01.12.2017

عربستان یک موشک دیگر حوثی‌ها را در خاک خود «منهدم کرد»

رادیوفردا: ساعاتی پس از تهدید حوثی‌های یمن، رسانه‌های دولتی عربستان سعودی روز پنج‌شنبه، ۹ آذرماه، از «رهگیری و انهدام» یک موشک دیگر خبر دادند که به جنوب غربی این کشور شلیک شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در روز جمعه به نقل از تلویزیون المسیره متعلق به حوثی‌های شیعه، این موشک به «یک هدف نظامی» در خاک عربستان اصابت کرده است.

نیروهای ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی این ادعا را رد می‌کنند.

این دومین موشکی است که نیروهای شبه‌نظامی حوثی تحت‌الحمایه جمهوری اسلامی در یک ماه گذشته به خاک عربستان شلیک می‌کنند.

نخستین موشک که به سوی ریاض، پایتخت عربستان سعودی، شلیک شد و حوثی‌ها مسئولیت پرتاب آن را بر عهده گرفتند به موجی از مناقشه و خصومت در میان جمهوری اسلامی و عربستان دامن زد که به لبنان هم رسید و هم‌چنان ادامه دارد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که شلیک موشک دوم به وخامت بیشتر اوضاع دامن بزند.

در عین حال ریاض به دنبال رهگیری موشک نخست، بندر استراتژیک و مهم حدیده در یمن را تحت محاصره قرار داد تا از این طریق نیروهای حوثی را تحت فشار بگذارد.

بندر حدیده که تحت کنترل حوثی‌‌های شیعه مورد حمایت ایران است، یکی از بندرهای تحت محاصره در یمن است و کانال اصلی کمک‌رسانی سازمان ملل به یمن به شمار می‌رود.

در همین زمینه دفتر نخست وزیر بریتانیا روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای خبر داد که ترزا می، نخست وزیر این کشور، در دیدار خود با مقام‌های بلندپایه عربستان سعودی خواستار اقداماتی فوری برای «جلوگیری از بروز فاجعه‌ای انسانی» شده است.

خانم می روز چهارشنبه، هشتم آذرماه، وارد ریاض شد و با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، دیدار کرد و مشخصاً خواستار پایان محاصره بندر حدیده شد.

با این حال تنها ساعاتی بعد عبدالمالک الحوثی، رهبر حوثی‌ها، بار دیگر تهدید کرد که در صورت ادامه محاصره بنادر، این گروه نیز به نیروهای ائتلاف ضربه خواهد زد.

پس از این تهدید هم موشکی شلیک شد که به گفته حوثی‌ها به یک هدف نظامی اصابت کرده است.

با این حال خبرگزاری رسمی سعودی به نقل از سخنگوی نیروهای ائتلاف می‌گوید که «این موشک به سمت شهر خمیس مشیط حرکت می‌کرد که رهگیری و بدون هیچ خسارتی منهدم شد».

شهر خمیس مشیط در جنوب غربی عربستان سعودی و در فاصله حدوداً ۹۰۰ کیلومتری شهر ریاض واقع است.

ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ برای حمایت از دولت عبدربه منصور هادی و مقابله با شبه نظامیان شیعه حوثی عملیات نظامی را یمن آغاز کرده است.

جنگ در یمن این کشور را در معرض قحطی قرار داده است.

برچسب‌ها: , , , ,
در بخش: خاورمیانه, سیاسی | توسط: خُسن آقا | بازگشت به وبلاگ خُسن آقا

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates