20.11.2017

وزیر اسرائیلی از تماس مخفیانه با عربستان سعودی خبر داد

بی‌بی‌سی: یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل، برای نخستین بار از ارتباط مخفیانه این کشور با عربستان سعودی برای مقابله با ایران سخن گفته است.

به گزارش رویترز، یووال اشتاینیتز وزیر انرژی اسرائیل به رادیو ارتش اسرائیل گفته است: “ما با بسیاری از کشورهای عرب و مسلمان روابطی داریم که در واقع تا حدی مخفیانه است، و معمولا این ما نیستیم که از این روابط شرمنده ایم.”

وی افزود: “طرف مقابل است که علاقه دارد این روابط بی سر و صدا بماند. از نظر ما معمولا مشکلی نیست، اما ما به خواست طرف دیگر احترام می‌گذاریم، چه عربستان سعودی باشد یا دیگر کشورهای عرب و اسلامی. بیشتر از این هم هست اما ما آن را محرمانه نگه می‌داریم.”

سه روز پیش، گادی آیزنکوت، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در مصاحبه‌ای کم‌سابقه با روزنامه اینترنتی ایلاف عربستان سعودی، ایران را “بزرگ‌ترین تهدید برای منطقه” خوانده و گفته بود اسرائیل و عربستان سعودی در باره نیات ایران در منطقه اتفاق‌نظر دارند.

او همچنین گفته بود اسرائیل آماده است برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه، با عربستان سعودی و “سایر کشورهای میانه‌روی عربی” تبادل اطلاعات کند.

این اولین بار بود که رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل با رسانه‌ای عربستانی گفتگو می‌کرد،‌ کشوری که اسرائیل با آن رابطه دیپلماتیک ندارد.

در روزهای اخیر و با بالا گرفتن تنش بین ایران و عربستان، برخی کارشناسان از تشکیل ائتلافی غیر رسمی بین اسرائیل و عربستان برای مقابله با ایران خبر داده و گفته بودند همکاری‌ این دو کشور در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

تنش بین ایران و عربستان از دو هفته پیش وارد مرحله تازه‌ای شد، پس از آنکه سعد حریری نخست وزیر لبنان در سفری غیر منتظره به ریاض، استعفای غیرمنتظره خود را اعلام و بشدت از دخالت ایران در لبنان انتقاد کرد. او گفت از ترس جانش به کشورش باز نخواهد گشت. آقای حریری البته بعدا گفت بزودی به لبنان باز می‌گردد.

ایران استعفای آقای حریری را بخشی از “سناریوی جدیدی برای تنش‌آفرینی” در لبنان و منطقه دانست و میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان علنا، عربستان سعودی را به بازداشت سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان متهم کرد.

چند روز بعد از استعفای آقای حریری، حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان در نطقی مدعی شد که “اطلاع دارد” عربستان از اسرائیل خواسته به حزب‌الله هم در لبنان هم در سوریه حمله کند و تا نابودی حزب‌الله به این جنگ ادامه دهد و هزینه آن را هم عربستان پرداخت خواهد کرد.

روی کار آمدن دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به تنش‌های دیرینه ایران و عربستان دامن زده و فوریه گذشته، کمی بعد از شروع دوره آقای ترامپ، نمایندگان عربستان و اسرائیل در نشست امنیتی مونیخ بشدت ایران را هدف حمله و انتقاد قرار دادند و آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل مدعی شد که هدف نهایی ایران تضعیف عربستان سعودی در خاورمیانه است.

در همان نشست عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان هم از ایران “به عنوان بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان” نام برد.

امروز وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشستی اضطراری که به خواست عربستان سعودی در قاهره برگزار شد، از دولت‌های عضو خواستند که برای مطرح کردن پرونده ایران در شورای امنیت تلاش کنند.

وزیر خارجه عربستان به ایران هشدار داد که این کشور در مقابل “تخاصم” ایران ساکت نخواهد ماند و “از امنیت ملی” خود دفاع خواهد کرد.

او ایران را به زیر پا گذاشتن “امنیت ]کشورهای[ عرب” متهم کرد و از کشورهای اتحادیه عرب خواست در این باره تصمیم بگیرند.

شیخ خالد احمد بن خلیفه وزیر خارجه بحرین هم گفت حزب الله “کنترل کامل” لبنان را در دست دارد و “بزرگترین بازوی ایران در منطقه در حال حاضر حزب‌الله است.”

در همین حال امروز محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در توییتر نوشت: “طنز قضیه این است است که عربستان سعودی، ایران را به ثبات‌زدایی متهم می‌کند اما خودش تروریست‌ها را تحریک می‌کند، در یمن جنگ برپا کرده، قطر را تحریم کرده و بحران لبنان را تحریک می‌کند.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates