16.10.2017

پیشمرگه‌های کرد راه نیروهای عراقی به چاه‌های نفت کرکوک را بستند

صدای آمریکا: با رد هشدار بغداد مبنی بر عقب نشینی از راه استراتژیک جنوب کرکوک توسط پیشمرگه‌های کرد، بحران همه‌پرسی استقلال کردستان عراق وارد مرحله تازه‌ای شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز همزمان با ورود قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران به اقلیم کردستان برای گفتگو با مقام‌های اقلیم، رهبران کرد هشدار پیشین دولت عراق را رد کردند و حاضر نشدند به درخواست بغداد نتیجه همه پرسی را لغو کنند تا گفتگوها میان دو طرف برای حل بحران آغاز شود.

در همه پرسی ماه پیش ۹۳ درصد رای دهندگان از استقلال کردستان عراق پشتیبانی کردند.

رهبران کرد در نشستی شهر دوکان بر پیشنهاد خود دایر بر حل بحران ازراه مسالمت آمیز زیر نظر ناظران بین‌المللی تاکید کردند.

در این نشست، مسعود بارزانی رئیس جمهوری اقلیم کردستان عرق، فواد معصوم رئیس جمهوری عراق، و هیرو طالبانی همسر جلال طالبانی – رئیس جمهوری پیشین عراق که به تازگی درگذشت – حضور داشتند. رهبران اقلیم همچنین آنچه را تهدید نظامی بغداد خواندند، رد کردند و گفتند آماده دفاع از سرزمین در برابر هر نوع حمله‌ای هستند.

بسیج مردمی عراق یا حشدالشعبی، شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران، تا نیمه شب یکشنبه ۲۳ مهر به نیروهای کرد مهلت دادند از مواضع خود از تقاطع مکتب خالد عقب نشینی کنند. علی الحسینی سخنگوی حشدالشعبی به رویترز گفته است با پایان مهلت، نشانه‌ای از عقب نشینی مشاهده نشده است.

پیشمرگه‌ها در شمال این تقاطع یک پایگاه هوایی و نیز میدان غنی نفتی بای حسن را در اختیار دارند.

در سال ۲۰۱۴ پس از آنکه نیروهای عراقی از رویارویی با داعش در کرکوک، سرباز زدند، نیروهای پیشمرگه کرد وارد منطقه شدند و از چاههای نفت در برابر حمله داعش دفاع کردند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates