07.12.2017

لزوم توجه به عمق فاجعه، کاهش 600 برابری ارزش پول ملی در 4 دهه اخیر

بااقتصاد: احمد همتی، نماینده سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی ضمن هشدار بر توجه به عمق فاجعه گفت که ارزش پول ملی ایران در 4 دهه اخیر 600 برابر کاهش یافته است.
لزوم توجه به عمق فاجعه / کاهش 600 برابری ارزش پول ملی در 4 دهه اخیر

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد به نقل از مهر، نماینده سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: یکی از معیارهای اساسی که کشورها با آن سنجیده می‌شوند، پول ملی است که در این چهار دهه اخیر ارزش پول ما به یک ششصدم رسیده و باید به این عدد به طور جدّی فکر کرد تا به عمق فاجعه پی برد و دانست که چه مسیری را در حال طی کردن هستیم.

وی همچنین افزود: یعنی اگر با همین روند ادامه دهیم، کمتر از چهار دهه دیگر هر یک دلار آمریکا باید سه میلیون تومان مبادله شود و این ماحصل کارهای ما در عرصه مدیریت کشور است که قطعاً نیازمند بازنگری و تغییر دارد.

نباید آمارها را انکار کرد

عضو خانه ملت بابیان اینکه معیارهای ما مثلاً فضای کسب‌وکار، فساد اداری، پرونده‌های دادگستری و … آیینه‌ای از رفتارهای ما در طول چهار دهه انقلاب اسلامی بوده است، گفت: همیشه در سطح جهان برای قیاس کشورها، به چنین معیارهایی توجه می‌شود و ما نمی‌توانیم این آمارها را انکار کنیم.

همتی دیگر مشکل کشور را عدم عمل به سیره نبوی(ص) و اشاعه بی‌نظمی در جامعه دانست و بیان کرد: علی(ع) می‌فرمایند «شمارا به تقوای الهی و نظم در کارها وصیت می‌کنم» در حالی که ما مدعیان پیرو علی(ع) رفتارمان به گونه ای دیگر است لیکن در کشور ما مقوله نظم و اینکه هر چیز سر جای خودش باشد، یکی از مشکلات محسوب می‌شود.

وی افزود: باید بپذیریم که در کشور مشکلات وجود دارد و رفع آن نیازمند یک مقوله کارشناسی مهم است تا صاحب‌نظران بر روی نقاط ضعف کار انجام دهند، مقوله هایی مانند بی نظمی، یک کار فرهنگی محسوب می‌شوند و هر مسیری را که ما بخواهیم برویم، تا پایه‌های فرهنگی را درست نکنیم، مابقی امور درست نخواهد شد.

فرهنگ اولویت باشد

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، گفت: در سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اشاره می‌شود که وقتی می‌گوییم اقتصاد، منظور رفع مشکلات در برهه‌ای کوتاه است اما در درازمدت، فرهنگ اولویت کشور محسوب می‌شود.

همتی بابیان اینکه یکی دیگر از مشکلات امروز جامعه که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، دروغ است، تأکید کرد: اولین صفت خوبی که به پیامبر(ص) اعطا شد، امین بودن بود و وقتی ایشان رسالت خودشان را شروع می‌کنند ابتدا از مردم می‌پرسند آیا از من دروغی شنیده‌اید؟ و مردم می‌گویند خیر؛ پس راست‌گویی و دروغ نگفتن ویژگی بارز نبی(ص) حتی پیش از نبوت قلمداد می شود.

وی افزود: امروز در جامعه بسیار راحت دروغ می‌گوییم و حقایق را در رفتار و گفتارمان وارونه می‌کنیم، متأسفانه آنچه در جامعه حاکم است از سیره قرآن، ائمه(ع) و … برنمی‌آید تأسف‌آورتر اینکه وقتی برخی به کشورهای خارجی حتی غیرمسلمان که سفر می‌کنند در هنگام بازگشت می‌گویند مردم آن کشور راست‌گوتر هستند که این برای کشور اسلامی ما بسیار بد است.

برای پیشرفت باید صفات مومنان را داشته باشیم

عضو کمیسیون درمان مجلس با بیان اینکه اگر ما بخواهیم به درجات بالا برسیم باید صفات مؤمنان را داشته باشیم لیکن باید علم و ایمان را سرلوحه کارمان قرار دهیم، گفت: امیدواریم در این دو بخش به حدی برسیم که به‌واقع، الگو باشیم چراکه اگر در علم و ایمان ضعیف عمل کنیم، هرچه از تاریخ ایران، اسلام، پیامبر(ص) و … بگوییم اما در عمل اتفاقی نیفتد، نتیجه‌ای نخواهیم گرفت، از سوی دیگر توسعه در سطح جهان، معیار است و ما نمی‌توانیم با این شرایط الگو باشیم.

همتی در دیگر بخش سخنان خود و در پاسخ به پرسشی با موضوع کیفیت برگزاری مراسم روز دانشجو در سمنان، تأکید کرد: باید مراسم ۱۶آذر به‌طور جدّ پیگیری و برگزار شود چراکه این روز یک فرصت است درحالی‌که برخی آن را به‌عنوان یک تهدید می‌نگارند.

وی افزود: همین دانشجویانی که جلوی شاه و رژیم شاهنشاهی و آمریکا ایستادند، در برابر صدام نیز ایستاده و حماسه‌آفرین هویزه شدند و حتی در برابر گروهک‌ها مبارزه کردند تا جایی که در دوران امروز نیز با علم و دانش در برابر تحریم‌ها ایستادگی می کنند بنابراین دانشجویان فرصت هستند و اگر جایی انتقاد می‌کنند، نباید آن را تهدید دانست.

دل دانشجویان برای نظام می طپد

عضو خانه ملت گفت: دانشجویان ثبات کرده‌اند که دلشان برای نظام و کشور می‌طپد و نباید جدای از نظام دانسته شوند چراکه صلاح کشور و نظام اسلامی نیست لیکن امیدواریم که با مدیریتی که روسای دانشگاه‌های استان انجام می‌دهند، مراسم پرباری را در روز ۱۶آذر شاهد باشیم.

همتی در پاسخ به این سؤال که برنامه‌های روز پژوهش در استان سمنان را چگونه ارزیابی کردید، تأکید کرد: مراسم هفته پژوهش در جای‌جای کشور گرامی داشته شد که در استان سمنان نیز این مراسم، توانمندی‌های دانشجویان و اساتید را به نمایش گذاشت و همگان شاهد بودند که پژوهشگران جوان ما چقدر خلاقانه درباره اختراعات و ابداعات تلاش می‌کنند.

وی افزود: ابداعات علمی درحالی‌که است که پژوهشگران ما متأسفانه پشتوانه چندانی نیز ندارند و بر ما مسئولان است که بتوانیم از آن‌ها حمایت کنیم تا کشور از وجود این ظرفیت‌های علمی بهره‌مند شود.

روند تخصیص اعتبارات تغییر جدی خواهد کرد

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس همچنین در پاسخ به سؤالی با موضوع احتمال تغییرات درروند اعتبارات کشور از سوی مجلس و دولت نیز، بیان کرد: ما کسری‌های قابل‌توجهی در بودجه داریم که منجر به افزایش بخش هزینه جاری می‌شود یعنی تقریباً می‌توان گفت از کل اعتبارات چیزی برای عمران باقی نمی‌مانَد و این روند نشان می‌دهد که بودجه‌ریزی مشکل دارد.

همتی افزود: از چند ماه پیش جلسات متعددی برای بودجه ۹۷ برگزارشده تا به یک نقطه مشترکی برسیم و آن این است که ساختار بودجه‌بندی باید تغییر کند و اعتبارات مبتنی بر عملکرد توزیع شوند لذا این امر در هیئت دولت و مجلس در حال بررسی است.

وی ادامه داد: اجرای این طرح جدید منوط به آن است که همه مدیران برای کارهای حوزه مسئولیتشان، بسته‌های خدماتی تعریف کنند و هزینه‌های خودشان را به شکل استاندارد، تعریف و ارائه دهند تا بر مبنای آن، بودجه‌های خودشان را تحویل گیرند این اگر درست اجرا شود، به کشور کمک می‌کند که کارها شفاف‌تر شود.

بودجه شفاف سازی می شود

این عضو خانه ملت گفت: یکی از مزیت‌های تخصیص اعتبارات برحسب عملکرد، آن است که کارها برای دریافت اعتبارات باید نخست علمی و سپس شفاف باشد یعنی این‌گونه نیست که هر اداره‌ای در طول سال یک مبلغی را از اعتبارات برداشت کند و سال بعد همان را با ۱۰ درصد بیشتر تقاضا کند لیکن ممکن است در شکل جدید، بودجه‌های سالانه یک اداره افزایش و حتی کاهش یابد.

همتی بابیان اینکه این تغییرات در اعمال اعتبارات برای بودجه ۹۷ در نظر گرفته خواهد شد، تأکید کرد: امیدواریم با این اقدامات به سمتی برویم که به‌طور کل از بودجه نفتی فاصله بگیریم چراکه شرایط جهانی نشان می‌دهد اتکای به نفت نمی‌تواند کارساز باشد و اصلاً بعید نیست که دشمنان بیایند نفت را به ۱۴۰ دلار برسانند تا ما خودمان را به این امر تنظیم کنیم، بعد یک‌باره این قیمت را به زیر۵۰ دلار برسانند تا اصطلاحاً زیر پای ما خالی شود لیکن باید از نفت فاصله بگیریم.

وی گفت: ما نمی‌توانیم به نفت متکی باشیم امروز بحث‌هایی است که حتی عربستان نیز خودش را از بودجه‌های نفتی دور می‌کند و در حال فروش سهام آرامکو است و دنبال تکنولوژی های نوین می‌رود تا بتواند شهر نوینی را بسازد که برای آن ۵۰۰میلیارد دلار هزینه شده است؛ این میزان بیش از ۱۰برابر درآمد نفتی سالانه ما محسوب می‌شود و همه آن صرف تاسیس یک مرکز تکنولوژی‌ می شود تا کسانی که می‌خواهند فناوری نوینی را عرضه کنند، از این شهر عبور کرده و عربستان منافع خودش را بردارد.

عضو کمیسیون درمان مجلس دهم، با بیان اینکه وقتی عربستان که ازنظر علمی سابقه‌ای مشخص دارد، دست به چنین کاری می‌زند، ما باید بسیار جلوتر از آن کشور باشیم، تاکید کرد: ما باید برنامه‌ریزی‌هایی کنیم که به دنبال فناوری های نوین باشیم و در آینده عقب نمانیم که البته شرط همه این موراد آن است که به سیره نبوی راست گویی، صداقت، وجدان کاری و … توجه کنیم.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates