03.12.2017

پاسخ رئیس قوه قضائیه ایران به انتقادهای احمدی‌نژاد

بی‌بی‌سی: صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، در پاسخ به انتقادهای اخیر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین، او را به دروغ گفتن متهم کرده و گفته است: “عده‌ای برای دفاع از همراهانشان بال‌بال می‌زنند و نظام را زیر سئوال می‌برند.”

آقای لاریجانی امروز یکشنبه ۱۲ آذر (۳ دسامبر) در یک سخنرانی در تهران گفت: “آقایی که خودش از مسئولین سابق است، ظرف چند دقیقه صحبت شاید ۵۰ حرف خلاف واقع علیه قوه قضائیه و مسئولان قضایی می‌زند و متأسفانه توجه هم نمی‌کنند که این کار خیانت به نظام جمهوری اسلامی، آرمان‌های انقلاب و خون شهداست.”

او نامی از آقای احمدی‌نژاد نبرده، اما مستقیما به انتقاداتی پاسخ داده که آقای احمدی‌نژاد اخیرا در یک فایل ویدیویی منتشر کرده بود.

+ احمدی نژاد در نامه به رهبر ایران: مقام های قضایی در افکار عمومی متهم هستند

+ مصباح یزدی: در احمدی‌نژاد حالت انحرافی می‌بینم

رئیس جمهور پیشین ایران از جمله گفته بود که سازمان زندان‌ها و دادسراها می‌بایست زیر نظر دولت باشد، اما “اول انقلاب شورای انقلاب بدون توجه به مسائل حقوقی [قرار گرفتن آن زیر نظر قوه قضائیه] را مصوب کرده و همینطور مانده است”.

آقای لاریجانی امروز پاسخ داده: “مصوبات شورای انقلاب به لحاظ استحکام، گاهی از مصوبات مجلس هم بالاتر بود، چون با تجویز و امضای امام راحل و تأیید ایشان انجام می‌شد… اصلاً الحاق سازمان زندان‌ها به قوه قضاییه ربطی به مصوبه شورای انقلاب ندارد. سازمان زندان‌ها مصوبه سال ۱۳۶۴ است که توسط مجلس تصویب شده است.”

آقای احمدی‌نژاد در انتقادات خود همچنین گفته بود که مقام‌های ارشد قضایی و از جمله رئیس قوه قضائیه هیچ وقت به زندان‌ها، دادسراها و دادگاه‌ها سرکشی نمی‌کنند.

اما آقای لاریجانی امروز پاسخ داده است که “خود بنده بازدیدهای چند ساعته از زندان‌ها، دادسراها، دادگاه‌ها و سایر مجموعه‌های قضایی داشته‌ام. بصورت سرزده به دادسراها سرکشی می‌کنم و در دادگاه‌ها، سازمان ثبت و پزشکی قانونی حضور پیدا کرده‌ام. از طرفی معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور و رؤسای دادگستری‌ها بصورت منظم بر مجموعه خود نظارت و از آن‌ها سرکشی دارند.”

آقای احمدی‌نژاد که تعدادی از یاران نزدیک سیاسی‌اش در سال‌های اخیر به اتهامات مختلف محاکمه یا احضار شده‌اند، پیشتر هم از طریق نوشتن نامه‌های سرگشاده یا سخنرانی از عملکرد قوه قضائیه بتندی انتقاد کرده بود.

اما مقام‌های قوه قضائیه او را متهم می‌کنند که تنها به دلیل پیگیری قضائی پروه نزدیکانش از قوه قضائیه انتقاد می‌کند.

آقای احمدی‌نژاد در پاسخ به این حرف گفته است: “اگر به آشنای کسی ظلم شد، حق اعتراض ندارد؟ معنای این حرف این است که اگر کسی از نزدیکان احمدی‌نژاد بود، هر کار بخواهیم با او می‌کنیم!… گفتن همین حرف از سوی یک مقام قضایی یعنی او از عدالت ساقط شده است و شایستگی تصدی سمت قضایی را ندارد.”

آقای احمدی‌نژاد در دوره دوم ریاست جمهوری خود اختلافات زیادی با صادق و علی لاریجانی، رئیسان قوه قضائیه و مجلس ایران پیدا کرد بطوری که رهبر ایران مجبور شد برای حل اختلاف آنها “هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه” را تشکیل دهد که چندان موثر نبود.

اختلافات آقای احمدی‌نژاد و برادران لاریجانی وقتی به اوج رسید که رئیس جمهور وقت در جریان استیضاح یکی از وزیرانش فیلمی را پخش کرد که بطور مخفیانه از گفت‌وگوی سعید مرتضوی، رئیس وقت سازمان تأمین اجتماعی با فاضل لاریجانی ضبط شده بود و آقای لاریجانی در آن از آقای مرتضوی می‌خواست رابطه او را با بابک زنجانی، سرمایه‌دار سرشناس برقرار کند.

فاضل لاریجانی در آن نوار می‌گفت که می‌تواند با استفاده از نفوذ برادرانش، مشکلات حقوقی و قانونی پیش پای آقای زنجانی را برطرف کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates