01.12.2017

رضا ضراب: اردوغان معامله با ایران را تایید کرده بود

بی‌بی‌سی: اعترافات ضراب چه پیامدهای سیاسی و حقوقی خواهد داشت؟

رضا ضراب، بازرگان ایرانی-ترکیه‌ای که در آمریکا در بازداشت به سر می‌برد، در دادگاهی در آمریکا شهادت داد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی و نخست وزیر سابق ترکیه، شخصا معامله او با ایران را تایید کرده بود.

آقای ضراب، که با دادستانان آمریکایی همکاری می‌کند، گفت: “نخست وزیر وقت، رجب طیب اردوغان، و وزیر دارایی دستور آغاز این معامله (با ایران) را دادند.”

او در حالی این ادعا را علیه رئیس جمهور ترکیه مطرح کرده که رجب طیب اردوغان امروز تخطی ترکیه از تحریم‌ها علیه ایران را رد کرده است. یک سخنگوی دولت ترکیه هم این پرونده را “توطئه‌ای” علیه ترکیه توصیف کرده است.

آقای اردوغان امروز در جلسه‌ای با مقام‌های حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: “ما خلاف تحریم‌ها عمل نکردیم. حکم دادگاه هرچه که باشد، ما کار درست را کردیم.”

رئیس جمهور ترکیه می‌گوید در ارتباط با تحریم‌ها “کار درست” را کرده

او در عین حال گفت: “ما هیچ تعهدی به آمریکا ندادیم، دنیا فقط آمریکا نیست و ما در زمینه تجارت و انرژی با ایران رابطه داریم.”

دادستانان آمریکایی ۹ نفر را به دست داشتن در دور زدن تحریم‌های ایران از طریق بانک‌های ترکیه متهم کرده‌اند، از این میان رضا ضراب و هاکان آتیلا، از مدیران بانک هالک، تنها متهمانی هستند که بازداشت شده‌اند.

هاکان آتیلا اتهاماتش را رد کرده، اما رضا ضراب با پذیرفتن اتهاماتش با دادستانان آمریکایی همکاری می‌کند.

آقای ضراب پیش از این گفته با رشوه به یک وزیر ترکیه‌ای و با ترتیب دادن معاملات طلا و تجارت صوری مواد غذایی، امکان مبادلات مالی بین‌المللی را برای ایران فراهم کرده است.

او امروز، در سومین روز شهادتش در دادگاه درباره معاملاتش در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵، گفت بانک‌های زراعت و واقف ترکیه هم در دور زدن تحریم‌های ایران دخیل بوده‌اند.

آقای ضراب گفت هاکان آتیلا به همراه سلیمان اصلان، مدیر کل سابق بانک دولتی هالک، در طراحی معاملات مرتبط با ایران نقش داشته‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates