02.12.2017

کاربران ایرانی و مجری زن در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی

رادیوفردا: آیین قرعه‌کشی جام جهانی فوتبال، دهم آذر در کاخ کرملین برگزار خواهد شد تا ۳۲ تیم حاضر در رقابت‌ها حریفان خود را بشناسند.

مراسمی پر هیجان که از نگاه هواداران فوتبال، از ابتدا تا انتها مانند یک مسابقه حساس و پر التهاب است. بیم و امید از مشخص شدن نام هم‌گروه‌ها تا لحظه آخر قرعه‌کشی ادامه دارد.

کیفیت و جایگاه‌ رقبای هم‌گروه، همانقدر که برای تیم‌های تازه وارد به جام جهانی اهمیت دارد، برای بین تیم‌های تراز اول جهان هم مهم است.

اما در خصوص ایران، حساسیت مضاعفی وجود دارد که با هواداران ۳۱ کشور دیگر متفاوت است.

ایرانیان علاوه بر نگرانی از نام و عنوان تیم‌های هم‌گروه، نگران پخش ناقص مراسم قرعه‌کشی جام جهانی‌اند.

یکی از مجریان مراسم قرعه‌کشی خانم ماریا کوماندنایا است و صداوسیما در مواردی که یک زن در مراسم قرعه‌کشی حضور دارد، از پخش کامل خودداری می‌کند.

هر بار دوربین روی بدن آن زن باشد، کارگردان پخش، از تصاویر تکراری استفاده می‌کند یا مجری ایرانی و مهمانان داخل استودیو را نشان می‌دهد.

پس از مراسم قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۱۴ جمعی از کاربران ایرانی به صفحه فیسبوک خانم فرناندا لیما مجری مراسم هجوم بردند.

به زبان فارسی یا انگلیسی، او را سرزنش می‌کردند که چرا حجاب نداشته تا تلویزیون ایران بتواند مراسم را به طور کامل پخش کند.

حتی عادل فردوسی‌پور هم به رغم انتقاد از حملات کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی، مجری برزیلی مراسم را «منشوری» معرفی کرد.

ماجرا ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد. کاربران ایرانی از بین عکس‌های خانوادگی فرناندا لیما توانستند نزدیکان او را شناسایی کنند و به صفحات‌شان حمله کنند. این فضا، چند روز تداوم داشت.

در این بین، تعدادی از کاربران ایرانی هم با ارسال پیام در فیس‌بوک فرناندا لیما از او به خاطر رفتار هموطنان‌شان عذرخواهی کردند.

این بار، ماریا کوماندنایا مجری روس مراسم قرعه‌کشی، هدف کاربران ایرانی قرار گرفته‌است.

او به همراه گری لینه‌کر از سرشناس‌ترین مفسران فوتبال دنیا، اجرای مراسم قرعه‌کشی را در مسکو بر عهده خواهد داشت.

درخواست‌ کاربران برای پوشش کامل، به دو زبان فارسی و انگلیسی در اینستاگرام او منعکس می‌شود. برخی حتی با استفاده از نرم‌افزارهای ترجمه، این درخواست را به زبان روسی می‌نوشتند.

برخی کامنت‌ها با حالت التماس بود. برخی با هدف طنازی نوشته شده بود و تعدادی از کاربران هم پیش از آنکه حتی مراسم برگزار شده باشد، فحاشی می‌کردند که چرا قرار است او مراسم را اجرا کند. لابلای کامنت‌ها، پیام‌های تهدیدآمیز هم به چشم می‌خورد.

ماریا کوماندنایا نیز تصمیم گرفت امکان درج پیام در پست‌های اینستاگرامش را مسدود کند. این حاشیه‌ها با بی‌اعتنایی رسانه‌های رسمی در ایران مواجه شد.

برخی رسانه‌ها قبلاً در موارد مشابه، مقاله‌های انتقادی منتشر می‌کردند اما به نظر می‌رسد از تاثیر انتقادات خود دلسرد شده‌اند.

نکته مهم و دیگر ماجرا این است که هواداران فوتبال در ایران به جای اعتراض به صداوسیما برای تعدیل سیاست‌هایش در سانسور تصاویر، از شهروندان سایر کشورها می‌خواهند که خود را با سلیقه تلویزیون ایران وفق دهند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates