07.11.2017

ماجراي قتل و آتش زدن صادق برمکی؛ پرونده در دسترس نيست

ایران وایر: بیش از 40 روز از مرگ «صادق برمکی»، جوان 19 ساله مهابادی که به دست دوستانش با ساطور به قتل رسید و پیکرش سوزانده شد، می‌گذرد. خانواده صادق هنوز با این مصیبت بزرگ کنار نیامده‌اند.
یکی از نزدیکان خانواده برمکی به «ایران وایر» می‌گوید: «همه درد و مصیبت این داغ یک طرف، موضوع دیگری که در این چند وقت اخیر خانواده صادق را واقعا رنجانده، برخورد مسوولان قضایی بوده است. بیش تر از 40 روز از قتل صادق می‌گذرد اما هنوز وکیل پرونده اجازه نیافته پرونده را مطالعه و به اعترافات قاتلان دسترسی پیدا کند.»

صادق برمکی سی‌ام شهریور ماه امسال با دوستانش برای تفریح به خارج از شهر می‌رود اما سه روز بعد جسد سوزانده شده او در بیابان‌های اطراف روستای «کهریز»، از توابع شهرستان مهاباد پیدا می‌شود.

دوستان صمیمی صادق ابتدا او را بی هوش می‌کنند، بعد با ضربات ساطور او را از پای در می آورند و دست آخر بدن نیمه‌جانش را آتش می‌زنند. آن‌ها از مراحل کشتن و سوزاندن رفیق‌ خود فیلم می‌گیرند و با جنازه در حال سوختن او عکس سلفی می‌اندازند. این فیلم‌ها به سرعت در فضای مجازی منتشر شدند و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دادند.

یک از نزدیکان خانواده برمکی می‌گوید: «انتظار این بود که این پرونده مهم خیلی زود بررسی و حکم قاتلانی که این عمل دل خراش را انجام دادند، بلافاصله صادر شود ولی الان یک ماه است که هر هفته وکیل پرونده از تهران به مهاباد می‌آید اما به او اجازه دسترسی به پرونده را نمی‌دهند. می‌گویند پرونده حساس است و تحقیقات باید محرمانه بماند یا می‌گویند منتظر جواب پزشکی قانونی هستیم و هربار یک بهانه‌ای می‌آورند.»

هفته گذشته پدر و عموی صادق برمکی همراه وکیل خود به ارومیه رفته‌ و به دادگستری کل استان مراجعه کرده‌اند: «آن جا توضیح داده‌اند که پرونده به آن‌ها داده نمی‌شود و خواهش کرده‌اند دستوری در این مورد داده شود اما یکی از مسوولان گفته است اصلا از جریان پرونده با خبر نیست و موضوع باید از دادگستری شهرستان مهاباد پی گیری شود. مگر می‌شود مسوولان دادگستری استان از پرونده به این مهمی که همه داستان آن را شنیده‌اند، خبر نداشته باشند؟»

پدر و عموی صادق به دادگستری مهاباد هم برای چندمین بار مراجعه کرده‌اند اما بازپرس پرونده نه تنها جوابی نداده بلکه وکیل را تهدید کرده است که اگر «شلوغ‌بازی» درآورد، او را بازداشت می‌کند!

همین موضوع باعث می‌شود در مراسم چهلم صادق برمکی تجمعی در اعتراض به روند رسيدگی به این پرونده برگزار شود. مردم با پلاکاردهایی که در کنار عکس صادق در دست داشتند، خواستار اجرای اشد مجازات برای قاتلان این پرونده بودند.

یکی از نزدیکان خانواده برمكی می‌گوید: «اولین پنج شنبه بعد از این اتفاق قرار بود مردم جلوی دادگستری شهرستان مهاباد تجمع سکوت برگزار کنند و از مسوولان بخواهند که هرچه زودتر حکم قصاص قاتلان را اجرا کنند.»

اما مسوولان شهرستان مهاباد از خانواده صادق می‌خواهند که از برگزاری این تجمع جلوگیری و مردم را به آرامش دعوت کنند: «دو روز قبل از برگزاری این تجمع، مسوولان شهرستان، از جمله امام جمعه به منزل پدر صادق رفتند و از او خواستند که مردم را به آرامش دعوت و از ایجاد خشونت جلوگیری کند.»

همین می‌شود که ویدیویی از پدر صادق در شبکه محلی مهاباد پخش می‌شود که مردم را از حضور در تجمع منع و آن‌‌ها را به سکوت و حفظ آرامش دعوت کرده است: «موقعیت شهرستان ما این طور است که در تجمع‌ها گاهی افراد فرصت‌طلب حضور پیدا می‌کنند و اغتشاش ایجاد می‌‌شود. مسوولان هم می‌ترسیدند قضیه هتل مهاباد تکرار شود.»

اشاره او به آتش زدن هتل «تارا» مهاباد توسط مردم این شهرستان است. اردیبهشت ماه 94 دختری از طبقه چهارم این هتل سقوط کرد. او میهمان دار هتل بود. منابع غیررسمی گفته بودند مرگ این دختر برای فرار از تجاوز توسط یک مأمور امنیتی بوده است. مردم خشمگین مهاباد مقابل این هتل تجمع کردند و با پرتاب اشیا به سمت هتل و در نهایت آتش زدن ساختمان، خشم‌ خود را نشان دادند: «خانواده صادق نمی‌خواستند آن طور تجمعی برگزار شود. می‌خواستند در سکوت خواسته آن ها مطرح شود؛ مثل همین تجمعی که روز چهلم برگزار کردند.»

در این مدت چهل و چند روز شایعات زیادی در شهرستان مهاباد پیرامون قتل صادق شکل گرفته است: «خانواده قاتلان طوری وانمود می‌کنند که خانواده صادق پول گرفته و از خون بچه‌ خود گذشته‌اند.»

پدر و مادر صادق دو روز پیش نامه‌ای در اختیار رسانه‌ها قرار دادند و با اشاره به این شایعه، در بخشی از آن نوشتند: «پول که سهل است، اگر رگ گردن‏مان برود، به هیچ عنوان به قاتلین صادق رحم نمی‌کنیم.»

به گفته این منبع نزدیک به خانواده برمکی، شایعات دیگری هم وجود دارد: «مردم حرف های مختلف می‌زنند؛ می‌گویند “دانیال” (یکی از دوستان صادق که در قتل او شرکت داشته) بسیجی است و خانواده‌اش هم با بسیج ارتباط دارند و به خاطر همین اجازه دسترسی به پرونده را نمی‌دهند. یا می‌گویند با پول مسوولان پرونده را خریده‌اند. صحت هیچ کدام از این حرف‌ها برای خانواده صادق روشن نیست اما فکر آن‌ها را خراب می‌کند.»

خانواده صادق هنوز از انگیزه قاتلان برای قتل پسرشان خبر ندارند اما یک موضوع را به خوبی می‌دانند: «خانواده قاتلان سعی دارند بگویند موضوع ناموسی بوده است در حالی که اصلا این طور نیست. ناموس، خواهر، مادر و همسر می‌شود. در جایی از فیلم هم که اسم دختری به نام «کیمیا» وسط می‌آید. کیمیا دوست دختر دانیال است و ما حدس می‌زنیم وقتی دانیال و دیگر دوستانش به فرقه‌های شیطان پرستی پیوسته‌اند، صادق موضوع را به کیمیا گفته و حالا دانیال انتقام گرفته است.»

رسانه‌های وابسته به حکومت از ابتدا موضوع شیطان پرستی قاتلان این پرونده را مطرح کردند. البته بسیاری از قتل‌های فجیع در این‌سال‌ها از سوی این رسانه‌ها به موضوع شیطان پرستی ربط داده شده اند اما خانواده دانیال تا اندازه‌ای این موضوع را باور دارند: «دانیال در فیلم به صادق می‌گوید به جهنم من خوش آمدی و یک تََتوی مثلث یک چشمی روی دستش حک شده است.»

او تاکید می‌کند صادق خودش با هیچ دختری ارتباط نداشته اما پس از مرگ او، دختری در اینستاگرام خودش را دوست دختر و عشق صادق معرفی کرده است: «به خاطر جمع کردن فالوئر، مردم دست به کارهای عجیبی می‌زنند وگرنه ما مطمئن هستیم که صادق دوست دختری نداشت.»

خانواده صادق برمکی این روزها در برزخ شایعات زندگی می‌کنند و از این که خون فرزندشان پایمال شود، وحشت دارند: «صادق به طور کامل سوخته بود. آن‌ها جسد فرزندشان را از دسته کلید، انگشتر و انگشتان پایش شناخته‌اند. دست آخر برای اطمینان، چون صادق پایش شکسته بود و پلاتین داشت، در پزشکی قانونی پا را باز کردند و پلاتین را که دیدند، مطمئن شدند خود صادق است. حالا نباید بفهمند چرا و چه کسانی این بلا را سر فرزندشان آورده است؟»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates