18.04.2013

گزارش خبرگزاری دولت از نابودی کشاورزی ورامین بر اثر حفر چاه در باغ‌های پسته لاریجانی‌ها

تقاطع: ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت با انتشار گزارشی از نابودی و خشک شدن زمین‌های کشاورزی ورامین به خاطر حفر ۷۲ حلقه چاه برای چند باغ پسته‌ی مشخص خبر داده است. این خبرگزاری، صاحب این باغ‌های پسته را آقای «ل» معرفی کرده که به نظر می‌رسد یکی از برادران لاریجانی باشد.

بنا بر این گزارش شهرستان ورامین با ۸۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی یک قطب کشاورزی استان تهران و از مناطق کشاورزی مطرح در کشور است اما به دلیل کمبود آب تنها نیمی از اراضی منطقه زیر کشت می‌رود در این وضع سودجویانی هم هستند که این نیم کاسه حق آبه کشاورزان بومی را به شکم چاه‌های عمیق شخصی خود می‌مکند.

کشاورزان ورامینی به خبرگزاری ایرنا گفته‌اند که باغ‌های پسته‌ای که در منطقه سالاریه و سیاه کوه به نام باغ آقای «ˈل»ˈ احداث شده تاثیر بسیار زیادی بر روی کشاورزی شهرستان ورامین داشته و مشکلات عدیده‌ای برای کشاورزان این منطقه به وجود آورده است. برخی از این کشاورزان نیز گفته‌اند که چاه‌های حفرشده در این باغ‌ها، کشاورزی آنان را به نابودی کشانده و زمین‌های زراعی را خشک کرده است.

محمد النچری یکی از این زارعان به این خبرگزاری گفته است که برای آبیاری این باغات پسته بیش از ۷۲ حلقه چاه حفر کرده‌اند که این چاه‌ها تمامی آب‌های زیرزمینی را جذب کرده و باعث افت شدید سطح آب چاه‌های بالا دست شده است. این کشاورز ورامینی افزوده است که این چاه‌ها همگی در یک مسیر قرار دارند و تمامی آب‌های زیرزمینی این منطقه را برای آبیاری بیش از پنج هزار هکتار باغ پسته‌ای که در اراضی ملی احداث نموده‌اند استحصال می‌کنند.

یکی دیگر از کشاورزان نیز به ایرنا گفته است که یک فرد عادی به هیچ عنوان نمی‌تواند مجوز حفر چاه به خصوص در این منطقه کم‌آب را اخذ کند ولی به راحتی صاحبان این باغ‌های وسیع، تعداد بسیار زیادی چاه آب حفر کرده و آب‌هایی را که به کشاورزان ورامینی تعلق دارد، استحصال می‌کنند.

این نخستین بار نیست که زمین‌های زراعی برادران لاریجانی در ورامین خبرساز می‌شود. در آخرین روزهای خرداد ماه سال ۱۳۹۱، سایت بامدادخبر با انتشار اسنادی محرمانه از تصرفات محمدجواد لاریجانی در اراضی طبیعی حومه ورامین پرده برداشته بود. در این نامه‌ها به تصرف بیش از ۳۴۲ هکتار اراضی ملی در حاشیه ورامین، حفر چندین حلقه چاه غیر مجاز در این منطقه، نگه‌داری بیش از ۹۰۰ راس گوسفند و ۲۰۰ نفر شتر به صورت غیرقانونی در دامداری‌های احداث شده در اراضی تصرفی توسط محمدجواد لاریجانی اشاره شده بود.

از سوی دیگر محمدجواد لاریجانی در نامه‌های متعددی به مسوولان وقت از جمله وزیر جهاد کشاورزی سعی در آزادسازی و ثبت سند این اراضی را دارد. این در حالی است که بر اساس اسناد منتشر شده محمدجواد لاریجانی چندین بار مورد پیگرد قضایی قرار گرفته است اما در تمامی پرونده‌ها و با وجود ادله لازم، عدم پیگرد صادر یا پرونده مفتوح‌‌‌ رها شده است.

در برگه‌ی دیگری نیز به تصرف اراضی حومه ورامین توسط صادق لاریجانی اشاره شده است، که در آن زمان عضو شورای نگهبان بوده و هم اکنون ریاست قوه قضاییه را بر عهده دارد.

انتشار این اسناد، واکنش‌های متعددی را در فضای رسانه‌ای ایران به دنبال داشت. از جمله صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی تاکید کرد که به این پرونده بدون هیچ اغماضی رسیدگی خواهد شد هرچند که با گذشت نزدیک به یک سال از انتشار این اسناد، هنوز خبری از نتیجه‌ی این رسیدگی منتشر نشده است.

گزارش کامل سایت بامدادخبر از اسناد محرمانه زمین‌خواری برادران لاریجانی را بخوانید.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates