19.12.2017

وزیر علوم دروغ می‌گوید؛ دانشجویان همچنان ستاره می‌گیرند

ایران وایر: از روز یکشنبه ۲۶ آذر ماه دو دانشجوی ستاره‌دار مقابل وزارت علوم تحصن کرده‌اند. مهدیه گلرو و مجید دری دو دانشجوی محروم از تحصیل هستند که در اعتراض به انکار وجود دانشجویان «ستاره‌دار» از سوی وزیر علوم به مقابل این وزارت‌خانه رفته‌اند و چندین روز است ساعت‌ها همان‌جا می‌ایستند. یک روز پیش از آغاز این تحصن، منصور غلامی گفت که در ایران دانشجوی ستاره‌دار سیاسی وجود ندارد.

به گفته وزیر علوم مشکل بیشتر دانشجویان محروم از تحصیل «نقص پرونده» است. همان بهانه‌ای که از اواخر دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی مقابل اسم دانشجویان ستاره نشاند. در سال ۱۳۸۴ و اواخر دوران اصلاحات اولین ستاره در پرونده مهدی امینی‌زاده ثبت شد . اگرچه «دانشجویان ستاره‌دار» عنوانی است که از دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد وارد ادبیات سیاسی ایران شد. با وجودی که این روند همچنان در دولت روحانی هم ادامه دارد، اما وزیر علوم این مساله را انکار می‌کند.

مجید دری پس از شروع تحصن گفت که دلیل این اقدامش موضع‌گیری وزیر علوم است و پرسید دلیل زندانی بودن «ضیا نبوی» به مدت ۱۰ سال چیست؟ مجید دری و مهدیه گلرو به دلیل فعالیت‌های دانشجویی در نخستین سال‌های روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد از تحصیل محروم شدند و در جریان اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ به زندان افتادند. مجید دری شش سال و مهدی گلرو دو سال و چهار ماه از عمر خود را در حبس گذراندند.

حالا وزیر علوم نه تنها منکر وجود دانشجویان ستاره‌دار شده است بلکه گفته است دانشجویی با مشکل سیاسی یا گرایش و اقدامات سیاسی وجود ندارد چراکه «مسایل سیاسی در گزینش دانشجو مطرح نمی‌شود.» طبق اظهارات او «تعداد معدودی» از دانشجویانی که «نقص پرونده» دارند باقی مانده‌اند که وضعیت آنها هم در دست پیگیری‌ست. این در حالی‌ست که در ماه‌های اخیر مقامات بسیاری نسبت به ستاره‌دار بودن دانشجویان ابراز نگرانی و اظهارنظر کرده‌اند و برخی از این دانشجویان گفته‌اند که مسوولان پاسخ پیگیری‌های آن‌ها را نمی‌دهند.

آبان ماه سال جاری بود که سیدضیا هاشمی، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم اعلام کرد در بدو فعالیت دولت یازدهم صدها مورد اعتراض دانشجویی نسبت به محرومیت از تحصیل‌شان عنوان شد اما مشکلات و موانع تحصیلی آن‌ها برطرف شده است: «با نگاه عرضه شده در منشور حقوق دانشجویان در حال حاضر پدیده‌ای به عنوان محروم از تحصیل یا دانشجوی ستاره‌دار را به رسمیت نمی‌شناسیم و چنین چیزی برای این دولت و مسوولان علمی دانشگاهی موضوعیت ندارد.»

اما نهم آذر ماه روزنامه «جامعه فردا» در گزارشی خبر داد که دست‌کم ۱۵۰ دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا با پیغام «نقص پرونده» مواجه شده‌اند. این روزنامه به نقل از «یک منبع آگاه» در وزارت علوم نوشت که این دانشجویان از ثبت‌نام بازمانده‌اند و «ستاره‌دار» محسوب می‌شوند. دو روز بعد از این خبر، حسن روحانی در دانشگاه «سیستان و بلوچستان» تلویحا به این موضوع اشاره کرد که «ستاره جایش در آسمان است نه در دانشگاه. دانشجو آمده در دانشگاه آزادانه سخن بگوید و نظراتش را مطرح کند.» حالا وزیر علوم او می‌گوید اصلا دانشجوی ستاره‌دار وجود ندارد.

این در حالی‌ست که محمود صادقی، پر سروصداترین نماینده مجلس که عضو کمیسیون آموزش است به همین روزنامه گفت که اگرچه آمار مستند و دقیقی در اختیار ندارد اما در جلسه‌ای که «فراکسیون امید» با منصور غلامی داشته‌، وزیر علوم تایید کرده که تعداد ستاره‌دارهای سال تحصیلی جدید بیش از ۱۰۰ نفر است. در اظهارنظر دیگری صادقی درباره جلسه روز هفتم آذر کمیسیون آموزش مجلس گفت محمدمهدی زاهدی، رییس این کمیسیون معتقد است که «ما دانشجوی ستاره‌دار نداریم.» این نماینده همچنین در ۱۹ آذر ماه خبر داد که در سال تحصیلی جاری ۲۷ نفر در مقطع ارشد و دکترا از تحصیل محروم‌ شده‌اند و ۵۴۹ نفر هم با تعهد به دانشگاه برگشته‌اند.

اگرچه عمادالدین باقی در یادداشتی با عنوان «ستاره‌دارها»‌ که در روزنامه شرق منتشر شد خبر داد که همچنان دانشجویان بسیاری برای پیگیری محرومیت خود از تحصیل به او مراجعه می‌کنند و آمار آن‌ها «بسیار بیشتر» از ۱۵۰ نفری است که مسوولان به گردن گرفته‌اند.

از سوی دیگر محمدرضا بادامچی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم در همان نوزدهم آذر ماه گفت تمامی دانشجویان محروم از تحصیل توانسته‌اند به راحتی ثبت‌نام خود را کامل کنند و دیگر دانشجویی در این خصوص مراجعه نکرده است: «اما اگر حتی یک دانشجوی ستاره‌دار وجود داشته باشد، ما این موضوع را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.» اگرچه به عنوان نمونه هنوز هیچ مقام مسوولی پاسخی به مهدیه گلرو و مجید دری نداده‌اند که چندین روز است با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی مقابل وزارت علوم تحصن کرده‌اند.

حالا وزیر علوم همان‌طور که محمود صادقی گفته است در جلسه با فراکسیون امید تایید کرده که دانشجویان محروم از تحصیل و ستاره‌دار همچنان وجود دارند اما در اظهارنظر علنی، گفته خود را هم تکذیب می‌کند. در حالی‌که در سال ۱۳۹۳ یکی از مهم‌ترین دلایل استیضاح رضا فرجی‌دانا، نخستین وزیر علوم دولت روحانی پیگیری وضعیت دانشجویان ستاره‌دار بود. نمایندگانی چون سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان، اسماعیل کوثری و زهره طیب‌زاده، نمایندگان تهران گفته بودند وزیر علوم «سیاسی» عمل کرد و به دنبال بازگشت دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها و سردمداران تحصن‌های دانشجویی سال ۸۸ و کوی دانشگاه سال ۷۶ است. در شهریور ماه همان سال هم حسین توکلی، سخن‌گوی سازمان سنجش وجود هرگونه دانشجوی ستاره‌دار را در دولت یازدهم تکذیب کرد و گفت: «مطمئن باشید نه دانشجوی ستاره‌دار داریم و نه قرار است داشته باشیم.»

بازگرداندن دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه‌ها و از بین بردن فضای امنیتی در محیط تحصیلی یکی از وعده‌های حسن روحانی در انتخابات ۱۳۹۲ بود. در همان سال کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت با همکاری «دانشجونیوز» و کمپین دفاع از حق تحصیل در گزارشی مشترک خبر داده بودند که بیش از یک هزار دانشجو در ایران طی هشت سال گذشته از تحصیل محروم شده‌اند. سال ۱۳۹۳ هم سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی نوشت وضعیت در دانشگاه‌های ایران «وخیم» است.

طبق اصل‌های ۱۹ و ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی دولتوظیفه دارد تا تحصیلات عالی را بدون هیچ‌ استثنایی دراختیار همگان قرار دهد. بر اساس ماده ۲ و ۱۳ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که ایران به آن متعهد شد هم آموزش عالی باید به شکل مساوی برای همه شهروندان بدون هیچ تبعیضی در نظر گرفته شود. مساله‌ای کهدر ماده ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر هم به آن اشاره شده است. اما انگار حوزه آموزش عالی هم یکی از عرصه‌هایی است که در آن، حسن روحانی در آخرین دوره ریاست‌جمهوری‌اش عقب‌نشینی کرده و وزیر علوم دولت‌اش هم یک‌بار تایید و یک‌بار تکذیب می‌کند. با این وجود، مهدیه گلرو و مجید دری گفته‌اند تا زمان پاسخ‌گویی مسوولان این وزارت‌خانه به تحصن خود ادامه می‌دهند، اگرچه تهدید به بازداشت شده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates