام یک نفر دستگیر شده‌اند.
هادی نژاد بیان کرد: از ابتدای حج جمعاً مقدار 1064.50 گرم انواع مواد مخدر و 1803 عدد قرص متادون از 132 نفر دستگیر شده‌ها (92 نفر مرد و 40 نفر زن) کشف شده که این مقدار کشفیات از بین 74 هزار و 215 زائری صورت گرفته که با 284 پرواز عازم حج بوده‌اند.
به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، وی با بیان اینکه میزان کشفیات و دستگیری‌های امسال در مقایسه با سال 1394، به ترتیب 165 درصد و 30 درصد افزایش داشته است، گفت: تعداد زائران تا این زمان نسبت به دو سال گذشته 16 درصد افزایش داشته است و میانگین دستگیری‌ها نیز نسبت به 2 سال گذشته کاهش داشته است به طوریکه در سال 94 به طور متوسط به ازای هر 746 نفر زائر، یک نفر دستگیر شده است و در سال‌جاری به طور متوسط به ازای هر 562 نفر زائر، یک نفر دستگیر شده است.
این مقام مسئول در ستاد بیان کرد: میانگین کشفیات مواد مخدر نیز از 16 گرم به ازای هر نفر دستگیری در سال 94 به 18 گرم در سال‌جاری افزایش یافته است.
هادی‌نژاد گفت: همچنین فرودگاه‌های مشهد و گرگان در بین 20 ایستگاه پروازی از نظر میزان مواد مکشوفه با بیش از 94 درصد، بیشترین کشفیات را به خود اختصاص داده‌اند و از نظر تعداد دستگیری، فرودگاه‌های‌ مشهد به تنهایی با 44 درصد، امام خمینی و کرمان جمعاً با 70 درصد در رتبه اول تعداد دستگیری‌ها قرار دارند.
وی افزود: متأسفانه با وجود آموزش‌های پیش از اعزام حجاج برخی افراد به این هشدارها توجه نکرده و خود و همراهان از سفر معنوی به حج بازماندند اما تلاش‌های شبانه‌روزی پلیس فرودگاه‌ها و پیگیری‌های مجدانه دبیران و کارشناسان شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌ها باعث شد که حتی یک نفر از زائران کشورمان در عربستان دستگیر نشوند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates