12.10.2017

کردها جاده موصل را بستند؛ خبرهای ضد و نقیض در مورد «عملیات کرکوک»

رادیوفردا: یک مقام ارشد نظامی اقلیم کردستان عراق خبر داد که پیشمرگ‌های کرد روز پنج‌شنبه بیستم مهر «در واکنش به تحرکات نظامی عراق» دو جاده اصلی بین منطقه خود و شهر موصل را که در دست نیروهای دولتی است، مسدود کرده‌اند.

این مقام ارشد که نام او ذکر نشده به خبرگزاری فرانسه گفت: «پس از آن‌که در خط مقدم جبهه پیشمرگ‌ها، افزایش استقرار نیروهای عراقی را مشاهده کردیم، به عنوان یک تدبیر احتیاطی، روز پنج‌شنبه دو جاده اصلی اربیل و دهوک به سمت موصل را با خاکریزهای شنی بستیم.»

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که حکومت اقلیم کردستان شامگاه چهارشنبه از تدارکات و «آماده شدن» نیروهای دولت مرکزی و حشدالشعبی (بسیج مردمی) عراق برای حمله به نیروهای کُرد از جنوب غرب کرکوک و شمال موصل خبر داد.

این در حالی است که از سوی دیگر به نوشته خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی ارتش عراق برنامه‌ریزی برای حمله به نیروهای کُرد را انکار کرده است.

به گفته این سخنگو، قصد نیروهای عراقی از آمادگی و تدارکات تنها حمله به شبه‌نظامیان داعش «در منطقه مرزی غرب عراق» در نزدیکی سوریه است.

این خبر کمتر از دو هفته پس از آن منتشر می‌شود که یک مقام اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه، ۱۰ مهرماه، گفت که نیروهای نظامی ایرانی و عراقی رزمایش نظامی مشترکی در نزدیکی‌های مرزهای این اقلیم آغاز کرده‌اند.

در پی انجام همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان تنش میان بغداد از یک سو و اربیل، پایتخت اقلیم، از سوی دیگر روز به روز افزایش یافته است.

کمیسیون عالی همه‌پرسی و انتخابات اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه، پنجم مهر، اعلام کرد که بیش از ۹۲ درصد از افراد واجد شرایط رای دادن در همه‌پرسی هفته گذشته به استقلال کردستان عراق رای مثبت دادند.

اما برگزاری این همه‌پرسی خشم عراق، ترکیه و ایران را به همراه داشت و حیدرالعبادی، نحست‌ وزیر عراق، گفت که آن را به رسمیت نمی‌شناسد و خواستار ملغی کردن نتیجه شده است.

در این میان شهر کرکوک در شمال عراق شهری نفت‌خیز است و از اهمیتی راهبردی برای کشور عراق برخوردار است؛ از سوی دیگر کردها این شهر را از آن خود می‌دانند و همه‌پرسی استقلال در این شهر نیز برگزار شد.

حال اقلیم کردستان می‌گوید که نیروهای عراقی دولتی و غیردولتی در حال آماده شدن برای نبرد با نیروهای کرد هستند.

شورای امنیت این منطقه خودمختار در توئیتی که به گفته رویترز یک مقام دولتی آن را تایید کرده است روز چهارشنبه نوشت: «ما در حال دریافت پیام‌های خطرناکی هستیم مبنی بر این که نیروهای عراقی اعم از نیروهای فدرال و حشدالشعبی برای حمله‌ای بزرگ به کردستان آماده می‌شوند.»

در حالی که حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، هفته گذشته گفته بود که دولتش در تلاش است از هر گونه برخورد با کردها اجتناب کند، آن طور که رویترز در گزارش خود می‌گوید، رهبران حشدالشعبی مکرراً تهدید کرده‌اند که کردها را از کرکوک بیرون خواهند کرد.

در پاسخ به توئیت اقلیم کردستان، یک سخنگوی ارتش عراق گفت: «ما برای نبرد در القیم آماده می‌شویم، ما به دنبال هیچ مواجهه‌ای نیستیم جز با داعش.»

منطقه پیرامون نقطه مرزی القیم در غرب عراق آخرین منطقه‌ای است که هنوز در کنترل شبه‌نظامیان داعش یا همان گروه حکومت اسلامی است.

در پی انجام همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان، سه کشور عراق و ایران و ترکیه به طور مداوم از تحریم و «اقدامات تلافی‌جویانه» حرف زده‌اند.

در همین زمینه در بازگشت از سفر یک روزه به ایران، رئیس جمهور ترکیه روز پنج‌شنبه، ۱۳ مهرماه، خبر داده بود که کشورش به همراه ایران و عراق در مورد بستن شیرهای نفت شمال عراق به روی کردستان تصمیم خواهد گرفت.

در همین راستا، خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه خبر داد که ترکیه اعلام کرده که در هماهنگی با دولت‌های عراق و ایران، گذرگاه‌های مرزی خود با شمال عراق را تدریجاً خواهد بست.

بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه، قرار است روز یک‌شنبه برای بحث در مورد مسائل منطقه‌ای راهی بغداد شده و با همتای عراقی خود حیدر العبادی دیدار کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates